95 oktan till 98 oktan, mera effekt?

saab9_3turbo
27 april 2007 · 173 Inlägg

Hej hej!

Jag har hört rykten om att man kan tanka med 98 istället för 95 för att få ut mer effekt?
Vet inte bara om det gäller turbo bilar, men är detta sant?
Och ifall det ger mera effekt, hur mår motorn av det?



MVH Jonas

djerk
27 april 2007 · 55 Inlägg

98 oktan smörjer väl bättre än 95 oktan... sen e det ju renare än 95 oktan... så det är ju bättre på det viset också... det är vad jag har hört... jag tankar 98 oktan... tycker att det skiljer såpass lite mellan de båda oktanen i pris... tongue du kanske inte fick svar på frågan... men en åsikt... big_smile alltid något...

Senast redigerat av djerk (27 april 2007)

THEBADGUY Gorgilus addictus
27 april 2007 · 4 737 Inlägg

"Ett högt oktantal gör att man kan ha högre kompression i motorn = högre effekt. Därför kräver högtrimmade motorer ett högre oktantal än de med lägre trimningsgrad.

Om man använder sig av ett högre oktantal i en modern motor med knacksensorer kan motorn (automatiskt) ställa tändningen senare och då får den en bättre verkningsgrad = högre effekt och lägre bensinförbrukning.

Olika motorer är olika känsliga för oktantalsförändringar, vissa reagerar positivt (högre effekt, lägre förbrukning) på högre oktantal medan andra inte reagerar märkbart på byte från 95 till 98 oktan. De som normalt sett vinner mest på oktanhöjning är turbomotorer.
I laboratoriemiljö går motorer alltid bättre om man höjer oktantalet från 95 till 98.

Du kan aldrig skada din motor med ett för högt oktantal, däremot kan för lågt oktantal ge motorskador på bland annat kolvarna.

Testa och se om din bil går bättre på 98 oktan, gör den inte det kan du fortsätta tanka 95 oktan.

Själv tankar jag 98 oktan eftersom den drar lite mindre bensin (tillräckligt för att tjäna in det dyrare literpriset) och går lite mjukare. Däremot har jag inte märkt någon effektskillnad."

saxat från ett annat forum.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
clio_blue
27 april 2007 · 128 Inlägg

Högre oktan tal kan skada katalysatorn på nyare bilar! Står i instruktionsböckerna. Men jag tankar V power ibland som är 99oktanig...o häller i oktan booster i tanken... man märker en tydlig skillnad... men att gå från 95 till 98 är ingen märkbar skillnad på mindre motorer...

---2Fast 2Furious---
Clio V6
nilbri ST
27 april 2007 · 121 Inlägg

saab9_3turbo skrev:
Hej hej!

Jag har hört rykten om att man kan tanka med 98 istället för 95 för att få ut mer effekt?
Vet inte bara om det gäller turbo bilar, men är detta sant?
Och ifall det ger mera effekt, hur mår motorn av det?



MVH Jonas

Ja.Bra.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
jonTe
29 april 2007 · 5 710 Inlägg

clio_blue skrev:
Högre oktan tal kan skada katalysatorn på nyare bilar! Står i instruktionsböckerna.

Har inget med oktantalet att göra utan att 96-98 förr var blyad och det tål inte katalysatorer.
Idag är all soppa blyfri så det gäller inte längre.

MVH Jonas
..............
haxer Proljece?
29 april 2007 · 1 464 Inlägg

smörjer inte 98 mer i motorn har jag hört ? Har också hört att om man går till 98 "om man nu kan det" så får man absolut inte gå tillbaka till 95 men detta är säkert bara en myt?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Mattias_M
29 april 2007 · 169 Inlägg

Som jonTe skrev så gällde det när 98 oktan var "blyad". Det är den inte idag och smörjer därför inte bättre.

Oktantalet är ett mått på hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre oktantal desto mindre risk för självantändning.

Behöver inte motorn 98 oktan är det heller ingen nytta med och köra på det. Har man därimot en turbomotor kan man köra med högre laddtryck utan att motorn knackar med högre oktantal.

Mvh Mattias

The_Dude
29 april 2007 · 550 Inlägg

98 smörjer inte mer.
Och du skan skifta hur du vill det blir inga skador.

boggen
29 april 2007 · 73 Inlägg

Okej mds är långt i från det bästa på marknaden, MEN de är även långt ifrån skräp.. Dom som påstår det kan inte särskilt mycke om ljud. De kan va fel på lådan/steget va fan som helst de behöver inte va högtalaren. Säger man så är ju de mesta skräp, nog har jag hört jbl,pioneer,dls,rockford som spelat anus big_smile nog snackat om mds, lyssna tex på demobilar å bildda en egen uppfattning..

Audi A4 2.0 TS "S-line" (2006)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
29 april 2007 · 1 098 Inlägg

boggen skrev:
Okej mds är långt i från det bästa på marknaden, MEN de är även långt ifrån skräp.. Dom som påstår det kan inte särskilt mycke om ljud. De kan va fel på lådan/steget va fan som helst de behöver inte va högtalaren. Säger man så är ju de mesta skräp, nog har jag hört jbl,pioneer,dls,rockford som spelat anus big_smile nog snackat om mds, lyssna tex på demobilar å bildda en egen uppfattning..

Va har de inläggtet med oktantal att göra???

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
29 april 2007 · 148 Inlägg

på standad bil e d väl ingen större skillnad men på chevan nu när e massa saker bytt så går den renare på V-power men bmwn märks inget så den får 95 tongue

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
nilbri ST
29 april 2007 · 121 Inlägg

V-Power i turbos.lol

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
master_lars
29 april 2007 · 1 162 Inlägg

Farsans 9-5 Areo ´07 får inte gå på oktantal lägre än 98 enligt instruktionsboken. På turbobilar rekomenderas det att man ska köra på så hög oktan som möjligt...

Dock får jag inte enligt instruktionsboken på min Saab 99 köra på lägre oktan än 91.

peter_1976 JDM
2 maj 2007 · 2 201 Inlägg

speedfreak racing skrev:

boggen skrev:
Okej mds är långt i från det bästa på marknaden, MEN de är även långt ifrån skräp.. Dom som påstår det kan inte särskilt mycke om ljud. De kan va fel på lådan/steget va fan som helst de behöver inte va högtalaren. Säger man så är ju de mesta skräp, nog har jag hört jbl,pioneer,dls,rockford som spelat anus big_smile nog snackat om mds, lyssna tex på demobilar å bildda en egen uppfattning..

Va har de inläggtet med oktantal att göra???

*asg*

Kettunen
2 maj 2007 ·

master_lars skrev:
Farsans 9-5 Areo ´07 får inte gå på oktantal lägre än 98 enligt instruktionsboken. På turbobilar rekomenderas det att man ska köra på så hög oktan som möjligt...

Dock får jag inte enligt instruktionsboken på min Saab 99 köra på lägre oktan än 91.

Tur att man har en polare som ordnar 100 oktanig wink

dj_padde
3 maj 2007 · 1 813 Inlägg

såg att clio att du hälde ner oktan booster i din tank.. du tror bara det går bättre det e bevisat att det inte funkar... det e en myt!! ska se om jag hittar där det stog om detta...

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Fryxell
3 maj 2007 · 189 Inlägg

brukar tanka 98 i min bimmer, känner faktiskt en liten skillnad.

Senast redigerat av goga_fett (3 maj 2007)

///M
hedley Saaboholic
3 maj 2007 · 3 129 Inlägg

Bilen går renare och jämnare med 98-oktan, iallafall om man har en trimmad bil. Snackar av egen erfarenhet.

ett högre oktantal brukar vara ett måste när man trimmar iallafall för att smörja motorn lite bättre osv.

Som jonte och flera ha påpekat om att högre oktan kan skada katalysatorer= falskt.
Förr var det ju som sagt så att 96-98 innehöll bly nu är ALLA oktantal blyfria oavsett om det är 95 eller 98.

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
jonTe
3 maj 2007 · 5 710 Inlägg

hedley skrev:
ett högre oktantal brukar vara ett måste när man trimmar iallafall för att smörja motorn lite bättre osv.

Njaaee.....som sagt har oktantalet ingenting med bränslets smörjande egenskaper att göra utan är en benämning på bränslets motståndskraft för självantändning.
Ju högre oktantal destu högre temeraturer klarar bränslet utan att självantända.

Fördelen med att ha ett bränsle med hög självantändningstemperatur är att tändningen kan ställas mer fördelaktigt (för effektens skull) och/eller att ge motorn mer luft genom högre lufttryck (om man nu har överladdning).
Bägge delar gör att det blir varmare i cylindern vilket gör att måste ha ett "bra" bränsle.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang