Nej Tiaz, det var inte en fråga huruvida jag är tondöv eller inte och inte vad jag säger eller inte.
Jag refererar till det säkraste, mest oberoende, testmaterialet som finns i Sverige, dvs Riksradions riktiga A/B tester med tränade musiktekniker.
Titta också på AES rapport:
"Ten years of A/B/X Testing ", Experience from many years of double-blind listening tests of audio equipment is summarized. The results are generally consistent with threshold estimates from psychoacoustic literature, that is, listeners often fail to prove they can hear a difference after non-controlled listening suggested that there was one. However, the fantasy of audible differences continues despite the fact of audibility thresholds. Preprint Number: 3167 Convention: 91 (September 1991) Author: Clark, David L. E-library Location: (CD aes12) /pp9193/pp9110/3227.pdf
Med tanke på att hörselminnet är ett antal sekunder och att dom flesta som provar hemma gör det endera med att byta kablar för hand eller switcha så att i förväg vet vilken som är vilken så kan man inte säga att sädana tester kvalificerar för en opartisk / neutral bedömning.
Du kanske gör det på ett mera kontrollerat sätt. Du får gärna beskriva hur i så fall. Om jag kommer ihåg rätt så görs referenstesterna i princip på två sätt:
1) "Black box". Man får låna hem en förseglad box med en exakt vikt (så ingen skall kunna väga skillnad mellan boxarna) som har en in och en utgång. Inne i boxen kan vad som helst finnas. Sedan får man i lugn och ro lyssna igenom sitt eget musival och bedöma boxens inverkan på ludet.
2) "A/B"-lyssning. I en hörselstudio får man lyssna på musikmaterial som går endera genom en referenskabel , vilket man vet när det inträffar, samt genom en av två slumpade kablar av annan sort. Genom att växelvis lyssna på referenskabeln (som man vet när den kopplas in) och en av dom två slumpade (här har man ingen aning om vilken, det syns bara efteråt i en lista) så kan man avgöra skillnad mot referens.
Du kan även titta på en av Institutionen för Musikakustiks labbar:
http://www.speech.kth.se/courses/1400/ablab.pdfDär du kan se hur man genomför en enkel A/B lab.
Dock så är det ett "fritt" land och än så länge finns det inga EU handelshinder för att lägga ner vilken summa man själv vill på vilken signalkabel som helst.
Själv hör jag för illa för att kunna avgöra subtiliteter men ingen av dom ljudtekniker jag har jobbat med under årens lopp har hävdat att dom har hört skillnad på olika signal (mikrofon, linjesignal) -kablar.
Mvh
Göran