3192
Sök

Oljud från sommarhjulen

10 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Jag är ganska ny här på forumet och hoppades att ni hade detta uppe innan så jag kunde lätt få mig ett svar men hittade inga trådar!

Jag behöver hjälp. Felet fanns tidigare men trodde att det skulle försvinna när jag balanserade däcken.

På mina sommarfälgar 215/55/R16 (om de har nån betydelse) så har jag ett dunkande ljud när jag kör i låga hastigheter, märks mest vid ca 30-40km/h och när man bromsar in och kommer ner i dessa hastigheter...
Det känns precis som att jag har nån stor sten i däcket eller dyl, vilket inte är fallet.. mönstret är bra och där är inga stenar eller spikar i däcket.

Detta är då högerfram! Varför jag säger det är nu för att jag undrar om detta kan komma från om däcket blivit kantstött eller om fälgen kan ha nån skada? Hur kan man kolla sånt?

På mina vinterhjul som är 195/65/R15 rullar bilen jättebra och detta dunkande ljud finns inte...

Vad kan de vara för fel? Är det så att nått kan ta i eller kan det vara så att nått hjullager är kasst eller dyl fast detta endast märks på sommardäcken?...

Verkligen tacksam för svar!

FreddeK
28 mars 2007
ingen liten bula i däcket eller någe sådant då? testa att skifta däcken fram...kommer ljudet på andra sidan när du bytt så vet du iallafall att det är det däcket!

Colaberoende
1 219 Inlägg
28 mars 2007
Håller med Fredde.
Skifta däcket. Jag hade nog bytt fram och bak på samma sida.
Fälgen kan ju vara lite skev också.

/Ena

10 Inlägg
28 mars 2007
Trådstartare
Allrite.. då börjar jag me de så hoppas jag att de löser sej big_smile
Thx for help!

FreddeK
29 mars 2007
tala om hur det gick så vi kan fortsätta hjälpa dig om ljudet håller i sig efter skiftningen...

1 813 Inlägg
30 mars 2007
testa spänn dina bultar.. låter som det siter löst på ena sidan..!! det märker du om du ska byta fram å bak som dom andra sagt att du ska prova.. sitter då inte framfälgen som den ska så har du problemet där.. om det sitter som det ska byt fram å bak å se vad som händer.. !!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Fotograf
1 319 Inlägg
30 mars 2007
det är din fälg som är vind... hadde så jag med förut.. bara att lämna in på riktning.  för är fälgen för ving så visar inte ballanerings maskiner det dumt nog.. men sätt fälgen i en ballanserings maskin sen så håller du nått mot fälg kanten när den snurrar så kan du kanske känna om den e vind.. lycka till

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Sök