6517
Sök

låssa hjul :)

1 150 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Någon som har något bra trix för att låsa hjulbultar :rolleyes:Dom sitter nåt jävulskt satte dit dom i skolan med mutterknack:)men ja har ingen tillgång te de hemma;)

666 Inlägg
28 mars 2007
en lång hävarm, men vafför dro du åt de så hårt me mutterknacken då?

//Silver

410 Inlägg
28 mars 2007
dra åt liiite mindre hårt nästa gång me mutter dragarn sen så taru väll på ett spärrskaft/kraftskaft med en lååång rörbit på slutet, risken är väll att du har sönder spärrskaftet men de brukar funka

Copyright @ Rybbs Production

Fotograf
1 319 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2007
TA I! wink kom bara ihåg när du fått bort dom och ska dit med dom igen då ska du dra skruvarna tills de går lätt och sedan ska du släppa ett varv eller 2   smile (skämt )

1 150 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Xuri skrev:
TA I! wink kom bara ihåg när du fått bort dom och ska dit med dom igen då ska du dra skruvarna tills de går lätt och sedan ska du släppa ett varv eller 2   smile (skämt )

jo jag fatt de me tongue men ja får la slita lite mer nån annan dag big_smile

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 mars 2007
kopparfett wink

man lever bara en gång så lev väl!

666 Inlägg
29 mars 2007
Men om det bara e ett hjul som det inte funkar så har det antagligen rostat fast, kanske litta rostlösare, typ 5-56 kan hjälpa

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
29 mars 2007
Som silverbird skrev, lång hävarm. Sätt ett långt rör på ditt verktyg, oavsett om det är fälgkors eller hylsa med skaft. Om du inte orkar dra då får du helt enkelt hoppa på hävarmen, men se för all del till att den sitter ordentligt så du inte slår sönder muttern i stället.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 813 Inlägg
29 mars 2007
går med ett vanligt spärrhandtag å en hammare.. slå los dom..
lr ställ dej å hoppa på spärrhandtaget.. finns mkt å göra.. lr ta fram en borrmaskin å borra bort huvudet på dom å plocka bort fälgen å sen tar du en polygrip å snurrar ut dom;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

755 Inlägg
29 mars 2007
det sista skulle inte jag göra.. låter farligt det är bara ha en kompis som sykar en sedan för att inte döda honom så ger du all kraft på muttrana.. brukar funka för mig.. har bara bankat på en person.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 mars 2007
köpte min med vintersulor + en runddragen mutter fick borra ut den

494 Inlägg
30 mars 2007
att borra gör man som sista utväg när man dragit runt skallen om man inte orkar lossa den med spärrhandtag och hylsa gör man de nog knappast med en pollygrip.

slå är en bra sätt om vi utgår från att de rostat fast en rejäl smäll. sedan finns de hemliga tricket med att dra åt bulten lite extra brukar gå lättare en att lossa och så släpper rosten i gängorna sedan är de bara att ta i tills de smakar björnskit i munnen.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
30 mars 2007
Om hjulbultarna är i bra skick så går det att få loss dem med 6-kantiga krafthylsor och ett kraftspärrskaft, annars ska det fungera med 3/4 tums hylsor+spärrskaft. Kan dock ibland vara svårt att få tag i 19mm 3/4 tums hylsa, brukar ofta vara 22mm som minsta storlek.

När hjulbultarna sitter fast så där hårt så brukar fälgkorsen nästan alltid pajja och när man slår på ett spärrskaft så är risken stor att även det går sönder.
Senast redigerat av Drönirettab (30 mars 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 april 2007
Hej, ta själva tappen från en gammal spärr och svetsa på en 4kantsprofil, sen jävlar är det bara till att ta i...

Sök