Igentligen inte så mycket på en standard bil.Men en ökad flöde i en stor ic kan ge lite högre(pytte) ladd.Samt att den klarar av att kyla luften bättre.Stor ic har man bäst om man trimmar mycket och kör höga laddtryck som måste kylas ner fort.
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Som jag har förstått det så finns det ingen IC alls original och således så får du betydligt kallare luft in i motorn och därmed en effekt ökning. Mer syre=>mer bränsle=>mer effekt. Hur stor effekt ökningen blir är svårt och säga och utan mer information går det heller inte att svara på.
Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar
Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse
Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Davidspeedboy skrev: Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar
Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse
3 bar är mkt mkt, har nog fkt aldrig sätt en personbil med så högt ladd.
Davidspeedboy skrev: Nej 1,5 bar räker inte om de e högt, jag brukar trivas när de närmar sig över 2 bar
Högt å högt de e i betraktarens ögon vad högt e, visa tycker 1 bar e mycke å andra tycker 3bar e mycke standard e ju mellan 0,3-1bar, har bilen haft innan 0,5, så e 1,5bar mycke i jämförelse
3 bar är mkt mkt, har nog fkt aldrig sätt en personbil med så högt ladd.
Välldigt mkt mkt säger jag
3 bar kör eklund med i sin Pikes Peak Saab. Dahlbäck kör 2,8 i sin golf, personbil? Det ger nog en fingervisning
En stor intercooler ger inte specielt mycke effekt på en orginal bil. Den ger däremot längre uthållighet i motorn, eftersom turbon inte bli lika fort varm om man har en Intercooler tex så räcker inte saabs intercoolrar värst långt för dem är för små och tunna . *trött* så jag svamlar nog mest
Senast redigerat av kwansa (19 april 2007)
Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
beemern skrev: har hört att de ska finnas nån rätt så trimmad supra som kör på närmare 5bar. låter otroligt men vem vet. nån som vet?...
Totalttryck med sopptryck i så fall för inte är laddtrycket 5 bar. Däremot laddade f1 bilarna när de körde med turbo som mest drygt 5 bar tror jag, närmare 1500 hk ur 1.3 liter det är rätt imponerande.
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Effektökningen "man" brukar räkna med är ~10% men exakt hur mycket beror på ett antal X .
kwansa skrev: Den ger däremot längre uthållighet i motorn, eftersom turbon inte bli lika fort varm om man har en Intercooler
Turbon blir inte kallare för att man har laddluftkyl.....däremot blir LUFTEN kallare. (säkert det du menade igentligen )
MVH Jonas ..............
Skaune
19 april 2007 ·
Tror på ca 10-15%, när turbon laddar komprimerar den insugsluften, då blir luften varm, varm luft innehåller mindre syre, när luften passerar intercoolern så kyls den, då får den mer syremängd och ger en effektivare förbränning = Ja, en intercooler på en bil som inte är utrustad med IC original ska få mer effekt! Men det finns nog inge exakt svar att ge nu! Kan ju höra med någon på något mercaforum som gjort likadant på samma modell!
beemern skrev: har hört att de ska finnas nån rätt så trimmad supra som kör på närmare 5bar. låter otroligt men vem vet. nån som vet?...
Totalttryck med sopptryck i så fall för inte är laddtrycket 5 bar. Däremot laddade f1 bilarna när de körde med turbo som mest drygt 5 bar tror jag, närmare 1500 hk ur 1.3 liter det är rätt imponerande.