3296
Sök

Signal Kablar..

6 851 Inlägg
23 augusti 2005
Trådstartare
Har en liten fundering ang. dessa..vad använder ni för signalkabel?

96 Inlägg
23 augusti 2005
jag har 2 st Impact IP 3500 som jag har till SUB och MID/MELLAN. sen har jag en Impact IP 8550 till DISKANTERNA funkar helt ok. kom iaf på en 2:a plats på Vallåkra i söndags. har inte en tendens till att ha några som helst störningar i ljudanläggningen.

6 851 Inlägg
23 augusti 2005
Trådstartare
tobbe.77 skrev:
jag har 2 st Impact IP 3500 som jag har till SUB och MID/MELLAN. sen har jag en Impact IP 8550 till DISKANTERNA funkar helt ok. kom iaf på en 2:a plats på Vallåkra i söndags. har inte en tendens till att ha några som helst störningar i ljudanläggningen.

Oki..vart kan man få tag på dessa och vad kostar de?

96 Inlägg
24 augusti 2005
Tiaz skrev:
tobbe.77 skrev:

IP3500 tror jag har utgått nu men jag tror dom kostade runt 400:- för 5 meter. IP8550 ligger på  500:- för 5,5 meter. så det är ju ganska bra priser.

6 851 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
tobbe.77 skrev:
Tiaz skrev:
tobbe.77 skrev:

IP3500 tror jag har utgått nu men jag tror dom kostade runt 400:- för 5 meter. IP8550 ligger på  500:- för 5,5 meter. så det är ju ganska bra priser.

Hmm, känns lite billigt ändå. Hur kan man göra en riktigt bra kabel för så pass lite pengar? Hem kablar kostar ju en förmögenhet om man vill ha av bättre kvalité..Typ 50cm för runt 3500:- (ändå ganska billig).

10 287 Inlägg
24 augusti 2005
Jag kan sälja kablar till dig för 10000:-/m om priset är ett "problem"......

Om nu dom inspelningar man lyssnar på har gjorts med vanlig studioutrustning, tennade XLR kontakter, vanlig belden signalkabel, hårt processad i ett digitalt mixerbord etc - kan man då förbättra detta genom att köpa skitdyra signalkablar till sin hemstereo?

Dom jämförande lyssningar som gjorts på riksradion (skratta inte, ni fattar inte hur seriösa dom är. Läs deras tekniska rapporter så får ni se) visar att inte ens tränade musiktekniker (alltså inte vanliga "ljudtekniker" - utan guldöronen, dvs "musiktekniker") kan höra skillnad på billig kabel i jättenystan och skitdyr kabel.

Detta under förutsättningarna att kabeln är hel och att yttre påverkan inte stör nyttosignalen.
(På svenska - att inga störningar finns, så bra skärmning är faktiskt nödvändig).

/Göran
Senast redigerat av Sharky (24 augusti 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag kan sälja kablar till dig för 10000:-/m om priset är ett "problem"......

Om nu dom inspelningar man lyssnar på har gjorts med vanlig studioutrustning, tennade XLR kontakter, vanlig belden signalkabel, hårt processad i ett digitalt mixerbord etc - kan man då förbättra detta genom att köpa skitdyra signalkablar till sin hemstereo?

Dom jämförande lyssningar som gjorts på riksradion (skratta inte, ni fattar inte hur seriösa dom är. Läs deras tekniska rapporter så får ni se) visar att inte ens tränade musiktekniker (alltså inte vanliga "ljudtekniker" - utan guldöronen, dvs "musiktekniker") kan höra skillnad på billig kabel i jättenystan och skitdyr kabel.

Detta under förutsättningarna att kabeln är hel och att yttre påverkan inte stör nyttosignalen.
(På svenska - att inga störningar finns, så bra skärmning är faktiskt nödvändig).

/Göran

Så du säger att man inte kan höra skillnad på en billig och en dyr kabel? det va ju då väldigt konstigt att den billigare jag har till min hemstereo (1000/m)
låter mycke sämre än den jag har nu (3500/½m).
När jag valde den nya, lite dyrare kabeln så hade jag hemma 3 olika kablar.Det hördes STOR skillnad mellan dessa så jag tycker INTE att du ska säga att man inte hör någon skillnad. Möjligen är det så att du är tondöv isf..??
Senast redigerat av Tiaz (24 augusti 2005)

10 287 Inlägg
24 augusti 2005
Nej Tiaz, det var inte en fråga huruvida jag är tondöv eller inte och inte vad jag säger eller inte.

Jag refererar till det säkraste, mest oberoende, testmaterialet som finns i Sverige, dvs Riksradions riktiga A/B tester med tränade musiktekniker.

Titta också på AES rapport:
"Ten years of A/B/X Testing ", Experience from many years of double-blind listening tests of audio equipment is summarized. The results are generally consistent with threshold estimates from psychoacoustic literature, that is, listeners often fail to prove they can hear a difference after non-controlled listening suggested that there was one. However, the fantasy of audible differences continues despite the fact of audibility thresholds. Preprint Number: 3167 Convention: 91 (September 1991) Author: Clark, David L. E-library Location: (CD aes12) /pp9193/pp9110/3227.pdf

Med tanke på att hörselminnet är ett antal sekunder och att dom flesta som provar hemma gör det endera med att byta kablar för hand eller switcha så att i förväg vet vilken som är vilken så kan man inte säga att sädana tester kvalificerar för en opartisk / neutral bedömning.

Du kanske gör det på ett mera kontrollerat sätt. Du får gärna beskriva hur i så fall. Om jag kommer ihåg rätt så görs referenstesterna i princip på två sätt:
1) "Black box". Man får låna hem en förseglad box med en exakt vikt (så ingen skall kunna väga skillnad mellan boxarna) som har en in och en utgång. Inne i boxen kan vad som helst finnas. Sedan får man i lugn och ro lyssna igenom sitt eget musival och bedöma boxens inverkan på ludet.
2) "A/B"-lyssning. I en hörselstudio får man lyssna på musikmaterial som går endera genom en referenskabel , vilket man vet när det inträffar, samt genom en av två slumpade kablar av annan sort. Genom att växelvis lyssna på referenskabeln (som man vet när den kopplas in) och en av dom två slumpade (här har man ingen aning om vilken, det syns bara efteråt i en lista) så kan man avgöra skillnad mot referens.

Du kan även titta på en av Institutionen för Musikakustiks labbar:
http://www.speech.kth.se/courses/1400/ablab.pdf
Där du kan se hur man genomför en enkel A/B lab.

Dock så är det ett "fritt" land och än så länge finns det inga EU handelshinder för att lägga ner vilken summa man själv vill på vilken signalkabel som helst.

Själv hör jag för illa för att kunna avgöra subtiliteter men ingen av dom ljudtekniker jag har jobbat med under årens lopp har hävdat att dom har hört skillnad på olika signal (mikrofon, linjesignal) -kablar.

Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (24 augusti 2005)

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
Om man nu inte kan höra någon skillnad, varken du eller duktiga ljudtekniker, på en dyrare och en billigare kabel. Hur kommer det sig då att man hör toner och ljud ur SAMMA anläggning fast med andra kablar, som man inte hört innan? Sen får man betydligt bättre separation i ljudbilden, bättre center bild m.m.

Så enligt dej så är det "samma" ljud ur en billig svart/röd tunn kabel köpt på tex. elgiganten som det är i en kabel för 5000:- i bättre hifi-butik?!
Skulle inte tro det va..

10 287 Inlägg
24 augusti 2005
Tiaz, läs ovan citatet från AES rapport "listeners often fail to prove they can hear a difference after non-controlled listening suggested that there was one. However, the fantasy of audible differences continues despite the fact of audibility thresholds". Problemet är alltså att hjärnan suggesteras till skillnader (ofta därför att man vill tro). Men sedan visar det sig, vid en "A/B/X" lyssning att skillnaderna inte är hörbara.

Samma slutsatser dras också av Riksradions tester.

Prova gärna att göra en korrekt blindtest själv.

Sedan kan du ju fundera på paradoxen att om en billig kabel skulle "ta bort" toner som den dyrare inte "tar bort" , varför har denna mystiska ton inte redan försvunnit tidigare i ljudekedjan, dvs i inspelningsledet, ty där har man inga "5000:-" kablar. Eller är det så precis att denna sista lilla snutt av billiga svarta/röda signalkabel förstör det sista spåret av denna mystiska ton. Plocka gärna isär en high-end CD-spelare eller fösträrkare och fundera på hur signalen transporteras på respektive apparats kretskort. Dom kopparlednngarna är inte bättre än en "billig svart/röd el-giganten kabel".

Läsare av denna tråd bör notera att jag här endast refererar till analoga signalkablar. För högtalarkablar och digitalt ljudkablage är det en annan femma.

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
Jaja, men du som är så bra på ljud då. hur kommer det sig då att folk som har väldigt dyra fina anläggningar inte kör med de svart/röda kablarna i till sin förstärkare som kostar xxx massa pengar. Så kan du då förklara för mej varför det då är allmänt kännt att tex. supra, monsterkables, Cloue Cabels m.m lägger ner så väldigt mycke pengar för att få fram en så "ren" kabel som möjligt ljudmässigt,när det igentligen enligt dej inte skulle spela någon roll..
Har du själv stor erfarenhet av allt du skriver, eller har du enbart hittat allt på nätet. Har du själv lyssnat på en kabel för 500 eller en för 5000?
Har du inte hört NÅGON skillnad då isf..?

PS: jag har gjort väldigt massa blindtester ang. kablar och kommit fram till den jag nu har hemma.
Sen skulle det vara kul att lyssna på DIN stereo, antingen i bilen eller hemma för att se vad du uppfattar som "bra ljud".
Senast redigerat av Tiaz (24 augusti 2005)

10 287 Inlägg
25 augusti 2005
Tiaz,
Jag kommer inte att fortsätta denna diskussion längre men om du inte ens vet vad AES står för och vad dom gör utan tycker att det är något jag har "hittat på nätet" så tycker jag tyvärr inte att det är lönt.

Och angående varför tillverkarna lägger ner mycket pengar på dyra signalkablar? Svaret är enkelt, det finns folk som köper dom.

Och snälla, jag skrev redan tidigare att jag hör för illa för att ens tro att jag skulle vara lämpad att sitta och göra kvalificerade ljudlyssningstester.

Det jag har gjort, eller försökt göra, är att lyfta fram dom vetenskapliga sidorna och det som finns publicerat kring analoga signalkablar.
Det är inte jag som säger att det inte skulle spela någon roll - utan det är dom forskningsrapporter som jag hänvisar till.
Lär dig att skilja sak från person.

Dessutom börjar detta likna religion, dvs tro inte på existerande forskning, utan tro att man själv - i detta fall - hör bättre än dom som deltagit i tillgängliga vetenskapliga studier i ämnet.

Mvh
Göran
Senast redigerat av Sharky (25 augusti 2005)

(Groucho Marx).

859 Inlägg
25 augusti 2005
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t … light=test

Här kan man läsa om ett ganska roligt kabeltest.

Själv säger jag att det ABSOLUT hörs skillnader mellan olika signalkablar, En kabel "färgar" ljudet olika och att säga annat är ren lögn. Det behöver inte vara så att den dyraste kabeln är den som låter bäst, utan det beror på övrig utrustning också.

Och Göran:

"Och angående varför tillverkarna lägger ner mycket pengar på dyra signalkablar? Svaret är enkelt, det finns folk som köper dom."

Så du tror dom riktiga audiofilerna köper dom dyrare kablarna bara för att vara "värst" då eller? Nej det är klart det finns ljudskillnader!

/Theo

10 287 Inlägg
25 augusti 2005
Problemet är att jag hittills inte har hittat och läst någon riktig A/B/X blindtest där man med konfidens kan fastställa någon statistisk säkerställd hörbar skillnad mellan (hela) signalkablar.
Visa mig en sån så erkänner jag direkt att skillnader går att fastställa. Men en försäljartest eller test som är utförd med bias (dvs att man känner till ordningen eller motsv) eller en test med paus mellan byten uppfyller inga av dom krav som ställs på vederhäftiga forskningsresultat.

Belysande är också dom black-box tester som har genomförts bla av riksradion.
Gör en sådan själv:
Köp tre boxar och tre hänglås.
Montera fyra typ skitfina phono - två in - två ut.
Märk boxarna A, B och C.
Lämna boxarna till någon som i en box drar två korta solida ledare , en box med skitdyr audiofilkabel och en box med el-giganten kablar.
Låt denne person vikta lådorna så att det inte går att väga vilken som är vilken.
Låt denne person låsa alla tre och behålla nycklarna.

Lyssna sedan igenom boxarna på er egen anläggning. Notera i vilken ordning ni trivs med boxarna. Låt även polare göra detta utan att snegla på era resultat.

Be om upplåsning och kolla resultaten.

/Göran

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
25 augusti 2005
Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan om vilka signalkablar vi använder (i bilen),

Själv kör jag med Partvinnad Belden mikrofonkabel med lindad kopparskärm. Allt balanserat med Lars Lundahl signaltransformatorer och XLR kontakter.

/Göran

(Groucho Marx).

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
25 augusti 2005
Läste en avhandling angående signalkablar iofs för hemma bruk, Där dom hade gjort blind test, samt en rad andra tester, Dom som medverkade i testen var bransch folk resultatet blev 50/50 ni får dra era slutsatser själva. Däremot så går det att mäta upp skillnaden och då får du mycket bättre resultat med en "dyrare" kabel. Men själv så nöjer jag mig med det som mina öron tycker låter bra. Lyssnar ej på film/musik igenom höga värden på ett papper!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

6 851 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
Theo skrev:
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=21232&highlight=test

Här kan man läsa om ett ganska roligt kabeltest.

Själv säger jag att det ABSOLUT hörs skillnader mellan olika signalkablar, En kabel "färgar" ljudet olika och att säga annat är ren lögn. Det behöver inte vara så att den dyraste kabeln är den som låter bäst, utan det beror på övrig utrustning också.

Och Göran:

"Och angående varför tillverkarna lägger ner mycket pengar på dyra signalkablar? Svaret är enkelt, det finns folk som köper dom."

Så du tror dom riktiga audiofilerna köper dom dyrare kablarna bara för att vara "värst" då eller? Nej det är klart det finns ljudskillnader!

/Theo

Tackar, en till vettig en som har öron wink

Ja är det inte så, dyras saker när han dör vinner? (skoja bara)
Man vill ju ha så rent och naturtroget ljud som möjligt ur en signalkabel.
Där av lägger man ner oerhört mycke tid och pengar på att få fram en kabel som är så bra som det bara går..(ekonomi till)
Gäller ju även en högtalar kabel.

10 287 Inlägg
25 augusti 2005
OK, ett sista försök.

Varför förkastar ni dom vetenskapliga undersökningar som finns?

Det är precis som den katolska kyrkan som förkastade Gallileis bevis för att Jupiter hade månar därför att det gick stick i stäv med deras religion.

Och sista gången: Om nu audiofilerna är så noga, vart finns en hållbar , konfident, rapport från det lägret som visar på att hörbara skillnader går att statistiskt säkerställa?

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
För att en gång till förklara för dej att det vist hörs skillnad. Om du tar tex. hifi tidningen..hur kommer det sig då att de kan utse en kabel som låter bättre än en annan. och jag själv hör ju skillnad, så nu får du väl allt ta och ge dej. man har ju egna öon att lyssna till om vad som låter bra och dåligt. eller finns det nu heller inga bra eller dåliga högtalare. om du säger att man inte hör någon skillnad, då borde man ju inte märka så stor skillnad mellan tex. DLS högtalare eller Biltemas högtalare heller..
För enligt dej så hör man ju ingen skillnad...
Sen är det ju så att teori och praktik är VÄLDIGT olika..
Senast redigerat av Tiaz (25 augusti 2005)

10 287 Inlägg
26 augusti 2005
Tro och inte vetande igen alltså. Tidningsartiklar och dom förhållanden som råder vid deras tester kan knappast kvalificera som testmaterial med vetenskaplig underbyggd konfindens givet pyskoakustiska krav.

Och för 100 gången, det är inte enligt mig - det är enligt dom vetenskapliga oberoende undersökningar som finns.

Men det är som vanligt, man tror att man själv är bättre än dom som har lagt ner åratal på att vetenskapligt skapa konfidens i en fråga.
Jag vet att jag är för dålig - därför söker jag upp obereonde källor.

Och dessa undersökningar är praktik och inte teori.

Mvh
Göran

Jag tror det var Tiaz som undrade om jag hade någon erfarenhet av sådana här saker. Den erfarenhet jag har när det gäller ljud är:
- KTH, elektroteknik, tidigt 80:tal, bla Musikakustik och Elektroakustik samt alla tillgängliga mätteknikkurser
- Konstruerat och byggt stora analoga mixerbord för ljudproduktion, ca 1985- 1995
- Designat och driftsatt ljuddistributionsnät, ca 1985 - 1995
- Konstruerat och byggt PA-slutsteg, ca 1985 - 1990
- Konstruerat och byggt avancerade mikrofonsplitters, ca 1993- 94
- Byggt och underhållt PA anläggningar, ca 1985 - 1998
- Arbetat som ljudtekniker och ljudrigger både åt enskilda artister (Robert Broberg, Docenterna, Nils Lofgren mfl) samt på festivaler och areonor som tex globen, ca 1988 - 1998
Senast redigerat av Sharky (26 augusti 2005)

(Groucho Marx).

Sök