6464
Sök

Va händer iifall man inte har Vakuum på bilen?

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
har en kompis som har problem me vakummet på bilen...
va e det man måste göra för att få vakuumet igen? lr behöver man byte ut nåt lr?

tack för alla er som svarar=)..

mvh///rani

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
kollat alla slangar å anslutningar? eller jo...de har ni väl......dum fråga kanske....?

En gång Volvo, Alltid Volvo

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
jo vi  har kollat upp det, men den suger inte som det ska...

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
Okej...hmm...skumt....E den trimmad?

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
nopp... han monterade en dump på sin bil så glömde han säta dit vakuum slanget...han va ute o körede en dag me den sen.. lysste sin motor lampa

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 maj 2007
då har ni säkert sjutit nån slang nån stans... blir ju ganska bra tryck när man stänger spjället å dumpen inte dumpar... kolla gavlarna på ICn också...

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
Hmm...Okej...skumt. Jag körde också utan min vakumslang ett tag för den hoppade ur men jag bara pillade dit den så va de inget me de...Men du menar alltså att motorn går som vanligt å att de går att ladda på me turbon men den "suger" inget när man inte gasar...har jag fattat rätt?

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
De kan ju iåf hända att motorn har sugit i sig massa damm å skit då när han inte hade slangen i å på så sätt så har nån givare elle nåt fått skit på sig å gillar inte de å därav så börjar motorlampan lysa...

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
jo motorn går bra, den laddar som det ska, men suger inte när man inte gasar, och ibland suger den inte när man gasar oxå... men han monterade dit nu org dumpventilen men motorlampan lyser fortforande

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
de bästa e nog då att åka in till en verkstad som kan koppla in sig i bilen me diagnostokverktyg så kan dom läsa av felkoden. Kanske kan de ju bara va att återställa lampan.. De e ju inte lätt att försöka muckla me de själv när de kan va massa grejer...

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
tack för all svar

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 maj 2007
den suger inte på tomgång? då borde den ju dö när den inte får luft...

5 710 Inlägg
3 maj 2007
VAD är det för bil?
Har en viss betydelse.....

MVH Jonas
..............

Fotograf
1 000 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
det är en 9-3 2,0t 2001

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

5 710 Inlägg
3 maj 2007
Ranoshka skrev:
det är en 9-3 2,0t 2001

Alltså en bil med Trionic 7.
Dessa är rätt känsliga för allehanda "dumpar" och gillar den inte läget sätter den felkod på by-passventil felakig funktion eller något liknande.
För att bli av med CE rekommenderar jag att montera tillbaka original återcirkulerande avlastningsventil och nolla felkoden.
Kommer inte ihåg om detta måste göras med SAAB:s Tech2:a eller om det räcker med en "delete" genom att demontera batteripolen en stund.

Vacumet är ett annat problem......hur vet du/ni att vacumet har sprungit o gömt sig?

MVH Jonas
..............

Fotograf
1 000 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
alright, han ska köra in bilen på verksta.... vakuumn suger inte vid tomgången och när man gasar så ibland tappar han det...

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

5 710 Inlägg
3 maj 2007
Ranoshka skrev:
alright, han ska köra in bilen på verksta.... vakuumn suger inte vid tomgången och när man gasar så ibland tappar han det...

....och hur f-n vet han det?
Genom koll på laddtryckmätaren?

MVH Jonas
..............

Fotograf
1 000 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
jag har ingen anning, va han håller på me

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

736 Inlägg
4 maj 2007
Hmm vakum i insuget får man ju när man INTE gasar. Då suger motorn så att säga mer luft än den kan få. Har man inget vakum i insuget har man öppet spjäll (full gas). Då borde motorn tokvarva eller inte gå alls (om det inte får nån soppa). Max vakum noll gas - Noll vakum max gas smile

Sök