Dubbla avgaskammar på s13?

Joakim_J Lastbilsmekaniker
29 maj 2007 · 328 Inlägg

jag tror fortf inte det är tändningen, den misständer inte. jag tror den får för lite bränsle och för mkt luft vid turboladd... någon som vet mer??

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
29 maj 2007 · 1 741 Inlägg

aja.. kör ett tag då kolla stiften ser du ju om den går för fet eller för snålt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
30 maj 2007 · 328 Inlägg

ska göra det, tack för all hjälp än så länge.. big_smile mycket tacksammt

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
LocKtar Herr
30 maj 2007 · 1 722 Inlägg

Ptja, rätta mej om jag har fel, men första du gör innan du trimmar ska vara att byta bränslepumpen samt montera dit en termostatkyld oljekyl. Fast vid enbart en trimkam låter det ju lite väl hårt att man MÅSTE ha en större soppapump, men vad jag läst (200sx.nu) så är det rätt viktigt. och JA, man ska ställa kuggen ett snäpp medsols?!.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
tecman
30 maj 2007 · 1 741 Inlägg

LocKtar skrev:
Ptja, rätta mej om jag har fel, men första du gör innan du trimmar ska vara att byta bränslepumpen samt montera dit en termostatkyld oljekyl. Fast vid enbart en trimkam låter det ju lite väl hårt att man MÅSTE ha en större soppapump, men vad jag läst (200sx.nu) så är det rätt viktigt. och JA, man ska ställa kuggen ett snäpp medsols?!.

ok då rättar jag dig. smile

Det där om soppapumpen är en skröna. men oljekylen är viktig. soppapumpen räcker till 444cc spridare t.o.m. men klart om pumpen är dålig så bör man ju byta den då man ska trimma.

mest troligt har det blivit då pumpen gått sönder för någon sen har alla spammat ut det i forumet att man måste byta den annars skär bilen pga för lite soppa m.m m.m och då tror alla på det. (det som sägs i forum är LAG!)

(min orginal pump klarar hålla rätt tryck än så det ska gå bra för honom med orginal pump. om den inte har gått sönder.)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
30 maj 2007 · 328 Inlägg

okey, jag e ingen expert på det, men sonm sagt motorn orkar inte dra när turbon snurrar igång, precis som om man drar handbromsen lite lätt.. fattar ni hur jag menar?? vad annars kan det vara? det är inga tändmissar eller sånt.. fattar itne det här hmm

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
30 maj 2007 · 328 Inlägg

någon annan som kan hjälpa kanske?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Blida
31 maj 2007 · 654 Inlägg

Allså förlåt mig nu,men ja har aldrig hört om nån kompis/bekant som kör med orginal pumpen på sin 200a (som det är lite gjort på) pga att pumpen är skräp.
Är själv ingen expert på 200a,men har även läst i nått bilmagasin där det stod om 200an vars pump knappt orkade med orginal effekten när man låg på fullt ladd.
Lika så olje kylningen.
men nog om det.

tror inte på tändninge,iom att den skulle misstända eller gå ryckigt då.


kolla stiften.
läste nått om nytt chip i din profil...vet du nått om ursprunget på detta chip?vad det är lämpat för för tuning.
iom att det görs en jäkla massa olika chip till din motor och då är det ett chip som är anpassat för?! *nånting*.
vad nån du köpt det av på annons eller liknande är ointressant,ren fakta väger tyngre när det gäller ett chip.

Joakim_J Lastbilsmekaniker
31 maj 2007 · 328 Inlägg

jo jag tror också på att pumpen inte orkar med.. för den segar ju bara när tubroladdet kommer.. och nu när jag har dubbla avgaskammar så ska laddet komma lite snabbare är meningen, alltså motorn blir starkare på lägre varv..

ingen 200a expert som kan ge lite tips ? big_smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
31 maj 2007 · 1 741 Inlägg

ChixZ skrev:
jo jag tror också på att pumpen inte orkar med.. för den segar ju bara när tubroladdet kommer.. och nu när jag har dubbla avgaskammar så ska laddet komma lite snabbare är meningen, alltså motorn blir starkare på lägre varv..

ingen 200a expert som kan ge lite tips ? big_smile

hmm kanske är din lamda dom är kass? då känner den ju inte om den går snålt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
31 maj 2007 · 328 Inlägg

ska ut och kolla lite nu tänkte jag.. den funkade ju skit bra innan jag bytte kam! fast man kan ha jävligt otur sad

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
31 maj 2007 · 328 Inlägg

kollade stiften, 3 st var helt vita, alltså för mager blandning, 1 var därimot perfekt gyllenbrun som det ska vara, jag ställde in avståndet på alla stiften så ska vi se om det blir bättre, hittade dessumon en liten vacumslang eller nått som inte var fast, den skulle sitta precis under insugsspjället,!

ska ut och provköra när mamma kommer hem:/ VILL HA KÖRKORT!! haha

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
31 maj 2007 · 328 Inlägg

så, den gick inte bra men den drog lite bättre på höga varv, fattar inte vad som hänt.. den e skitseeg upp till typ 5-6000varv, måste vara att pumpen inte orkar mata bränsle när turbon drar igång.. eller vad tror ni?? stiften var ju vita så..

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
tecman
31 maj 2007 · 1 741 Inlägg

ChixZ skrev:
så, den gick inte bra men den drog lite bättre på höga varv, fattar inte vad som hänt.. den e skitseeg upp till typ 5-6000varv, måste vara att pumpen inte orkar mata bränsle när turbon drar igång.. eller vad tror ni?? stiften var ju vita så..

du skulle sagt det tidigare att den var så. det är din btr. eller slangen till din btr kan det åxå vara.

min var exakt likadan. då hade slangen till BTR:en pajjat/hoppat av.

så det kan det mycket väl vara den.

min sån hade hoppat av då fick jag mager blandning konstant till runt 5k rpm. det finns en VÄLDIGT dum skarv på slangen/röret. det är metallrör bakom motorn och över grenröret. mellan dom 2 rören så sitter en liten gummi slang. det var där den hade hoppat ur. efter jag hade bytt ut den till ett ny slang så gick bilen mycket bättre.

läste nu att du hade hittat en slang som var lös. men kolla vidare efter slangen/röret.

Senast redigerat av tecman (31 maj 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Joakim_J Lastbilsmekaniker
1 juni 2007 · 328 Inlägg

okey. ska kolla upp detta, dessutom så är min tomgång jätte låg, den kan dö ibland om man kör inne i stan med AC och hela kittet.. kan det också bero på den slangen?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.
NIzmO Ollikkala Racing
1 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Men ställde du tändningen efter att monterat tillbaka CAS:en ?, för den går väl inte att ta bort i fast läge för att sedan bara sätta billbaka den utan att tändläget ändrats?.

Felinställd tändning gör INTE så att motorn misständer på nått sätt utan att karaktären ändras så att bilen kan bli slö på höga varv eller tvärt om osv.
Så är inte tändningen inte kollad är det ett hett tips och tycker det stämmer in på din bil.

Mvh Danne

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang