6549
Sök

Bilen min drar åt höger! Hjälp!

1 297 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Hej!

Gjorde en hjulinställning där toe:n var fel på 12% och 24%. Så den var helt fucked up men nu är det fixat. Men bilen drar fortfarande åt höger, det är mest vid gaspådrag att den drar åt höger. Den är nog ganska spårkänslig på våra norrlänska vägar. Provade att köra på vänster sida om vägen och då vart det mycket mindre, men den kämpade fortfarande åt höger. När jag lägger ur växeln så känns det som att den drar mindre åt höger. Misstänker även att det kan vara däcken då båda däcken på höger sida har Rotationsrikningen på insidan. Dvs det sitter 4 vänsterdäck på bilen?

Är väldigt tacksam för svar då jag ej kan komma på vad som är felet nu efter att hjulinställningen är gjord.

MVH Tobbe

550 Inlägg
19 april 2007
Var castor värdet lika på båda sidorna???
Hur mycket diffar camber ??

Prova och montera hjulen i rätt rotationsrikting.
Vägarna lutar höger ca 2.5% p.g.a vattenavrinning.

1 297 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
The_Dude skrev:
Var castor värdet lika på båda sidorna???
Hur mycket diffar camber ??

Prova och montera hjulen i rätt rotationsrikting.
Vägarna lutar höger ca 2.5% p.g.a vattenavrinning.

Jag vet inte vad castor värdet var för jag jobbade medans hjulinställningen gjordes. Men jag vet att dom kollade på det iaf. Alla värden var gröna även camber. Hjulen är rätt angående rotationspilen. Problemet är bara att på vänster sida så ser man pilen. Men på höger så är den på insidan mot bilen. Dvs det sitter 4st "vänsterdäck" på bilen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 april 2007
testa att lägga höger framhjul på vänster sida och tvärt om ..skit i rotationsriktningen denna gången ...ut och testa med detta ...även om du gör hjulinställning och får gröna värden så kan däcken vara skit ...i minst typ 50 % av fallen så är de däcken som gör att den dra ..så om du skiftar så är de möjligt att den drar åt vänster istället (glöm inte å sätta dom i rätt rotation sen bara när du testat).... annars kan bromsarna ligga på och de kan vara bärarmsbussningar och dyligt som gör att den drar om de är dåliga...

1 297 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Jag misstänker också däcken eftersom att rotationspilen inte syns på ena sidan. Har fått höra både att det spelar ingen som helst roll. Däcken är likadana ut som in. Men också att det är högst möjligt att det är de som gör att bilen drar åt höger. Nåja om 2 månader så har jag nya fälgar så jag får kanske hålla ut till de.

En annan sak är att motorn driver ena sidan "före" den andra så vid gaspådrag så drar bilen höger av den anledningen. Tror nån på detta?

1 297 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Jag vet inte riktigt varför jag ska byta från höger till vänster? smile Därimot så ska jag byta fram och bak på höger sida för att jag kan ha blandat ihop vilka som var fram och bak från förra året, dvs högra kanske är lite mer slitet än vänstra?

1 297 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Bytte däcken fram och bak på höger sida idag och allt löste sig. Misstänker att jag satt ena framdäcket bak från förra årets setup. Nu drar den inte mer än vad vägen gör smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 april 2007
du ser ...de kan vara skillnad mellan höger och vänster framdäck också ...

Sök