Hur tvättar man en bil? :)

fish Allfixare
25 oktober 2009 · 1 475 Inlägg

Jag tvättar min S2 minst 3ggr i veckan på sommaren (körs bara då) Den är svart. jag har aldrig ränder. ifs så tar det ca 2,5-3 timmar att göra en ordentlig tvätt för mig men såhär går det till. Börjar med att lägga fälgmedel på fälgarna som får ligga å dra ett tag, medans det verkar blåser jag av bilen nogrant med högtrycken, sen lägger jag på RIKLIGT med avfettning, låter det verka i några minuter, sen spolar jag av fälgarna under tiden avfettningen verkar. sen spolar jag bilen NERIFRÅN och upp. Varför?? 1 för att skiten rinner av lättare när den rinner över en ren yta, 2 för att avfettningen då verkar 2ggr på samma ställe, fattar ni? den avfettningen som ligger ovanför sprutet rinner ju ner och avfettar en extra gång typ. sen efter det så spolar jag bilen NOGA igen hela bilen så all avfettning försvinner. sen tar jag en äggkartongs svamp och svanpar bilen med bilshampo blandat med vatten i en hink. efter det så spolar jag bilen helt ren från lödder och dyligt, sen svampar jag fälgarna med en annan svamp både utsida och insida och spolar av allt igen. Sen börjar det roliga att torka den blank och fin. Använder en fin siloconskrapa som jag torkar av mellan tummen och pekfingret mellan VARJE drag, efter det så tar jag tryckluft ock blåser försiktigt runt lister, bacspeglar lyktor å dyl, sen gar jag en microfiber duk och torkar den torr med, sen en annan duf å torkar fälgarna med och en anna ändå till dörrgångar, insida baklucka å dyl. till sist så förseglar jag fälgarna med fälgförsegling. sen är det klart=) Det är torkningen som tar tid och man ska vara noga. Men jag tycker ju att det är kul att tvätta de så mig gör det inget.

PorschePake
26 oktober 2009 · 45 Inlägg

Om avfettningen sliter på ditt lackskydd, så har du inget lackskydd alt ett jävligt kasst sådant.

Vittsen med just lackskydd är att du ska kunna använda starkare avfettning.

Kanske en ideé att lämna iväg bilen på en ordentlig konservering?

Med lackskydd menar jag t.ex. vaxning man själv gör, avfettning tar ganska snabbt bort den typen av "lackskydd". Naturligtvis står (eller borde, vilket tyvärr inte alltid är fallet) en professionell lackförsegling (för x antal tusen) emot avfettningsmedel.

Även om lackskyddet klarar hur mycket avfettningsmedel som helst, tror jag ändå att man inte ska använda starkare medel än nödvändigt för att skona t.ex. gummilister.

Personligen lägger jag en sk. lackförsegling som grund (efter polering) och toppar med ett carnubavax för (djup)glansens skull. Har börjat behandla mina bilar själv (med sk. "proffsprodukter") eftersom jag varit missnöjd med det resultat div. firmor åstakommit, naturligtvis finns det väldigt duktiga yrkesmän inom den branchen också, men också väldigt många som inte har en susning.

Senast redigerat av PorschePake (26 oktober 2009)

Chrissofsweden
15 mars 2010 · 9 Inlägg

Så för att summera lite.

1. Använd avfettning om bilen är rejält skitig.
-Högtryck-

2. Bilschampoo med Wax i. (Mycket skum!)
    Byt vatten och svamp efter halva bilen.
    Tvätta i sektioner. Dvs. tvätta inte av hela bilen på en vända, utan sida för sida (Baksida, framsida, höger sida, ovansida, undersida etc..)
-Högtryck-

3. Torka av bilen med sämskinn eller microfibertrasa.

OVERKILL eller vår- & höstvaxning
4. Är lacken fin och REN, använd en polish.
    Polera bara en kvarts kvm i taget.

5. Avsluta med att vaxa.



Sköter man tvättningen på sommaren så tror ju inte jag att avfettning i massor behövs.. om det behövs.


Vad tror ni om att tvätta upp bilen, polera och lägga ett lackskydd för att sen köra den i en automattvätt en gång i veckan? Nu pratar jag om en automatisk högtryckstvätt, helt utan fysisk vidröring av bilen! Det borde ju inte förstöra något och ge ett ganska så tillfredsställande resultat. För en annan som bor i lägenhet är det ju inte alltid så lätt att tvätta bilen.. även om ambitionen finns..

/Christian

Volvo V50 "T5" (2005)
NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

Börja med att avfetta hela bilen med alkalisk avfettning (Sanego Solvynol Green) tänk på att avfetta hjulhusen,fälgarna samt underredet så gott det går. Låt det värka i ca 1:30 min, sen spola av noga
nerifrån och upp. låt det inte torka in! Tänk även på att inte tvätta i solsken eller på varm lack. Sen gör om samma procedur med kall-avfettning (Pro Clean) fast denna gång bara nedre delen av bilen
Tänk även på att få bort dessa döda insäkter som sitter som berg i fronten och på backspeglarna. Ta sen en ren hink och fyll den med ljummet vatten. Häll i (Sanego Car Schampo) som innehåller avfettning.
Ta en microfiberhandske som svamp, Doppa den och låt den suga in mycket vatten. Börja sen att tvätta hela bilen. Börja på taket och gå inte nedanför listerna. Ta nedersta delen och fälgarna sist. Tänk på att
doppa handsken ofta. Om vattnet börjar bli smutsigt, byt vatten!

Ta sen en (Våffelduk) och torka hela bilen. Om din bil inte blivit vaxad/polerad på ett tag så kommer du känna om du stryker med handen på lacken att den är väldigt knottrig och sträv. Det är då
du ska använda dig av en (Karosssvamp) Finns grov och fin karosssvamp, ta den som passar din lack bäst. Blöt den med vatten och gnugga den över hela bilen. Kolla sen på svampen så får du se hur mycket
smuts det fanns kvar spola sedan av bilen igen noga.

Då var tvätten klar. Notera att dessa steg är endast till för om du ska polera och vaxa bilen efteråt. Om din bil nyligen är vaxad så använd T.ex inte Sanego Solvynol som innehåller avfettning.
På sommrarna kan man tvätta utan avfettning, om du måste använda avfettning ta en mild sådan så inte vaxhinnan försvinner. Ta insektsmedel till insekterna. Även schampot ska du byta till ett utan
avfettning. och använd absolut inte karosssvampen på lacken.

Så gör jag..

Manglish
15 mars 2010 · 40 Inlägg

Crasta skrev:

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

microfiberduken e sjukt bra.. 10 gånger bättre än sämskskinn.. smile svarta bilar är svåra att hålla rena så det är viktigt att torka dom själv... Se till att köra duken i tvättmaskinen mellan varje tvätt så att dolda grus o smutskorn försvinner... blir lätt repor annars!!

Agree, använder meguiar's microfiberduk och behöver knappt vrida ur den på hela bilen.
Suger lika bra som frugan lol

NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

Manglish skrev:

Crasta skrev:

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

microfiberduken e sjukt bra.. 10 gånger bättre än sämskskinn.. smile svarta bilar är svåra att hålla rena så det är viktigt att torka dom själv... Se till att köra duken i tvättmaskinen mellan varje tvätt så att dolda grus o smutskorn försvinner... blir lätt repor annars!!

Agree, använder meguiar's microfiberduk och behöver knappt vrida ur den på hela bilen.
Suger lika bra som frugan lol

Testa kör me våffelduk istället, waay mutch better smile enligt mig iaf, blev överraskad hur bra den va smile

Xtravagant 1337
15 mars 2010 · 1 343 Inlägg

Manglish skrev:

Crasta skrev:

dusty skrev:
tack för alla svar ska testa med både microfiberduk och silikonskrapa nu då smile

microfiberduken e sjukt bra.. 10 gånger bättre än sämskskinn.. smile svarta bilar är svåra att hålla rena så det är viktigt att torka dom själv... Se till att köra duken i tvättmaskinen mellan varje tvätt så att dolda grus o smutskorn försvinner... blir lätt repor annars!!

Agree, använder meguiar's microfiberduk och behöver knappt vrida ur den på hela bilen.
Suger lika bra som frugan lol

Då får du byta ut din fruga om hon suger som din fiberduk..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Manglish
15 mars 2010 · 40 Inlägg

NissanMotorsport skrev:

Manglish skrev:

Crasta skrev:

microfiberduken e sjukt bra.. 10 gånger bättre än sämskskinn.. smile svarta bilar är svåra att hålla rena så det är viktigt att torka dom själv... Se till att köra duken i tvättmaskinen mellan varje tvätt så att dolda grus o smutskorn försvinner... blir lätt repor annars!!

Agree, använder meguiar's microfiberduk och behöver knappt vrida ur den på hela bilen.
Suger lika bra som frugan lol

Testa kör me våffelduk istället, waay mutch better smile enligt mig iaf, blev överraskad hur bra den va smile

Tips på vart man köper våffelduk?
Den här kör jag med idag
http://www.meguiars.se/index.php?_room= … mp;_page=1

Manglish
15 mars 2010 · 40 Inlägg

Manglish skrev:

NissanMotorsport skrev:

Manglish skrev:

Agree, använder meguiar's microfiberduk och behöver knappt vrida ur den på hela bilen.
Suger lika bra som frugan lol

Testa kör me våffelduk istället, waay mutch better smile enligt mig iaf, blev överraskad hur bra den va smile

Tips på vart man köper våffelduk?
Den här kör jag med idag
http://www.meguiars.se/index.php?_room= … mp;_page=1

Den verkar inte vilja visa rätt...
Water Magnet Microfibre Drying Towel heter den

NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

www.prorecond.se har väldigt bra saker smile beställer därifrån hela tiden..annars kanske mekonomen autoexperten eller liknande har..

Xoff Volvo tönt... =)
15 mars 2010 · 2 344 Inlägg

Avfettning avfettning avfettning??? jag är inte alls med på det?! avfettning är ju rena döden för alla slags lackskydder, speciellt vax!

är bara bilen väl vaxad å tvättas någelunda ofta skall ingen avfettning behövas alls! då är det fan så mycket bättre att claya bilen än att hälla på massa hems avfettning...

Jag säger bara en sak, avfettning är sista utvägen på smuts! inte första...

trotts att jag lägger c:a 1 vax i månaden sommartid skulle jag aldrig få för mig att hälla avfettning på den, tillåmed insektsbort tar vaxet på sekunder, å då är det ändå inte det sämsta vax jag använder... (Meguiars NXT2)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jocke_gronberg
15 mars 2010 · 4 586 Inlägg

Xoff skrev:
Avfettning avfettning avfettning??? jag är inte alls med på det?! avfettning är ju rena döden för alla slags lackskydder, speciellt vax!

är bara bilen väl vaxad å tvättas någelunda ofta skall ingen avfettning behövas alls! då är det fan så mycket bättre att claya bilen än att hälla på massa hems avfettning...

Jag säger bara en sak, avfettning är sista utvägen på smuts! inte första...

trotts att jag lägger c:a 1 vax i månaden sommartid skulle jag aldrig få för mig att hälla avfettning på den, tillåmed insektsbort tar vaxet på sekunder, å då är det ändå inte det sämsta vax jag använder... (Meguiars NXT2)

japp lite avfettning vid varje tvätt är normalt

Ett bra lackskydd tål alla gånger avfettning. Vax som vax det håller knappt för schampot big_smile

prova fireglaze istället så slipper du vaxa 1 gång i månaden

Jag köpte mig en tvättvante för någon månad sen fungerar perfekt. Sedan bara att slänga i tvättmaskinen när man är klar

Senast redigerat av jocke_gronberg (15 mars 2010)

Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Börja med att avfetta hela bilen med alkalisk avfettning (Sanego Solvynol Green) tänk på att avfetta hjulhusen,fälgarna samt underredet så gott det går. Låt det värka i ca 1:30 min, sen spola av noga
nerifrån och upp. låt det inte torka in! Tänk även på att inte tvätta i solsken eller på varm lack. Sen gör om samma procedur med kall-avfettning (Pro Clean) fast denna gång bara nedre delen av bilen
Tänk även på att få bort dessa döda insäkter som sitter som berg i fronten och på backspeglarna. Ta sen en ren hink och fyll den med ljummet vatten. Häll i (Sanego Car Schampo) som innehåller avfettning.
Ta en microfiberhandske som svamp, Doppa den och låt den suga in mycket vatten. Börja sen att tvätta hela bilen. Börja på taket och gå inte nedanför listerna. Ta nedersta delen och fälgarna sist. Tänk på att
doppa handsken ofta. Om vattnet börjar bli smutsigt, byt vatten!

Ta sen en (Våffelduk) och torka hela bilen. Om din bil inte blivit vaxad/polerad på ett tag så kommer du känna om du stryker med handen på lacken att den är väldigt knottrig och sträv. Det är då
du ska använda dig av en (Karosssvamp) Finns grov och fin karosssvamp, ta den som passar din lack bäst. Blöt den med vatten och gnugga den över hela bilen. Kolla sen på svampen så får du se hur mycket
smuts det fanns kvar spola sedan av bilen igen noga.

Då var tvätten klar. Notera att dessa steg är endast till för om du ska polera och vaxa bilen efteråt. Om din bil nyligen är vaxad så använd T.ex inte Sanego Solvynol som innehåller avfettning.
På sommrarna kan man tvätta utan avfettning, om du måste använda avfettning ta en mild sådan så inte vaxhinnan försvinner. Ta insektsmedel till insekterna. Även schampot ska du byta till ett utan
avfettning. och använd absolut inte karosssvampen på lacken.

Så gör jag..

Lite ändringar:
Kallavfettning ska alltid läggas på en torr bil så du måste ändra din ordning.

Var har du läst att Sanego schampo innehåller avfettning?
Så vitt jag vet stämmer inte det.

Karosssvampen finns inte i olika grovhet, det är lera (clay) du tänker på, och det rekomenderas mycket mer än att doppa den i vatten. Blanda lite schampo med vatten i en sprayflaska och spraya på lacken lite då och då samtidigt som du GLIDER över lacken, gnugga ska man inte göra.

Sen är jag nöjd. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

Xoff skrev:
Avfettning avfettning avfettning??? jag är inte alls med på det?! avfettning är ju rena döden för alla slags lackskydder, speciellt vax!

är bara bilen väl vaxad å tvättas någelunda ofta skall ingen avfettning behövas alls! då är det fan så mycket bättre att claya bilen än att hälla på massa hems avfettning...

Jag säger bara en sak, avfettning är sista utvägen på smuts! inte första...

trotts att jag lägger c:a 1 vax i månaden sommartid skulle jag aldrig få för mig att hälla avfettning på den, tillåmed insektsbort tar vaxet på sekunder, å då är det ändå inte det sämsta vax jag använder... (Meguiars NXT2)

Finns ju olika avfettningsmedel.

Det man bör unvika vid sommartid är kall-avfettning då det tar bort vaxskyddet mest, sen finns det alkalisk avfettning som man kan använda lite. Finns även mico-avfettning som är lite mildare och en blandning av de två ja nämnde..

Vid sommar kan man ju spä ut lite alkalisk avfettning.. dock ska man ju bara använda det om bilen är väldigt skitig eller om man bara har en klen liten vattenslang att spola av med..

NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

Torlejf skrev:

NissanMotorsport skrev:
Börja med att avfetta hela bilen med alkalisk avfettning (Sanego Solvynol Green) tänk på att avfetta hjulhusen,fälgarna samt underredet så gott det går. Låt det värka i ca 1:30 min, sen spola av noga
nerifrån och upp. låt det inte torka in! Tänk även på att inte tvätta i solsken eller på varm lack. Sen gör om samma procedur med kall-avfettning (Pro Clean) fast denna gång bara nedre delen av bilen
Tänk även på att få bort dessa döda insäkter som sitter som berg i fronten och på backspeglarna. Ta sen en ren hink och fyll den med ljummet vatten. Häll i (Sanego Car Schampo) som innehåller avfettning.
Ta en microfiberhandske som svamp, Doppa den och låt den suga in mycket vatten. Börja sen att tvätta hela bilen. Börja på taket och gå inte nedanför listerna. Ta nedersta delen och fälgarna sist. Tänk på att
doppa handsken ofta. Om vattnet börjar bli smutsigt, byt vatten!

Ta sen en (Våffelduk) och torka hela bilen. Om din bil inte blivit vaxad/polerad på ett tag så kommer du känna om du stryker med handen på lacken att den är väldigt knottrig och sträv. Det är då
du ska använda dig av en (Karosssvamp) Finns grov och fin karosssvamp, ta den som passar din lack bäst. Blöt den med vatten och gnugga den över hela bilen. Kolla sen på svampen så får du se hur mycket
smuts det fanns kvar spola sedan av bilen igen noga.

Då var tvätten klar. Notera att dessa steg är endast till för om du ska polera och vaxa bilen efteråt. Om din bil nyligen är vaxad så använd T.ex inte Sanego Solvynol som innehåller avfettning.
På sommrarna kan man tvätta utan avfettning, om du måste använda avfettning ta en mild sådan så inte vaxhinnan försvinner. Ta insektsmedel till insekterna. Även schampot ska du byta till ett utan
avfettning. och använd absolut inte karosssvampen på lacken.

Så gör jag..

Lite ändringar:
Kallavfettning ska alltid läggas på en torr bil så du måste ändra din ordning.

Var har du läst att Sanego schampo innehåller avfettning?
Så vitt jag vet stämmer inte det.

Karosssvampen finns inte i olika grovhet, det är lera (clay) du tänker på, och det rekomenderas mycket mer än att doppa den i vatten. Blanda lite schampo med vatten i en sprayflaska och spraya på lacken lite då och då samtidigt som du GLIDER över lacken, gnugga ska man inte göra.

Sen är jag nöjd. smile

Mvh. David.

Okej smile tack för den infon..De med kall-avfettningen hade ja ingen aning om tongue. Ja tyckt ja läst om att sanego schampo innehåller det, iaf någon sorts av lösningsmedel..

Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

Manglish skrev:

Manglish skrev:

NissanMotorsport skrev:

Testa kör me våffelduk istället, waay mutch better smile enligt mig iaf, blev överraskad hur bra den va smile

Tips på vart man köper våffelduk?
Den här kör jag med idag
http://www.meguiars.se/index.php?_room= … mp;_page=1

Den verkar inte vilja visa rätt...
Water Magnet Microfibre Drying Towel heter den

Megs Water Magnet är en våffelduk, dock finns det bättre våffeldukar på marknaden idag.

Jag körde med water magnet ett bra tag innan det kom fram nån vettig ersättare, idag används min water magnet till att torka dörrgångar och dyligt.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

NissanMotorsport skrev:

Torlejf skrev:

NissanMotorsport skrev:
Börja med att avfetta hela bilen med alkalisk avfettning (Sanego Solvynol Green) tänk på att avfetta hjulhusen,fälgarna samt underredet så gott det går. Låt det värka i ca 1:30 min, sen spola av noga
nerifrån och upp. låt det inte torka in! Tänk även på att inte tvätta i solsken eller på varm lack. Sen gör om samma procedur med kall-avfettning (Pro Clean) fast denna gång bara nedre delen av bilen
Tänk även på att få bort dessa döda insäkter som sitter som berg i fronten och på backspeglarna. Ta sen en ren hink och fyll den med ljummet vatten. Häll i (Sanego Car Schampo) som innehåller avfettning.
Ta en microfiberhandske som svamp, Doppa den och låt den suga in mycket vatten. Börja sen att tvätta hela bilen. Börja på taket och gå inte nedanför listerna. Ta nedersta delen och fälgarna sist. Tänk på att
doppa handsken ofta. Om vattnet börjar bli smutsigt, byt vatten!

Ta sen en (Våffelduk) och torka hela bilen. Om din bil inte blivit vaxad/polerad på ett tag så kommer du känna om du stryker med handen på lacken att den är väldigt knottrig och sträv. Det är då
du ska använda dig av en (Karosssvamp) Finns grov och fin karosssvamp, ta den som passar din lack bäst. Blöt den med vatten och gnugga den över hela bilen. Kolla sen på svampen så får du se hur mycket
smuts det fanns kvar spola sedan av bilen igen noga.

Då var tvätten klar. Notera att dessa steg är endast till för om du ska polera och vaxa bilen efteråt. Om din bil nyligen är vaxad så använd T.ex inte Sanego Solvynol som innehåller avfettning.
På sommrarna kan man tvätta utan avfettning, om du måste använda avfettning ta en mild sådan så inte vaxhinnan försvinner. Ta insektsmedel till insekterna. Även schampot ska du byta till ett utan
avfettning. och använd absolut inte karosssvampen på lacken.

Så gör jag..

Lite ändringar:
Kallavfettning ska alltid läggas på en torr bil så du måste ändra din ordning.

Var har du läst att Sanego schampo innehåller avfettning?
Så vitt jag vet stämmer inte det.

Karosssvampen finns inte i olika grovhet, det är lera (clay) du tänker på, och det rekomenderas mycket mer än att doppa den i vatten. Blanda lite schampo med vatten i en sprayflaska och spraya på lacken lite då och då samtidigt som du GLIDER över lacken, gnugga ska man inte göra.

Sen är jag nöjd. smile

Mvh. David.

Okej smile tack för den infon..De med kall-avfettningen hade ja ingen aning om tongue. Ja tyckt ja läst om att sanego schampo innehåller det, iaf någon sorts av lösningsmedel..

Enligt Sanegos info så innehåller det "antirostmedel" och vax.
Vet inte riktigt vad antirostmedel kan tänkas vara men nån vidare rengöring lär det ju inte vara iaf. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
NissanMotorsport
15 mars 2010 ·

Torlejf skrev:

NissanMotorsport skrev:

Torlejf skrev:

Lite ändringar:
Kallavfettning ska alltid läggas på en torr bil så du måste ändra din ordning.

Var har du läst att Sanego schampo innehåller avfettning?
Så vitt jag vet stämmer inte det.

Karosssvampen finns inte i olika grovhet, det är lera (clay) du tänker på, och det rekomenderas mycket mer än att doppa den i vatten. Blanda lite schampo med vatten i en sprayflaska och spraya på lacken lite då och då samtidigt som du GLIDER över lacken, gnugga ska man inte göra.

Sen är jag nöjd. smile

Mvh. David.

Okej smile tack för den infon..De med kall-avfettningen hade ja ingen aning om tongue. Ja tyckt ja läst om att sanego schampo innehåller det, iaf någon sorts av lösningsmedel..

Enligt Sanegos info så innehåller det "antirostmedel" och vax.
Vet inte riktigt vad antirostmedel kan tänkas vara men nån vidare rengöring lär det ju inte vara iaf. smile

Mvh. David.

Mhh okej, antingen måste jag ha blandat ihop två produkter eller så blanda ja ihop vax och avfettning på något underligt vis roll

Men tänkte iaf prova något annat, som den här:

Meguiars Gold Class Shampoo & Conditioner
Härligt löddrande med konditionerande effekt. Högeffektivt och ett härligt löddrande shampo,ger en skinande blank yta som effektivt avlägsnar vattnt från lacken och reducerar torktiden. ”Flytande magi” är en term som en av våra kunder sagt om denna produkt

och den här:

Meguiars NXT Generation Car Wash
Vårt senaste bilshampo med en avancerad teknologi. Det är ett helsyntetiskt shampo som våra experter på Engineered Synthetic Polymers (ESP) har skapat. Lösser upp till och med den hårdast sittande smutsen utan att skadanågot vax eller lackskyd, medan de smörjande oljorna hjälper till att få en mycket hög vattenavrinning. Ett speciellt PH-balanserat mjukrengöringsmedel tar effektivt bort rester i hårt vatten oc ger en superb finish.

Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

NissanMotorsport skrev:

Torlejf skrev:

NissanMotorsport skrev:

Okej smile tack för den infon..De med kall-avfettningen hade ja ingen aning om tongue. Ja tyckt ja läst om att sanego schampo innehåller det, iaf någon sorts av lösningsmedel..

Enligt Sanegos info så innehåller det "antirostmedel" och vax.
Vet inte riktigt vad antirostmedel kan tänkas vara men nån vidare rengöring lär det ju inte vara iaf. smile

Mvh. David.

Mhh okej, antingen måste jag ha blandat ihop två produkter eller så blanda ja ihop vax och avfettning på något underligt vis roll

Men tänkte iaf prova något annat, som den här:

Meguiars Gold Class Shampoo & Conditioner
Härligt löddrande med konditionerande effekt. Högeffektivt och ett härligt löddrande shampo,ger en skinande blank yta som effektivt avlägsnar vattnt från lacken och reducerar torktiden. ”Flytande magi” är en term som en av våra kunder sagt om denna produkt

och den här:

Meguiars NXT Generation Car Wash
Vårt senaste bilshampo med en avancerad teknologi. Det är ett helsyntetiskt shampo som våra experter på Engineered Synthetic Polymers (ESP) har skapat. Lösser upp till och med den hårdast sittande smutsen utan att skadanågot vax eller lackskyd, medan de smörjande oljorna hjälper till att få en mycket hög vattenavrinning. Ett speciellt PH-balanserat mjukrengöringsmedel tar effektivt bort rester i hårt vatten oc ger en superb finish.

Meguiars schampon är bra. smile Så det är värt att testa.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Xoff Volvo tönt... =)
15 mars 2010 · 2 344 Inlägg

jag kör NXTs shampoo, tilsammans med Megs tvätthandske, den är ganska dålig på att löddra, men tvättar rent gör den däremot!

men jag är fortfarande inte med på varför man skall använda avfettning? jag menar, som jag sa, en välvaxad bil så behöver man aldrig använda avfettning, så varför rekomendera nått man inte behöver?

å btw, jag vaxar inte bilen en ggr per månad för att vaxet släpper (det gör det inte med tanke på att jag aldrig använder avfettning) men jag gillar att hålla den max blänkade, dag in å dag ut, å sen så är det så satans roligt att pyssla om bilen! big_smile

EDIT:

Jag säger samma sak om fälgrengöring, det skall inte häller behövas, inte så länge man håller fälgarna lagom vaxade iaf...

Senast redigerat av Xoff (15 mars 2010)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang