6024
Sök

Bromsvätska försvinner, kopplingen slutar fungera

407 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Jag har det delikata problemet av att bromsvätskan försvinner från min bil vilket leder till att kopplingen slutar fungera, vad kan vara fel?

Det hela började i tisdags då jag skulle ut på lunchen och köpa mat. Kopplingen tog inget alls och det tyckte jag var mycket märkligt eftersom den fungerat jätte fint på morgonen och det hade inte läckt något under bilen. Efter en stunds felsökande kom jag fram till att nivån i bromsvätskebehållaren var låg så jag rengjorde filtret och fyllde på vätska upp till max gränsen.

Sedan var det bara att pumpa lite med kopplingen så var där tryck i den och bilen fungerade som innan. Idag så hände dock samma sak och jag kollade direkt på behållaren för bromsvätskan och konstaterade att där var lite kvar. Fyllde upp och så fungerade kopplingen felfritt igen.

Nu vill jag dock fixa allt och undrar om något har varit med något liknande eller har tips på vad som kan vara fel? Jag har en liten misstanke om att det läcker från bromsarna för ganska nyligen så har det börjat tjuta lite när jag bromsar in. Det är dock inte ofta det låter och ljudet är väldigt lågt, men det låter som sagt lite. Men kan det egentligen läcka ut från bromsklossarna eller något sådant?

Bilen i fråga är en BMW 318is 96:a

1 002 Inlägg
30 mars 2007
bromsvätskan går både till bromsar och kopplingen..kan va läckage på någon slang om bromsvätskan försvinner..ä

kolla niplarna på bromsoken ifall deistter fast elelr är lösa.. kolla samtidigt bromsklossarna så har du gjort en fin koll på bromsar oxå..
Senast redigerat av Gräsberg (30 mars 2007)

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

582 Inlägg
30 mars 2007
Den läcker väl helt enkelt i slavcylindern till kopplingen! du har förmodligen hela sprängkåpan fullkletad med bromsvätska...
inte kul..

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

407 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
norpan skrev:
Den läcker väl helt enkelt i slavcylindern till kopplingen! du har förmodligen hela sprängkåpan fullkletad med bromsvätska...
inte kul..

Dålig koll med slavcylindern är "ungefär" som en gasfjäder? Inte kollat upp efter läckade så noga men öppnade upp instrumentpanelen och från själva kolven som sitter där läckte det inget. Kollade också under bilen och såg inget läckage där. Ska dock sägas att jag inte har kollat upp det helt och hållet.

407 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
För övrigt OM det nu skulle vara slavcylindern så är det väl den som är dyr som fan?

582 Inlägg
30 mars 2007
Nä men inge kul att byta...o lufta, det är inte nån gasfjäder, det är en hydraulisk kolv som kopplar ur istället för en mekanisk hävarm med wire. Den påverkar urtrampnigslagret o tryckplattan i kopplingen

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

407 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Var ute och försökte kolla under bilen och det droppade lite lätt undertill bilen. Inte sett det innan men det borde betyda att slavcylindern är paj då. Eftersom bilen är ganska låg är det svårt att lokalisera läckan men någonstans i höjd med hjulen o lite bakåt (bra beskrivning). Ska ut till verkstaden och hissa upp den så ser jag lättare. Frågan är dock vad jag behöver för att åtgärda läckan, räcker det med att jag köper en slavcylinder och så byter jag den? Eller behöver jag några packningar, rör och liknande också?

Har inte så mära till affärer från verkstaden så köper helst grejerna innan och lämnat tillbaks de om jag upptäcker att jag inte behöver grejerna. Så slipper jag körande fram och tillbaks.

Är den svår att byta eller hur går man tillväga?

407 Inlägg
30 mars 2007
Trådstartare
Fick tips om att byta huvudcylindern samtidigt eftersom den säkerligen kommer gå sönder ganska snart och jag bara byter slavcylindern, behövs det? Stora frågan är dock om det är "lätt" att byta? Om jag hissar upp bilen så ser man hyfsat lätt hur grejerna ska sitta? Om jag inte tar fel angående huvudcylindern så sitter den innanför instrumenpanelen eller är jag helt ute och cyklar?

97 Inlägg
7 april 2007
slavcylindern brukar alltid gå först!! ser du inget läckage på huvudcyl om du kommer åt att lyfta på gummit så hade jag inte bytt den.

Sök