Borra hål i luftburken för ett häftigare ljud?

CL
29 maj 2007 · 92 Inlägg

Ja, jag vill gärna få ett så gött ljud som möjligt och jag har hört att man ska kunna lyckas med detta genom att borra ett par hål i luftburken. Är det någon som har erfarenhet kring detta och som kan bekräfta det? Hur många hål ska göras och hur stora i sådana fall? Tack!

Kettunen
29 maj 2007 ·

Jag hade satsat på ett sportfilter istället för att leka " Bonde " Sorry

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
29 maj 2007 · 228 Inlägg

ja lägger min röst på ett öppet filter, då har du ju kvar burken hel, sen så är det mindre jobb å rycka bort den å smacka dit ett öppet..cool

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Mr_Gear Biltokig
29 maj 2007 · 870 Inlägg

Hål i burken kan ge ett jädrigt gott ljud på vissa bilar, min bla. men jag skulle också satsat på sportfilter ifall jag inte har en extra luftburk... alltid bra att ha luftburken hel!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
29 maj 2007 · 252 Inlägg

sportfilter e inte så jävla grymt det heller så. rensar inte så bra som det ska. köpte en saab för nått år sen, men gammla ägarn hade inte varit smart, borrat på fel sida i luftburken så de var som att köra utan filter,

Jolle87
29 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Det är klart man kan borra i luftburken men det är ju som sakt inte så lätt att återställa sen igen om man skulle vilja det. Därför hade jag satsat på öppet filter i stället och sen gäller det ju att man sköter det. Tvättar det och oljar in det rätt sen ska det inte va några problem.

CL
29 maj 2007 · 92 Inlägg

Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Senast redigerat av CL (29 maj 2007)

Mr_Gear Biltokig
29 maj 2007 · 870 Inlägg

CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Jimmy_blyfot
29 maj 2007 · 68 Inlägg

På min gamla 525 E34 så hade en tidigare ägare borrat hål i luftburken och där var gött ljud. Men det är knappast något jag hade gjort själv tongue

Ecodriving är för kärringar :D
klimpan
29 maj 2007 · 2 600 Inlägg

köp ett sportluftfilter istället för att bora hål rätt onödigt om du inte ha en till lufburk då (:

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
CL
30 maj 2007 · 92 Inlägg

Mr_Gear skrev:

CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?

Senast redigerat av CL (30 maj 2007)

haxer Proljece?
30 maj 2007 · 1 464 Inlägg

Köp en luftburk kostar väl inte mycket? Borra satan i den gamla och testa kan vara kul att få en egen uppfattning du som ska ha det smile Jag hade dock inte gjort det utan köpt öppet filter... men det är jag.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Mr_Gear Biltokig
30 maj 2007 · 870 Inlägg

CL skrev:

Mr_Gear skrev:

CL skrev:
Har redan ett nytt sportluftfilter (insats) som sitter i luftburken. Men det här med öppet luftfilter är uteslutet då det blir jobbiga problem med lmm. Massa kapande av luftburken vill jag inte hålla på med smile

Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?

Du borde la kunna få en komplett för 200 spänn iaf tänker jag...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
CL
30 maj 2007 · 92 Inlägg

Mr_Gear skrev:

CL skrev:

Mr_Gear skrev:
Varför ställer du då ens frågan? jag antar att kapa i luftburken är samma som att borra?(du måste ändå borra stora hål om du ska få det ljud du pratar om...)

Tanken var att det skulle bli enklare att spackla igen hålen om resultat inte skulle bli lyckat. Det blir nog lite svårare att spackla igen en kapning (om du förstår vad jag menar).

EDIT: Vad kostar ungefär en beg luftburk på skroten?

Du borde la kunna få en komplett för 200 spänn iaf tänker jag...

Jaja men då är det ju inte hela världen. smile Får se om jag har tid över imorgon att borra ett par rejäla hål i botten av luftburken. Återkommer med resultat.

Senast redigerat av CL (30 maj 2007)

KarlNilsson Örebroare i exil
30 maj 2007 · 970 Inlägg

Är inte LMM integrerade med luftburken i 850n? Isåfall kostar den nog mer än ett par hundra på skroten...

Hej FRA!
Jolle87
30 maj 2007 · 1 585 Inlägg

Ja för att bara sätta i ett sportluftfilter. Som insats kommer inte ge nått sportigare ljud. Varför är du rädd för att köra öppet det är flera tusen som kör det och det är ett par st som fått förstörd lmm. Och oftast beror det på att dom inte rengjort det eller monterat det fel. Men risken fins ju där så klart men det gör det även om du borrar hål i luftburken för ett orginal filter är inte byggt för att ta emot så mycket smuts. Och risken är ju att det kommer smuts in i burken.

merl
30 maj 2007 · 202 Inlägg

Ge fan i att borra i burken säger jag.. det är riktigt taskigt "bonnatrim"

evilmaster
30 maj 2007 · 385 Inlägg

Jag köpte öppet filter, sen slängde jag luftbuken.. Den får inte komma tillbaka igen tongue

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
CL
30 maj 2007 · 92 Inlägg

Har som bekant redan bytt originalfiltret till ett JR sportluftfilter i luftburken. Men jag skulle behöva en guide för att montera ett öppet sportluftfilter då lmm sitter lite dumt till. Ni får gärna hojta till om ni har lite bilder på era sportluftfilterbyggen på volvo 850. smile

__Marcus Whitetrash
30 maj 2007 · 589 Inlägg

CL skrev:
Har som bekant redan bytt originalfiltret till ett JR sportluftfilter i luftburken. Men jag skulle behöva en guide för att montera ett öppet sportluftfilter då lmm sitter lite dumt till. Ni får gärna hojta till om ni har lite bilder på era sportluftfilterbyggen på volvo 850. smile

Slå ett öga på bilden jag har på min bil då, rätt enkelt,
Har tagit bort övre delen av luftburken,
Kapat och bockat till en plåt,
Gjort hål i plåten och fört igenom ett rör till luftfiltret,
Satt det i spåren för övre delen av luftburken,
Ett hål i röret för LMM, det hålet är lika stort som befintliga hålet i luftburken så jag har flyttat över både gummidelen och LMMen...

2 mm plåt och ett 70mm avloppsrör av plast har jag användt..men "slangen" från insuget är bara 65mm så det kan va värt att tänka på, va nämligen tvungen att värma ihop plaströret en del.

Nu ska jag ju inte lova att det ser likadant ut på din bil då det är en GLT.

Vänta dig inte heller någon som helst effektökning.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang