Hur tar motorn det ifall man tar fel olja? mineral vs helsyntet...

Xoff Volvo tönt... =)
22 maj 2007 · 2 344 Inlägg

Jo, det är som så att min bil har rullat lite väl länge på sin olja nu... knappt så jag vågar ge mig ut med den... å problemet är att jag har inte riktigt råd med ny olja...

så vad är det värsta som kan hända ifall jag häller i mineralolja när min motor är van att gå på helsyntet?

för mineralolja kan jag få tag på... å filter har jag liggandes, + en slick50 behandling som ska i vid olje byte...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
22 maj 2007 · 285 Inlägg

Det ska nog inte vara några större problem med de bilar du har i garaget, men du ska inte köra för långt på mineraloljan eftersom det tappar smörjeffekt väldigt fort gämförelse med helsyntet.

Och det är bättre med mineral än gammal helsyntet som inte smörjer längre, men byta olja igen efter 500 mil eller något sånnt.

Mvh Dennis

Xoff Volvo tönt... =)
22 maj 2007 · 2 344 Inlägg

men då slösar jag ju helt bort min slick 50... =P

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
S-Larsson
22 maj 2007 · 514 Inlägg

Tror inte det ska vara några problem att köra på mineralolja från helsyntet. Däremot tvärtom en gammal motor som bara gått på mineralolja och du häller i helsyntet smile

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Xoff Volvo tönt... =)
22 maj 2007 · 2 344 Inlägg

jo det vet jag, dom brukar få för sig att läcka då...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jonTe
23 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Har du inte råd med en helsyntet från Biltema för 299 spänn (eller vad den kostar) och ändå gått o köpt en Slick 50 behandling? Felprioriterat i min ögon...

För att svara på frågan:
Det beror det lite på vad det är för bil det gäller, dina volvos mumsar nog i sig en vanlig mineral utan att det är någon fara.
Meeen.....en syntet är ju bättre....

MVH Jonas
..............
Xoff Volvo tönt... =)
23 maj 2007 · 2 344 Inlägg

Hehe, ang min prioritering så köpte jag slick 50 dunken för ett bra tag sedan, å för er som kommer ihåg min andra tråd om 760in som dog så vet ni ju att den har stått ett tag å slick 50 behandlingen köppte jag innan bilen dog... nu när bilen väl rullar igen är det dags för olje byte men nuförtiden har jag inte så gott om cash... =/ och alla rekomendationer jag har stött på ang olja i 760in så ska det vara hel-syntet...

Men om jag har förstått det rätt så är det bästa jag kan göra att byta olja omgående till mineral, skiter i att byta olje-filtret å så fort jag har cash så häller jag i hel-syntet + slick 50??

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Brådhis * Voff voff *
23 maj 2007 · 10 332 Inlägg

När jag hade min 760 GLE för 8-9 år sedan så körde jag enbart på mineral och bytte var tusende mil och den går, så vitt jag vet, fortfarande!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
23 maj 2007 · 2 344 Inlägg

vad va det för årsmodell och motor i den da?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Brådhis * Voff voff *
23 maj 2007 · 10 332 Inlägg

Xoff skrev:
vad va det för årsmodell och motor i den da?

En -88 med B280F...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
23 maj 2007 · 2 344 Inlägg

oki... men då drar jag mig till garaget å byter olja nu då... får bli mineral sålänge, oljan i den är ju inte bättre, rullat flera 1000 nu... sad

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
bilstylarn Avstängd
23 maj 2007 · 329 Inlägg

en såndär häst volvo kör man med fritös olja i lika gärna.köp biltemas billigaste och häll i dessa gamla as

Xoff Volvo tönt... =)
23 maj 2007 · 2 344 Inlägg

häst Volvo? 80 talets lyxigaste Volvo!!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
bilstylarn Avstängd
23 maj 2007 · 329 Inlägg

ja exakt.80 talets.27år sen

JonasK -.-
23 maj 2007 · 383 Inlägg

bilstylarn skrev:
en såndär häst volvo kör man med fritös olja i lika gärna.köp biltemas billigaste och häll i dessa gamla as

Bätte en gammal häst volvo än ingen bil alls....
Du har ju varken bil eller nån som helst presentation här på garaget, oseriöst att racka ner på andras val av bil.


OnTopic:
Jag kör med 10w-40 mineral (Biltema) i turbo-hästen o samma tjocklek fast delsyntet (Agrol) i GLT-hästen, funkar perfekt !!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
dbjanoz
24 maj 2007 · 1 785 Inlägg

Xoff skrev:
Jo, det är som så att min bil har rullat lite väl länge på sin olja nu... knappt så jag vågar ge mig ut med den... å problemet är att jag har inte riktigt råd med ny olja...

så vad är det värsta som kan hända ifall jag häller i mineralolja när min motor är van att gå på helsyntet?

för mineralolja kan jag få tag på... å filter har jag liggandes, + en slick50 behandling som ska i vid olje byte...

Glöm oljetillsatser!

Fungerar motorn fortfarande tillfredställande i ventillyftarna med helsyntet så kör på helsyntet annars gå över till halvsyntet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xoff Volvo tönt... =)
24 maj 2007 · 2 344 Inlägg

nu för tillfället har jag som jag skrev igår mineral i den i brist på annat...

men så fort läge kommer blir det hel + tillsats...

varför ska jag skippa tillsatsen? slick 50 ska ju bara bland det bättre, den lille dunken kostade ju några kronor (800kr för 750ml)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jonTe
25 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Xoff skrev:
varför ska jag skippa tillsatsen? slick 50 ska ju bara bland det bättre, den lille dunken kostade ju några kronor (800kr för 750ml)

För att oljebolagen OCH biltillverkarna avråder.
Oljan man häller i har redan tillsatser (additiver) för att göra olja så bra som möjligt och efter specefikationen.
Häller man i något annat "göjs" ändrar man på oljans egenskaper och oljebolagen garanterar inte längre att den fungerar som de tänkt.

MVH Jonas
..............
Spec_
25 maj 2007 · 21 Inlägg

De är en volvo.. du kan lika gärna använda piss som smörjmedel.. nä men seriöst. Motorn säckar ju inte ihop. Dagens mineralolja är nog fasen bättre än de skiten dom använde på 80talet.

Ford Mondeo TDCi "Titanium-X" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang