6424
Sök

Växellåda automatlåda skillnader mellan dom:)

1 150 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Hej
Ja har en fråga gör de nån skillnad med automat lr vanlig växellåda i toppfart lr axserlation obs vet inte hur de stavas men ni fattar nog?wink

1 798 Inlägg
22 mars 2007
Automat brukar oftast va lite slöare i starten och något lägre toppfart.
Men fördelen kan ju va att de bara är o trycka pedalen i botten o slippa växla o koppla men de är ju lite av nöjet eller?

Sen dricker väl automat lite mer sås samt att den aldrig gör som man vill har mer kontroll me manuell tycker jag. Har dock automat o i omegan men på den så passar de bra med automat tycker jag.
Senast redigerat av fredde85 (22 mars 2007)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
22 mars 2007
Automat brukar ha högre utväxling så momentet som kommer ut till hjulen blir lägre, så den startar och accelrerar söligare.

1 256 Inlägg
22 mars 2007
Allt beror helt enkelt på hur gammal eller ny bilen är..
Idag dricker automatlådorna lika mkt som de manuella.

Precis som skrivet så skiljer det en viss tidsmängd 0-100 mellan automatlådan och den manuella lådan. men finns idag halvautomatiska lådor som är snabbare än manuella lådor

exempel: BMW:s SMG låda smile

När det gäller hållbarhet så är automatlådorna oftast klenare än manuella lådor, om man ska trimma så kan det vara bra att förstärka automatlådan, men det kostar..

Automat är idag vanligare och är en lyx tycker jag.. Har haft det på de 3 senaste bilarna men valde nu att gå till en roligare bil där det inte finns några andra alternativ än Manuell 6vxl låda big_smile

Själv tycker jag att alla bilar med V8 & V6/R6 borde ha automat.
Det är trögt och växla med en manuell-låda när man kör en fet V8 på 5-6 liter, men det finns en viss charm i det hela smile

Mvh Jonni

1 150 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Okey tack för svaren:)men är de nån som vet hur mycke automatlådorna försämrar topp farten ?

1 256 Inlägg
22 mars 2007
lelleal skrev:
Okey tack för svaren:)men är de nån som vet hur mycke automatlådorna försämrar topp farten ?

Det är helt olika beroende på olika bilar..

Det kan skilja ett par km/h det är inte mkt iaf.. Sen här i sverige har du inget behov av höga toppfarter.. e roligare när det går fort upp till 100!

Sök