Vad är det som låter när jag svänger?

Ronis
16 april 2007 · 93 Inlägg

Tja.

Japp som rubriken lyder så låter det från vänster framhjul när jag svänger och när man gasar på lite extra från stillastående. Har haft av däcket men ser ingenting.

Ljudet är som ett skrapande ljud presic som det är något som tar i någonstans. Men ljudet kommer inte alltid bara ibland, det är därför det är svårt att lokalisera ljudet.

Jag vet att det inte är lätt att komma på vad det är genom det jag har skrivit, men har ni några funderingar så skriv gärna.

MVH/ ronis

(det är dyrt att lämna in bilen på verkstad, men ibland kan det vara värt det)

AeroMalm BMW fantast
16 april 2007 · 1 172 Inlägg

vilket håll svänger du när det låter? för kan vara hjullager, och då brukar det låta i vänster hjul om man svänger höger och tvärtom... för man belastar vänster hjullager mer när man svänger höger. så sväng och lyssna.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

AeroMalm skrev:
vilket håll svänger du när det låter? för kan vara hjullager, och då brukar det låta i vänster hjul om man svänger höger och tvärtom... för man belastar vänster hjullager mer när man svänger höger. så sväng och lyssna.

hehe precis vad jag tänkte säga..

Senast redigerat av HoKkee (16 april 2007)

Fel_xi
16 april 2007 · 211 Inlägg

Drivknut kanske?

laynus
16 april 2007 · 256 Inlägg

japp det är drivknuten, köp ny och montera dit så blir det susen wink

HoKkee
16 april 2007 · 845 Inlägg

jag satt precis och filurade på drivknuten nu när jag kom in igen, morsan hade likadant ljud fast de  klonkade när man svängde. på vänster sida å då vare bara till å byta drivknuten..

AeroMalm BMW fantast
16 april 2007 · 1 172 Inlägg

klonkar det kan det vara övre lagringen med... dom klonkar på min:D därför blir det coilovers nu:P

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
luntarn
17 april 2007 · 8 Inlägg

drivknut sattsar jag på..

"Gött som kräm, å kräm som e så gött"
route
19 april 2007 · 105 Inlägg

Är det på Skodan din? Då kan det vara stötdämparens övre fäste. Hade liknande problem med min Skoda i vintras stötdämparen slog igenom vid ett väghål och den slog rakt igenom märkte inget först men sen började det klonka när man svängde. Letade som fan innan jag lyckades lokalisera felet.
Så kolla upp övre infästningarna till dämparna och se om det har fått sig en kyss... Mycket lätt åtgärdat dock ta loss dämparna rikta till övre fästena på dem med en hammare eller häng på nya dämpare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang