Sierran startar inte efterkammrems byte

Tuben
24 maj 2007 · 238 Inlägg

Ja tar allt från början....

Ford sierra gl 2.0 SOHC (pinto) 88:a

Bytade kamaxel och rem för hmm 2 år sedan fick inte igång bilen då...
tilsist efter lite pill så tände den till men på fel ställe tongue smälde till och luftmasse mätaren
flög typ av från slangen till insuget... (osäker om det kan ha förstört något då)

Så jag plåka av remen och stälde rätt rotorn osv... då starta bilen men dog direkt igen
och gick som en kratta om man väl fick igång den tongue

så jag trode att tändningen fortfarande va fel och testade lite men utan resultat,

så nu har den stått sen dess och jag har börjat pilla på den igen tongue
testade först så den gick igång startade på första men dog direkt igen
startade 3 - 4 gånger till men samma sak gasade man så dog den ännu snabbare.

Nu har jag haft av kamremen och ställt alla hjul som dom ska stå, kollat i haynes boken
och autodata... så enligt dom så ska det stå rätt nu... men jag får inte igång den...

så nu funderar jag på om kablarna från cylindrarna till rotorn sitter rätt......
antar att tändföljden är 1,3,4,2 eller ?

men var på rotorn ska 1:an sitta tror att det sitter rätt men hoppas ju ändån på att
felet är där ?

.........................................................................
Så dom 2 frågorna är

1: är tändföljden 1,3,4,2 ?

2: var ska kabel ett osv sitta på rotorn


// Tobbe

Tuben
24 maj 2007 · 238 Inlägg

När alla hjulen står mot sina prickar var ska rotorn peka då mot vilken cylinder_kabel ?

Jerry Reparatör
24 maj 2007 · 306 Inlägg

Cylinder 1 om jag inte är helt borta nu.

bloooom räcermicra
24 maj 2007 · 41 Inlägg

säkert att du har bränsle fram till motorn?
jag bytte toppackning på micran och polaren satte dom två slangarna till bränslefiltret på fel anslutningar så den fick ingen soppa.. den betedde sig ungefär som din gör nu

Tuben
24 maj 2007 · 238 Inlägg

Stiften blir blöta nästan svart blöta....

Kirre
24 maj 2007 · 2 122 Inlägg

small de till så står motorn ett halvvarv fel... då smäller de som fan ur insuget... antingen flyttar du fördelaren så de bli rätt eller så  flyttar du bara om tändkablarna

Senast redigerat av Kirre (24 maj 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Tuben
24 maj 2007 · 238 Inlägg

Ja det small till ordentligt men det har jag ändrat så att det står rätt men nu undrar jag mot var rotorn ska peka alltså mot vilken kabel till vilken cylinder `?´ till cylinder 1 ?

Tuben
24 maj 2007 · 238 Inlägg

När alla hjulen står mot sina prickar var ska rotorn peka då mot vilken cylinder_kabel ?


1:an ?

Kirre
25 maj 2007 · 2 122 Inlägg

tror de är så här du har ju 1 3 4 2. men om du flyttar tänd kablarna två hack så att 1 hamnar där 4an är sen efter de i samma 1 3 4 2 men ha ettan där 4an är nu

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
dreamcore
25 maj 2007 · 82 Inlägg

vrid vevaxeln till noll igen, kolla så kammen står rätt, och lyft av fördelarlocket. då bör rotorn peka mot tändkabeln som går till 1ans cylindr. gör den inte det så är det bara och lyft på fördelaren och flytta den tills det står rätt, kolla även villket håll fördelaren snurrar imot så du inte har fått dit allt åt motsatt håll!! det kan hända den bäste! lycka till

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Tuben
25 maj 2007 · 238 Inlägg

rotorn snurrar väll medsols ? eller

dreamcore
25 maj 2007 · 82 Inlägg

kolla upp det! för rätt mej om jag har fel! men volvos b20 maskin snurrar inte medsols har jag för mej! så vrid på starten och kolla villket håll den verkligen går åt! eller ligg i femman och dra bilen framåt så du ser villket håll den snurrar åt!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Drönirettab
26 maj 2007 · 21 761 Inlägg

På B18 och B20 snurrar fördelaraxeln motsols, det stämmer. På B21 och B23 snurrar axeln medsols, det borde nog vara den vanligaste rotationsriktningen på de flesta motorer tycker jag. Men jag är inte alls säker på det.

Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
26 maj 2007 · 277 Inlägg

Min går lika dant då jag knappt har nån bensin i den..har jag typ 2-3 liter i den så spottar den å lever jävlen! precis som du förklarat med din bil..ett tipps..du kanske behöver tömma på gammal bensin å i med ny å fin bensin big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
NFC-racing
26 maj 2007 · 63 Inlägg

Jag kan ju inte säga på rak arm vad som är fel....
Men har man haft ett långtidsprojekt så brukar det ta tid att få igång det sen...
Kan inte Ford...Men kolla rotationsriktningen.....kolla om det finns slangar som torkat sönder,lossnat....färsk soppa är alltid bra...eller åtminstone ta loss och köra ur en del....så att du har fått bort ev.kondensvatten ur ledningen...kan vara många små saker som tillsammans ger störningar...bara att jobba på.....den ska igång....Tomas

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
Tuben
27 maj 2007 · 238 Inlägg

Okaj tack för alla tips ska ut och pilla lite med det nu så återkommer jag med hur det går tongue

carawelle
27 maj 2007 · 460 Inlägg

Byt bensin så startar den säkert!!
Bensin har en lagringstid på 3mån i öppna kärl (bensintankar)
efter ett år så kan det vara helt omöjligt att starta på de bensin som finns i tanken
varje vår kommer det in fordon och småmotorer på verkstan som inte går igång föränn bensinen bytts ut

Tuben
28 maj 2007 · 238 Inlägg

carawelle skrev:
Byt bensin så startar den säkert!!
Bensin har en lagringstid på 3mån i öppna kärl (bensintankar)
efter ett år så kan det vara helt omöjligt att starta på de bensin som finns i tanken
varje vår kommer det in fordon och småmotorer på verkstan som inte går igång föränn bensinen bytts ut

Okaj men hur ska jag få ut bensinen på lättast sätt ?

Tuben
28 maj 2007 · 238 Inlägg

hmmm på en 2 taktare så ger den gnistan presis innan kolven är uppe och vänder.

är det samma sak på en 4 taktare `?´

vill veta för isåfall ska inte rotorn peka mot cc 1 den har nämligen presis vänt eller vänder när den e i dödläget (markeringen) för den ska väll ändån inte ge gnissta när kolven e påväg ner ?

rätta mig om jag e helt ute och cyklar tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang