6507
Sök

Bromsskivan Sitter Löst Fram Kan Det Vara Hjullager

11 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Bromsskivan Vänster Fram Sitter Lös,kan Det Vara Hjullagret Som Pajat Eller Drivaxeln Eller....vaddå?
Finns Det Någon Som Har Nån Ide?

1 893 Inlägg
27 mars 2007
På många bilar, kläms skivan fast mellan navet och hjulet, tar man av hjulet så sitter skivan i regel bara fast med en eller två skruv. Dessa skruv har väl lossat för dig.?

För som du skriver att "skivan är lös" så antar jag att du tagit av hjulet, annars skulle ju rubriken varit "hjul är löst".

EDIT:
På min Pontiac är konstruktionen bak sådan att när hjulet är demonterat skulle skivan trilla av om inte bromsoket höll den på blats. och det skall vara så på modellen. Skivan centreras fast på plats när man monterar hjulet.
Senast redigerat av Kristian_V (27 mars 2007)

11 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Tack för det svaret .Jag kanske var lite otydlig i min formulering.av fråga.
Det är så att hela allt som sitter fast i bromsskivan som går genom navet baktill på bromsskivan tror att det är drivaxeln som sitter där?rör på sig,några cm  när man vickar på bromsskivan verkar som om det lossnat helt,kan det då vara hjullagret som pajat?
eller är det bara någon bult som sitter löst?
I och med att bromsskivan sitter löst så skaver det mot fälgen så in i bomben så jag kan ej köra bilen.

2 117 Inlägg
28 mars 2007
Med däcket monterat och bilen upphissad.
Kan du vicka på hela hjulpaketet med nav och allt?
Det ska inte glappa alls.

Kolla om centrummuttern är åtdragen. Den sitter "för det mesta" under en liten kopp i navcentrum. Den ska vara låst på något vis. Saxpinne, Kronhylsa etc.

Även om lagret är paj så ska bromsskivan inte kunna skava mot fälgen. De sitter ju stumt ihoppressade mot varandra av hjulbultarna. Har fälgen hamnat snett vid monteringen?

Sök