Varför förknippas alltid Volvo med Svensson-bil?

Black Knight
29 augusti 2004 · 711 Inlägg

Precis som många förknippar BMW med utlänningar så måste vi ändå erkänna att Volvo kommer alltid vara den ultimata familjebilen no matter what. Det spelar inte npn roll om Volvo piffar upp sina modeller för att få de sportigare de går ändå under kategori svensson-bil.

Jag tycker folk har fördomar gentemot vissa märken pga avundsjukan eller grupptryck. Vad tror ni?

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Emre
29 augusti 2004 · 66 Inlägg

Visst är det tråkigt att Volvo har en "Svensson"-stämpel.
Men när jag hör Volvo tänker jag först och främst på trygghet.
Och vad är det som är viktigast för familjen? Jo trygghet...
Volvo försöker, som du säger, att arbeta bort denna stämpel genom att släppa sportigare modeller, men frågan är om de kommer att lyckas?

Men sen är det upp till var och en vad man vill ha för bil. Bara för att bilen har en "Svensson-stämpel"  betyder inte att den är tråkig att köra wink
Men mycket handlar nog om avundsjuka.

Kanske inte är något bra svar på dina frågor, men de var bara lite tankar jag hade..

Ha de bra!
M.V.H
/Johan

jonTe
31 augusti 2004 · 5 710 Inlägg

Men finns det inte en viss del av sanning då?
Vilken bil är vanligast att ha som familjebil (svensson) i Sverige? jo en Volvo.
Och "kebebabstämpel" som BMW har, är den helt omotiverad...tycker inte jag iaf utan att vara elek.
Sedan fortsätter det bara:
Skoda=för snåljåpar.....
Jaguar= rikt folk som vill vara speciella och inte åka MB....
osv osv.

Men igen, finns det inte lite sanning i alla "fördomar"?

MVH Jonas
..............
Black Knight
31 augusti 2004 · 711 Inlägg

Nej det tycker inte jag, varför är BMW en kebabbil? Är det för att vissa utlänningar kör BMW? Men är alla utlänningar pizzabagare och Kebebsäljare?

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
SirKim SirKim
31 augusti 2004 · 35 Inlägg

här i stan är BMW "kebabräsers" och MB "sigenarkärra"

Det stämmer in till 90% i alla fall... tyvärr.. det är fina bilar!!

850R -96
Volvo V70 2,5T "Familjebilen" (2005)
Volvo 850R "Mr Red" (1996)
Black Knight
1 september 2004 · 711 Inlägg

Så du hellre väljer en familjebil?

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
jonTe
3 september 2004 · 5 710 Inlägg

Black Knight skrev:
Men är alla utlänningar pizzabagare och Kebebsäljare?

Naturligsvis inte.
Tror att det kan höra ihop med att de bilintresserad unga från utlandet gärna äger BMW och tycker om att visa upp den, stolta helt enkelt och det behöver inte vara fel i det.

MVH Jonas
..............
Emre
4 september 2004 · 66 Inlägg

Tycker det verkar vara ungdomar överhuvudtaget som föredrar BMW..
Speciellt deras (äldre) coupéer + e36:orna?

Ha de finast!
/Johan

Ziken
5 september 2004 · 242 Inlägg

Det gör väl inget att Volvo är kallade familjebilar???

Det blir detstå roligare när man körifrån en M3á porschar och evobilar etc.
Nu påstår jag inte att man klarar det med vilken familjeracer eller svenssonracer som helst, men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem.
Och för mej personligen så känns det roligare att köra ifrån en erkänd sportbil med en Famlije kombi med dragkrok wink

Fotografwww.ziken.se
Volvo S60 (2004)
Hammers Renault Laguna RXE
5 september 2004 · 1 Inlägg

Volvo Villa Vovve kallas det för. Den ultimata svensson-stämpeln.

Jag är själv väldigt Volvokär och skulle själv valt en läcker 945:a men regeringen (sambon) tyckte den var för "fyrkantig och vanlig".

Kanske en allmän uppfattning.

Black Knight
5 september 2004 · 711 Inlägg

Ziken skrev:
Det gör väl inget att Volvo är kallade familjebilar???

Det blir detstå roligare när man körifrån en M3á porschar och evobilar etc.
Nu påstår jag inte att man klarar det med vilken familjeracer eller svenssonracer som helst, men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem.
Och för mej personligen så känns det roligare att köra ifrån en erkänd sportbil med en Famlije kombi med dragkrok wink

En BMW behöver inte "modificeras" för att köra ifrån en Volvo, tillskillnad från Volvo som måste modifiseras för att mäta sig med en BMW;)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Ziken
7 september 2004 · 242 Inlägg

Black Knight skrev:

Ziken skrev:
Det gör väl inget att Volvo är kallade familjebilar???

Det blir detstå roligare när man körifrån en M3á porschar och evobilar etc.
Nu påstår jag inte att man klarar det med vilken familjeracer eller svenssonracer som helst, men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem.
Och för mej personligen så känns det roligare att köra ifrån en erkänd sportbil med en Famlije kombi med dragkrok wink

En BMW behöver inte "modificeras" för att köra ifrån en Volvo, tillskillnad från Volvo som måste modifiseras för att mäta sig med en BMW;)

Det beror väl helt på vad för BMW och vad för Volvo, Att jämföra en S60R mot en BMW 520 så är det ganska uppenbart vilken som vinner men att jämföra en S40 2,0 mot en BMW 320 så klart att BMW´n är snabbare fast det är samma motor volym.
Det jag pratar om är i sportbils klasse där Audi RS/S varianter, BMW M varianter etc.

Fotografwww.ziken.se
Volvo S60 (2004)
beachbuggy_man
9 september 2004 · 4 Inlägg

volvo är en svenssonbil så är det bara!!!
de äldre volvo är tryckt in en kantpressmaskin och de nya liknar bmw bara mer och mer

< ibland så faller det ner en stjärna från himlen>
Beach Buggy -67
Black Knight
9 september 2004 · 711 Inlägg

Black Knight skrev:

Ziken skrev:
Det gör väl inget att Volvo är kallade familjebilar???

Det blir detstå roligare när man körifrån en M3á porschar och evobilar etc.
Nu påstår jag inte att man klarar det med vilken familjeracer eller svenssonracer som helst, men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem.
Och för mej personligen så känns det roligare att köra ifrån en erkänd sportbil med en Famlije kombi med dragkrok wink

En BMW behöver inte "modificeras" för att köra ifrån en Volvo, tillskillnad från Volvo som måste modifiseras för att mäta sig med en BMW;)

Så Du menar en ///M3, ///M5 eller en Alpina har inget och hämta mot en "sportig"-Volvo? Käre vän, mår du bra? wink

Senast redigerat av Black Knight (9 september 2004)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Thorsholm Svartrök
11 september 2004 · 673 Inlägg

Volvo är ju Svensson-märket över alla andra så det är väll helt naturligt

Jag har fel ibland... men inte ofta
Audi A4 1,9tdi "Svartrök" (1998)
jk Tjeckisk maffia medlem
11 september 2004 · 71 Inlägg

Det är väl inget negativt. Vi ska vara stolta över Volvo. Tänk då hur mycket glåp ord som haglar över min Skoda..... : (

BMWnisse
21 september 2004 · 7 Inlägg

BMW är ju ingen kebabfräsare. det e int så många utlänningar som kör BMW .

DaMM
21 september 2004 · 16 Inlägg

ifos gillar inte ja BMW ryktet "alla invandrare kör bmw".
man kör den bil man vill..

Kör/bygger 400+ skyline r33 GTs-T
Ziken
26 september 2004 · 242 Inlägg

Black Knight skrev:

Black Knight skrev:

Ziken skrev:
Det gör väl inget att Volvo är kallade familjebilar???

Det blir detstå roligare när man körifrån en M3á porschar och evobilar etc.
Nu påstår jag inte att man klarar det med vilken familjeracer eller svenssonracer som helst, men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem.
Och för mej personligen så känns det roligare att köra ifrån en erkänd sportbil med en Famlije kombi med dragkrok wink

En BMW behöver inte "modificeras" för att köra ifrån en Volvo, tillskillnad från Volvo som måste modifiseras för att mäta sig med en BMW;)

Så Du menar en ///M3, ///M5 eller en Alpina har inget och hämta mot en "sportig"-Volvo? Käre vän, mår du bra? wink

Det jag säger är att en Volvo ska jämföras med liknande bilar. En S60R till tex mot en M3a (inte en M3 mot en 240)så är nog skillnaden inte speciellt stor, kanske rent obetydlig.
Men pengarna man spar på försäkning/pris på bilen gör att det finns mycket man kan göra med en Volvo innan man är i samma prisgrupp, på tex en S40 T4 och en M3. Lägger man på tex 50.000 på en T4a i trim och väghållning så är det inga större problem att piska en M3 eller en M5.
Som du väl vet har tex vår egen Jompa kört ifrån senaste M3an utan större problem....wink.
Även jag har kört ifrån M3or med min.
Jag säger inte imot att Volvo är en svenssonbil utan att Volvo som Saab är svensson bilar, rycktet kommer ju av att det är(eller har varit) Svenska bilar å marioteten i Sverige är Volvo och Saab. Tex Svennson är en familj med Volvo hund 2barn etc.

Senast redigerat av Ziken (26 september 2004)

Fotografwww.ziken.se
Volvo S60 (2004)
GTputte
26 september 2004 · 15 Inlägg

Ehhh rolig läsning må jag säga..Visst är just BMW är generellt klassad som bil för utlänningar men, om man börjar snacka vad för beemer dom har (Kan bara referera från Helsingborg) så är det ju inga M bilar för det är ju knappt en handfull pöjkar som har det...snarare 316-328 med M-kit.. Så det är ganska kul att raca i Helsingborg..Får ett och annat finger men di är så kära..smile

ZIKEN: du skrev så här:men med en lite modd på tex en X40 så ligger man runt 300hk och det är inte speciellt stora problem. Och sen så skriver du längre ner att om man lägger 50000 på volvon så drar du en M bil..jo visst lycka till..så länge inte M bilen är kittad..För jag tycker att lägger du 50 tusen på en volvo så kan man ju lägga 50´ på sin beemer och jag är högst tveksam att du "piskar" en M bil..Varför ska folk få trimma och inte vi som har M bilar..Snackar du S60R och S70R så ligger vi i ganska så samma linje på prestanda bilar..och det är mer rättvist jämförbart...

Tack å hej..

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang