Regbesiktning med större motor. (volvo 245)

RatRodOlof
12 maj 2007 · 29 Inlägg

Tänkte bara kolla om det är svårt att få igenom en 240/245:a genom besiktningen med en större/trimmad motor. Jag har en 81:a som jag funderar på att slänga i en bättre motor i. Har hört att detta bara går att göra med årsmodellerna innan -75. Stämmer detta? Hittar ingen fakta någonstans.
/Olof

Karlzzon The One Evolution
12 maj 2007 · 1 627 Inlägg

vad e det för motor som e tanken att hamna i?

Fäll ner pungen och landa
RatRodOlof
12 maj 2007 · 29 Inlägg

Någon större... tongue Funderar på b230 insprut och turbo. Vet ej vilken motor som verkar bäst att trimma på. Och hur mycket man får göra om. Vill ju gjärna få igenom den sedan. Ge förslag. Är ju ny i branchen big_smile

Kettunen
12 maj 2007 ·

Risken är ganska så liten att den går igenom med turbo i tyvär.

RatRodOlof
12 maj 2007 · 29 Inlägg

Finns det inget sätt att få igenom den med turbo? Man kanske kan ta chassinr ifrån en -75:a? Om man bara sätter i en större motor och trimmar den utan turbo då? Kan det gå igenom. Vill gärna inte köra runt med orginal b21a.

Jcarlsson
12 maj 2007 · 20 Inlägg

besiktiga med befintlig motor o byt efter. tror inte polisen börjar rota under huven för o kolla motorn

760turbo
12 maj 2007 · 220 Inlägg

under 88 ska väl inte vara några problem?

Lindberg88
12 maj 2007 · 1 418 Inlägg

B230FT ska inte vara några problem att få igenom bilen med

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
RatRodOlof
12 maj 2007 · 29 Inlägg

Jcarlsson; Verkar väl lite väl jobbigt att byta motor inför varje besiktning. För de kollar väl effekten :S

Verkar väldigt luddigt om vad man får och inte får... Är det ingen som vet var man kan få tak på fakta? (bilprovningen eller liknande) Länka isådannafall.

Lindberg88
12 maj 2007 · 1 418 Inlägg

har du en 81a så kan du slänga i valfri volvomotor med katalysator
dock är chassit speccat för:
200Hk 218Nm inga krav
220Hk 275Nm Krav ventilerade skivor fram Bakaxel 1031

så att slänga i en d5 tex är omöjligt

Senast redigerat av Lindberg88 (12 maj 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Javelin_V8 V8 Power
13 maj 2007 · 27 Inlägg

ska du lägga i en annan motor i en bil över årsmodell -75 ska den besiktigas som ombyggt fordon, på en en sro besikting!

Lindberg88
13 maj 2007 · 1 418 Inlägg

nej man måste inte alls besikta som ombyggt fordon så länge det är en bil utan katalysator och man slänger i en katalysator motor

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
RatRodOlof
13 maj 2007 · 29 Inlägg

Så det är alltså helt lagligt att trimma till 200 häst med katalysator? Undrar bara var du har fått den faktan. Går det att få igenom med turbo?

niclas_swe bitter besserwisser
13 maj 2007 · 644 Inlägg

245_Olof skrev:
Jcarlsson; Verkar väl lite väl jobbigt att byta motor inför varje besiktning. För de kollar väl effekten :S

Verkar väldigt luddigt om vad man får och inte får... Är det ingen som vet var man kan få tak på fakta? (bilprovningen eller liknande) Länka isådannafall.

den dagen de bromsar bilen för effekt på besiktningen, då kommer folk att ta en ombes bara för att se hur mycket bilen har..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
twin_cam Smålänning
13 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Innan -88 får man byta till en nyare motor om man tar med ALL avgasreningsutrustning från bilen man tar den nyare motorn ifrån.

Sen vad chassi och sådant är specat för lämnar jag till volvofolket

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jetman
16 maj 2007 · 80 Inlägg

Har hört att de går att byta motor....om motorn finns med i just den modellen...
Tex så finns de ju 240 med b21-turbo så en sån borde ju gå bra att sätta i....,men då blir de ju att typa om den då!!!

Sen ett litet inlägg angående all trimning.....de e olagligt men besiktningsgubbarna bryr sig inte så mycke så länge de inte e turbo på en icke turboreggad bil......frågan e bara om nånting händer å typ olycka å försäkringsbolaget får reda på de......tror nog att "den mannen får pynta allt en rätt fet summa själv då".......för försäkringen gäller inte alls lr bara till viss del!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang