Turbokonventera bmw 318i e30 -89

Bounce
31 maj 2007 · 65 Inlägg

Tjena, har länge funderat på att turbokonventera min bil. Har läst den klistrade om att turbokonventera e30. Hur säkert blir det, hur kommer den hålla? hur stor är risken att det rasar med en sån här modifikation?

Jag tänkte använda en turbo från någon gammal saab eller audi, samma sak med intercooler, spridare från bmw 535\735, luftmassemätare är detta nödvändigt att byta? grenrör kan jag svetsa om så det passar på turbon och sedan ner till avgasröret..

Hur bra tror ni det kan bli, och hur bra kommer bilen hålla..

Vilken effekthöjning kan jag räkna med? Det är en rak 4 på 117 hk org, tror de bara är 8 ventiler.. kan man nå över 200 hk utan att behöva byta en massa?

Tackar för svar

dreamcore
1 juni 2007 · 82 Inlägg

jag har en motor annars! 320 maskin på 125 hk som killen som skrev den klistrade tråden bygde på! lika dan motor! jag skulle börja med det! för en 4cyl kan man ju inte åka runt i? pm:a mej om du är intreserad!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
moose46019 study
1 juni 2007 · 772 Inlägg

m10 ska vara ganska håll bara
vad jag har hört så har m10 motor använts i formul 1 bilar men jag är inte säker på detta.

Senast redigerat av moose46019 (1 juni 2007)

dreamcore
1 juni 2007 · 82 Inlägg

men 320 roligare, och det finns mer folk som kan dom motorerna, och dom som bygger brukar bygga på dom, så alla frågor kan nog få svar på dom motorerna! m20b20

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
_tommy Bmw forever
1 juni 2007 · 191 Inlägg

jag funderade på samma sak me min bil..mne jjag skall nog rekommmendera att fixa motorn lite före..i min bil skall jag göra en motor renovering först för den knackar så in i helvete å sens skall jag titta på ekonomin o kolla om man skulle pröv a att sätta dit en turbo dett går ju alltid att ta bort den om motorn börjar mås ämre eller nåt


lycka till smile lägg opp den som ett projekt här på garaget..så kanske det underlättar...med hjälp m.m.

''burn rubber not you soule''
BMW 318 turbo "Drömmen" (1986)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
1 juni 2007 · 3 585 Inlägg

om jag skulle bygga så skulle jag bygga på 218 motorn i stället för 320 motorn.. den där"lilla" 4an skall tåla "offantligt" mycket ladd enligt kompisarna som kör med e30 me snigel.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
bringy
1 juni 2007 · 64 Inlägg

om du bara ska ut ca 200 så håller den vill ja lova;)

FreddeK
1 juni 2007 ·

hej! jag själv är inte så insatt i turbokonventering men var med en kille till PPF i Avesta och dom killarna verkar kunna en hel del. Men att lämna in den där är ju inte att tänka på då det kostar så mycket flis att man har en fet handpenning på en ferrari när man är klar=((
men det kan säkert stå något nyttigt i deras forum som kommer här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php

Senast redigerat av Freddeponken (1 juni 2007)

Bounce
4 juni 2007 · 65 Inlägg

okej tack för alla svar.

Du med motorn, tror inte jag är intresserad, men beror på priset..

Jag har tittat på detta begagnade turbokitet, tror ni detta kan vara värt det, vet inte hur seriöst det är byggt, finns nog en anledning till att han säljer det, men vad tror ni?

http://www.blocket.se/vi/12143686.htm?ca=11_s

en sak till, hur blir det om man skulle åka på en kontroll av polisen och dom skulle kolla motorn? hur blir bötern o ryker kortet?

Senast redigerat av Bounce (4 juni 2007)

Lindberg88
4 juni 2007 · 1 418 Inlägg

dom skickar in dig på ombesiktning

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
4 juni 2007 · 798 Inlägg

moose46019 skrev:
m10 ska vara ganska håll bara
vad jag har hört så har m10 motor använts i formul 1 bilar men jag är inte säker på detta.

Synd bara att han inte har m10 utan m40 med felkonstruerad topp...

Lindberg88
4 juni 2007 · 1 418 Inlägg

Samma här annars så hade det varit turbo konvertering på g då det låg ett komplett "turbokitt" på blocket till m40 för 5500:- men valde att lägga pengarna på ny kam, lyftare, vipparmar å lite annat smått å gott

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Bounce
5 juni 2007 · 65 Inlägg

Okej, jo jag är medveten om att min motor har en felkonstruerad topp, den har redan börjat ticka en del.. Så hur kommer min motor klara turbomatning?
Sen har jag tänkt på att det kan ju knappast bara vara att bara smälla på allting och tuta och köra, ställa in bränsletrycket och komprissionen är den lagom osv?

Ge mig alla tips ni vet, gärna ni som har gjort en turbokonventering eller har mycket kunskap som kan beskriva fel man har gjort osv, att det kanske inte är så lätt som man tror osv..

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
5 juni 2007 · 798 Inlägg

Kolla forumet på www.autopower.se finns en speciell del för just trimning där hittar du troligtvis läsning för ett par dagar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang