5624
Sök

Avgassystem, Motstånd, flöde?

177 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Tjena,

Nu har jag kliat mig så det blöder i skallen.

Jag hittar absolut ingen information om hur det fungerar med flödet och motståndet på en sug motor.
Anledningen är väl mest för att få på ett ordengligt 2.5" system med rätta motståndet och flödet i en Sierra 2.0 DOHC.

Är det någon som vet hur det fungerar?
*Sliter håret av huvudet*

Over and out!

Dr. Turbo
459 Inlägg
18 april 2007
har med avgaspulsen att göra
man ska se motståndet i ett dynamiskt perspektiv
man har en puls som färdas i ljudets hastighet från avgasventilen till en volymökning (i tvärsnittsarea) där den vänder och går in i motorn igen denna puls börjar som en övertryckspuls men när den vänder så blir den en undertryckspuls
eftersom man avstämmer mot avgaskammens duration, längden till volymökningen ,värmen på gasen i grenröret (och avgassystemet) och vilket varvtal man vill det ska avstämmas mot
Har man flera volymökningar t.ex på ett 4-2-1 grenrör så blir det 2 olika avstämmningar och skulle man byta till större avgassystem så blir även det en avstämmning
skulle man t.ex bara montera piper som går direkt från motorn rätt ut i luften så skulle motorn bli avstämd på ett väldigt smalt register och gå väldigt dåligt på resterande varvtal

nu vet jag att ford la ner många kronor på att få DOHC motorn att gå bra och billigt
var (är fortfarande?) tydligen den motorn som kostat mest att ta fram för dem då

varför byta till 2.5" system förresten?

177 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
Jag hade någon likadan förståelse om DOHC motorn jag också.
Bilen går ju billigt och ändå väldigt pigg med sina dryga 120 häst och 1200 kilo
Motorn är som bäst vid bottenvrid och det är väl det den är framtagen för, billigare körning.
Effektkurvan kommer riktigt tidigt.

Jag ville ha 2.5" för att jag ville ha ur mer från högre varv.
Ja jag vet att det är en 8ventilare och att det är inte dess starka punkt.

Nu förstår jag på ett ungefär hur det fungerar, När ska du berätta hur man mäter upp detta?
anges det i psi? bar? kilo? eller vad?
Eller har det inget värde alls och man får gå på tekniska data?

Hur som helst, får snart tag på en riktigt fräsh motor som jag tänkte plocka gods ur avgaskanalerna. Därav behöver jag ett större avgassystem. Och nej jag siktar inte på att få ut hästarna, Eller ja lite men inga förhoppningar om 200++.
Får se vart man hamnar, Eller om Pinto turbon åker ner direkt ? tongue

Over and out!

Sök