6978
Sök

Förstärka hatthyllan!

424 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Efter vårstädat bilen, insåg jag att mina 4-tums koaxialer såg ganska ledsna ut!
Beslöt mej för att knalla in på MDS (Söder) i rask takt och inhandlade mej ett par 6x9or av deras GP-Pro serien för en billig slant!
Drog ut hatthyllan, slängde upp den på rygg och klättrade 3 trappor till lyan för en stunds filosoferande av olika typer av lösningar.. hmm
Effter att klämt lite mer på hyllan så insåg jag snabbt att ljudåtergivningen inte skulle bli nån höjdare tanke på hyllans mjuk-& flexhet..

Vet att de finns olika sätt att styva\förstärka en hatthylla samt diverse material man kan ha till hjälp..

Tänkte att antingen så drar jag ett par lager glasfibermatta (300 g/m²) runt själva org.hatthyllan o spacklar på lite polyester\härdare, sågar ut passande hål och klämmer ner högtalarna eller...

..så köper jag t.ex en skiva av MDS egna AIV skivor och gör en 1:1 kopia av den, ev stärker den lite extra oxå ifall behovet finns..  http://mds.se/?artnr=480102

Har du några tips el erfarenheter av ENBART försärkning av själva original-hatthyllan? Behöver inte va så super-avancerat för de e inte dB-Drag 2007 jag siktar in på tongue

Dela gärna me dej av dina erfarenheter, tabbar, tips etc wink
Senast redigerat av LiNx (29 mars 2007)

1 417 Inlägg
29 mars 2007
vad är det för bil?
Hade en sierra förut som led av ledsen hatthylla. Där fanns det som veck i hatthyllan för stabilirering från början, jag skruvade fast en hockeyklubba underifrån i dom 2 veck som fanns. klubbans mått passade perfekt i bockningarna som fanns i hyllan.
Prova det du med om utrymme finns.

424 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Punto HGT -01

2 201 Inlägg
29 mars 2007
alternativet är att tex köpa en bit MDF o bygga en ny, snyggare o lite roligare hatthylla av egen design.

424 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Jo, klart roligare att bygga nytt & eget.. kruxet är att de är min vinterbil enbart, så inte så sugen på att lägga ner så mycke tid o kraft på de hela.. får jag bara in mina 6x9or stabilt i hallhyllan och ljudåtergivningen är bättre än nu så är jag nöjd smile

396 Inlägg
29 mars 2007
Jag hade nog sågat ut en bit i MDF och ersatt den med den. Och sen så byggt upp högtalarna lite upp ur brädan så det inte blir så platt. Med tex glasfiber eller byggskum eller va som helst.

Vill se bilder vad du än gör!

1 631 Inlägg
29 mars 2007
Glasfiber är inte lämpligt för den typen av förstärkningar. Det är inte så starkt på raka ytor!

Materialet från MDS verkar väl dyrt för en sån här installation. Åk och köp MDF eller spånskiva. Är hatthyllan inte så stor så kan du säkert hitta spillbitar eller liknande. Köp typ 18-22 mm eller två tunnare skivor.

Sen väljer du på att bygga en helt ny, eller bara limma ihop skivan med din hatthylla. Blir det ändå inte stabilt nog så sätter du förstärkningar också...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

542 Inlägg
29 mars 2007
Jag byggde ny hatthylla i helgen, funderade på vilket material jag skulle använda.
Fick tag i formplyfa ca 20mm, det bästa med formplyfan är att den står emot fukt och kommer inte heller att bågna med tiden.
Vilken skillnad det blev i ljudet!!!

424 Inlägg
29 mars 2007
Trådstartare
Tack för tipset gurenius!

Glasfibermattan som jag köpt har långa fibrer, de borde väl funka om man lägger så att fibrerna "korsar" efter varannat lager... el e jag ute o cycklar nu smile

..... "så sätter du förstärkningar också..." Menar du Holmes tips om hockeyklubban big_smile

Bild  -> http://i10.tinypic.com/2w57mki.jpg

1 631 Inlägg
30 mars 2007
Den där bygger du lätt en kopia av!

Jag menar nån typ av reglar som stag undertill. Fast det kommer inte behövas, så stor är den ju inte.

Prova du med glasfiber, men utan former så blir det inte starkt. MDF är ju 1000 gånger enklare och lär bli billigare också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

424 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
De e sant! den e ju trots allt bara 106x48 cm...

424 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Någon som har nåt tips om olika varianter på släppmedel?

Tänkte dra på nån slags skyddsplast el dylikt över hatthyllan först, pensla på lite släppmedel av nåt slag o sen applicera glasfibermattan! Vill inte ha en kladdig hylla efter jag gjutit av formen...

(btw, tror ni de funkar att dra över me aluminium-folie, de e ju trors allt lättare att forma efter hyllans gropningar etc...)

Nån me en bra lösning på de här?
Senast redigerat av LiNx (1 april 2007)

egen företagare
630 Inlägg
1 april 2007
släppmedel säljer mds, annars kan du ju alltid kolla in din lokala bygghandel/båttillbehörs affär

:]
469 Inlägg
1 april 2007
men går det inte att bygga en ram till hatthyllan ? tongue eller är jag helt ute och cyklar ? tongue

424 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Sådär ja..inhandlat lite prylar för mitt lilla projekt  här! Vart mycke av Biltemas a'la budget lol

Ser du nåt jag ev. saknar??

(Skyddsmask & härdare för polyester\gelcoat inte med på bild)

http://i12.tinypic.com/2rfwn0m.jpg

1x Glasfibermatta
1x Polyester
1x Härdare
1x Aluminiumbunke
1x Glasfiberspackel (långtrådig)
1x Finspackel
1x Gelcoat
1x Paraffinlösning
1x Fogskum
1x Universialfett (hittade ingen formvax hmm )
1x Label Off (för andv. till diverse behov av rengöring & borttagning av smuts & fett)
3x Sandpapper
1x Spackelset (4st)
1x Penselset   (3st)
1x Aluminium Roller
1x Aceton
2x Skyddsplast (4x5m\st)
1x Skyddsmask
1x Skyddsdräkt

+ diverse verktyg jag har hemma sen tidigare..

424 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
....däremot vet jag inte om volymen på grejerna räcker till, men de märker jag väl smile

1 631 Inlägg
1 april 2007
Plasthandskar, såna man köper i mataffären. Typ 1 krona styck. Riktigt bra då man kan byta efter varje ny blandning.

Men jag tycker ju du ska bygga i trä istället........

// Gurra

1 417 Inlägg
1 april 2007
en sopsäck som underlag istället för släppmedel funkar, om du är noga med att få den så slät du kan.

424 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Plasthandskar, såna man köper i mataffären. Typ 1 krona styck. Riktigt bra då man kan byta efter varje ny blandning.

Men jag tycker ju du ska bygga i trä istället........

Tror jag har även sånna engångs-handska nånstans i nån låda... smile

Jo, btw... Va förbi Bauhaus idag o undersökte ditt tips me de där MDF-board..
Dom hade bara 2 varianter, 20cmx50cm plankor el 2mx4m el liknande!
Tyckte redan att 20x50 bitarna vägde rätt mycke faktiskt (2cm tjock)
Pussla ihop bitarna kändes som bara massa extrajobb oxå..
Tänkte även att den totala vikten blir för mycke, eftersom jag tänkte montera 2st 6x9or,
2st Delningsfilter och inte nog me de... så hade jag även tänkt o montera slutsteget på undersidan av hatthyllan...mellan 6X9orna

Kikat lite på Lars Viebke's KTH uppsats oxå... snacka om att han e duktig smile

http://web.telia.com/~u84408370/komposit/formar.htm

424 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
Holme skrev:
en sopsäck som underlag istället för släppmedel funkar, om du är noga med att få den så slät du kan.

Men va tror du om alu-folie då? Den e ju formbar o så slipper man ev. andvända 2 rullar tejp oxå big_smile

Sök