Kan man rubba själv ?

Tuben
8 september 2005 · 238 Inlägg

Tjena jag hunderar på att rubba bilen om det inte kräver ekstrema kunskaper, jag skulle vilja ha lite tips kanske det finns någon sida där det står mer detaljerat hur och vad man behöver.

Tacksam för alla svar smile

// Tuben

BoraV6
9 september 2005 · 677 Inlägg

Köper du rubbing så står det väl på förpackningen skulle jag tro!

Humlan
9 september 2005 · 238 Inlägg

Har man metalliclack bör man undvika rubbing utan använda polish istället. För övrigt, rubba inte i solsken, lacken skall vara sval. Märker du när du lägger på rubbingen att det bränner för fort kan man använda en blomspruta med vatten och duscha på för att förlänga tiden rubbingens verkan på lacken. Lägg på i små partier, har du möjlighet att använda polermaskin är det bra(helst en oscillerande för att motverka polerrosor). Inga konstigheter egentligen, behöver inte vara raketforskare för att klara upp det. Välj en rubbing av bra kvalitet och använd vax efteråt av samma tillverkare.

A B E C E D E
Prankster
9 september 2005 · 142 Inlägg

annars finns det så du får en blandning mellan rubbing och polish, typ vanligt polermedel för bil. Det tar bort mindre repor såsom "svamp" repor och likannde, och även matthet. Kör på med det, helst med maskin som humlan skrev, och lägg sedan på vax, kan läggas på med samma maskin lr för hand...

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
ZoM
9 september 2005 · 54 Inlägg

att använda rubbing på en metallic gör inget..
se till så att bilen är ordentligt avfettad, och hellst helt torr (kan hända att det kommer grus ur lister å så annars)
när bilen är riktigt ren och torr så är det att rekomendera att maskera in alla plast lister, det tjänar du på sen när du ska fin puttsa...
hoppas att du kör med en maskin. rubbingen ska du inte köra så fort med annars så finns risken att du bränner sönder lacken.

rubbingen kan du köra på dom fulaste delarna, ex huven, taket, framskärmarna, övre delen på sidorna.

sen kör du med ett polermedel över hela bilen, små asfaltsfläckar som är kvar kan du peta bort med nageln..

sen är d dags för vaxningen, bäst resultat är om du använder en sk cyclo maskin.

kan stark rekomendera AutoSmarts saker, take off som polermedel. Mirror image som vax(fungerar även tok bra på bilar som inte är repiga men som vill ha glans) annars så kan du ta platinum.
till alla plast detaljer så kan du ta vinyl shield.

har du inte tillgång till maskiner eller dom sakerna ovan så fungerar turtles saker bra, sen är sonax flytande hård vax helt underbart.

hoppas att det löste lite iaf smile
hoppas bilen blir fin!
//Robin

-=Face your fears, live your dreams=-
Lancia A112 (1977)
Tuben
9 september 2005 · 238 Inlägg

jag fick svar på många av mina frågor så jag ska se om jag hinner testa det i helgen smile Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang