6584
Sök

Ojlefiltrer sitter fast.

306 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
Hur ska jag göra behöver hjälp fort. Ska starta bilen idag för första gången.

Ska byta oljefilter men det går inte det sitter fast. har som en bullt på undersidan och den blir bara runddragen om man tar i minsta lilla även med rätt nyckel. och fick tipps om att köra en skrivmejsel igenom filtert och dra runt men hållet blit bara större. vad ska jag göra?

/Rickard

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

128 Inlägg
5 maj 2007
ta en poligrip tång och skruva a den,,,du kommer förstörs skruven med du har inget vall.. köp en ny,,,

---2Fast 2Furious---
Clio V6

Reparatör
630 Inlägg
5 maj 2007
_Palmen skrev:

Ska byta oljefilter men det går inte det sitter fast. har som en bullt på undersidan och den blir bara runddragen om man tar i minsta lilla även med rätt nyckel. och fick tipps om att köra en skrivmejsel igenom filtert och dra runt men hållet blit bara större. vad ska jag göra?

/Rickard

det e bara att brutalmeka bort filter . Stor polygrip hjäper ju till eller rörtång eller ännu hellre riktigt avdragare .

Dra nu inte åt det nya filtret så hårt och glöm inte olja på packningen till filtret så slipper du detta jobb nästa gång -

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
5 maj 2007
en såndär filterdragare brukar funka kanon smile

306 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
kommer inte åt med rörtång eller polygrip och filter dragare går inte häller.
sur  man blir på amatör meckare som inte vet hur man moterar ett oljefilter

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

Smålänning
7 887 Inlägg
5 maj 2007
Använd din fantasi! Finns mycket i en verkstad som kan användas...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kettunen
5 maj 2007
Ta en lång skruvmejsel o slå den rakt igenom med hammare sedan vrider du med mejseln eller sparkar.....

Väghyvel
252 Inlägg
5 maj 2007
mektrollet skrev:
_Palmen skrev:

/Rickard

det e bara att brutalmeka bort filter . Stor polygrip hjäper ju till eller rörtång eller ännu hellre riktigt avdragare .

Dra nu inte åt det nya filtret så hårt och glöm inte olja på packningen till filtret så slipper du detta jobb nästa gång -

olja på packningen är ju bara till för att den inte korvar sej när man drar dit filtret igen ju..

349 Inlägg
7 maj 2007
neee lossar lattare ju tongue

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 maj 2007
ett filter skall bara dras med handkraft när det monteras... ska man vara extrem å följa exakt hur det ska dras så skall det bara dras tills packningen sluter plus ett kvarts varv... olje filter ska inte sitta alls särskilt hårt...

646 Inlägg
7 maj 2007
Du tar en stor polygrip, sätter den i inkanten av oljefiltret där kanten är som starkast. å sen klämmer du åt utav bara fan å vrider smile. Stöter på detta fel nästan dagligen som mekaniker. testa det tror att det kommer funka

586 Inlägg
7 maj 2007
Glöm dock inte att dra på lite olja på det nya filtret. Olja in o-ringen på det nya oljefiltret och dra fast det, då kommer det lossa betydligt mycket lättare nästa gång du ska ha bort det.

Sök