Hur tvättar man en bil? :)

lindell90
15 mars 2010 · 876 Inlägg

Xoff skrev:
jag kör NXTs shampoo, tilsammans med Megs tvätthandske, den är ganska dålig på att löddra, men tvättar rent gör den däremot!

men jag är fortfarande inte med på varför man skall använda avfettning? jag menar, som jag sa, en välvaxad bil så behöver man aldrig använda avfettning, så varför rekomendera nått man inte behöver?

å btw, jag vaxar inte bilen en ggr per månad för att vaxet släpper (det gör det inte med tanke på att jag aldrig använder avfettning) men jag gillar att hålla den max blänkade, dag in å dag ut, å sen så är det så satans roligt att pyssla om bilen! big_smile

EDIT:

Jag säger samma sak om fälgrengöring, det skall inte häller behövas, inte så länge man håller fälgarna lagom vaxade iaf...

visst är det kul att sköta om bilen men lägger du typ fireglaze så behöver du inte vaxa en gång i månanden och bilen är blank ändå.

twin_cam Smålänning
15 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Jag brukar ta på riktig industriavfettning under list och där det sitter asfaltsfläckar, annars skiter jag i den. Avfettning är för FETT, inte för damm...

Sen spolar jag med slang, eller högtryckstvätt om bilen är jätteskitig och jag har en, sen blir det varmvatten och shampoo utan vax, sen torkar jag den ungefär torr med nånting (fiberdsuk, sämskinn, bra papper...).

Sen är det vaxning, oftast med sonax hårdvax, den i röd burk, och maskin. Kör på hela bilen och torkar av det för hand efter med ett gammalt lakan...
Vaxar bilen två gånger om året, det räcker, iaf med Sonax...


I motorrummet blir det industriavfettning och högtryck om det behövs, annars bara vanlig vattenslang.. Finsn inget ömtåligt därinne... Bara bromsvätskebehållaren och födelaren i princip. Man kan ju va lite försiktig med typ LMM också tongue

Sen vaxar jag där ja kommer åt, typ sidorna och fjädertornen. Brukar ta vinylgland på slangar, luftburk m.m, blir som nytt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag brukar ta på riktig industriavfettning under list och där det sitter asfaltsfläckar, annars skiter jag i den. Avfettning är för FETT, inte för damm...

Sen spolar jag med slang, eller högtryckstvätt om bilen är jätteskitig och jag har en, sen blir det varmvatten och shampoo utan vax, sen torkar jag den ungefär torr med nånting (fiberdsuk, sämskinn, bra papper...).

Sen är det vaxning, oftast med sonax hårdvax, den i röd burk, och maskin. Kör på hela bilen och torkar av det för hand efter med ett gammalt lakan...
Vaxar bilen två gånger om året, det räcker, iaf med Sonax...


I motorrummet blir det industriavfettning och högtryck om det behövs, annars bara vanlig vattenslang.. Finsn inget ömtåligt därinne... Bara bromsvätskebehållaren och födelaren i princip. Man kan ju va lite försiktig med typ LMM också tongue

Sen vaxar jag där ja kommer åt, typ sidorna och fjädertornen. Brukar ta vinylgland på slangar, luftburk m.m, blir som nytt smile

Avfettning är inte för fett. Är du så dum så du tror på det själv? smile

Alkalisk avfettning löser trafikfilm, insekter och annat klet som sätter sig på lacken.
Kallavfettning löser salt och tjärfläckar.

Sen borde du verkligen öppna ögonen för andra produkter på marknaden, Sonax Hårdvax är inte bra.
Det kanske var bra för 10 år sedan, men idag är det inget att skryta om.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Mr_Woods Musiker
15 mars 2010 · 472 Inlägg

Jag tycker "Hagmans GlansWax" är bra!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Xoff Volvo tönt... =)
15 mars 2010 · 2 344 Inlägg

lindell90 skrev:

Xoff skrev:
jag kör NXTs shampoo, tilsammans med Megs tvätthandske, den är ganska dålig på att löddra, men tvättar rent gör den däremot!

men jag är fortfarande inte med på varför man skall använda avfettning? jag menar, som jag sa, en välvaxad bil så behöver man aldrig använda avfettning, så varför rekomendera nått man inte behöver?

å btw, jag vaxar inte bilen en ggr per månad för att vaxet släpper (det gör det inte med tanke på att jag aldrig använder avfettning) men jag gillar att hålla den max blänkade, dag in å dag ut, å sen så är det så satans roligt att pyssla om bilen! big_smile

EDIT:

Jag säger samma sak om fälgrengöring, det skall inte häller behövas, inte så länge man håller fälgarna lagom vaxade iaf...

visst är det kul att sköta om bilen men lägger du typ fireglaze så behöver du inte vaxa en gång i månanden och bilen är blank ändå.

Är fireglaze ett vax eller en konservering? för jag föredrar verkligen ett vax lager solen mm kan äta på, å lättare att hålla bilen ren ifall den är välvaxad, det måste ju finnas en anledning till att alla använder så mycket avfettning när jag aldrig använder det wink

twin_cam skrev:
Jag brukar ta på riktig industriavfettning under list och där det sitter asfaltsfläckar, annars skiter jag i den. Avfettning är för FETT, inte för damm...

Sen spolar jag med slang, eller högtryckstvätt om bilen är jätteskitig och jag har en, sen blir det varmvatten och shampoo utan vax, sen torkar jag den ungefär torr med nånting (fiberdsuk, sämskinn, bra papper...).

Sen är det vaxning, oftast med sonax hårdvax, den i röd burk, och maskin. Kör på hela bilen och torkar av det för hand efter med ett gammalt lakan...
Vaxar bilen två gånger om året, det räcker, iaf med Sonax...


I motorrummet blir det industriavfettning och högtryck om det behövs, annars bara vanlig vattenslang.. Finsn inget ömtåligt därinne... Bara bromsvätskebehållaren och födelaren i princip. Man kan ju va lite försiktig med typ LMM också tongue

Sen vaxar jag där ja kommer åt, typ sidorna och fjädertornen. Brukar ta vinylgland på slangar, luftburk m.m, blir som nytt smile

Industriavfettning? Haha, jo, jag använde det en gång i tiden innan jag hade bättre bilkunnande (å betydligt mindre intresse än vad jag har idag) men det skall man absolut inte använda! det äter av ett ganska duktigt lager lack var gång då häller på det, tro mig för min bil slutade nere i grunden när jag tvätta med det, men visst, effektivt är det för man behöver inte ens svampa bilen efteråt tongue

men abslout ingen industriavfettning under huven!! det äter sönder aluminium så man ser hur det fräts bort! å den vit/grå dassiga ytan man får efteråt är inte rolig att få bort...!!!

Torlejf skrev:

twin_cam skrev:
Jag brukar ta på riktig industriavfettning under list och där det sitter asfaltsfläckar, annars skiter jag i den. Avfettning är för FETT, inte för damm...

Sen spolar jag med slang, eller högtryckstvätt om bilen är jätteskitig och jag har en, sen blir det varmvatten och shampoo utan vax, sen torkar jag den ungefär torr med nånting (fiberdsuk, sämskinn, bra papper...).

Sen är det vaxning, oftast med sonax hårdvax, den i röd burk, och maskin. Kör på hela bilen och torkar av det för hand efter med ett gammalt lakan...
Vaxar bilen två gånger om året, det räcker, iaf med Sonax...


I motorrummet blir det industriavfettning och högtryck om det behövs, annars bara vanlig vattenslang.. Finsn inget ömtåligt därinne... Bara bromsvätskebehållaren och födelaren i princip. Man kan ju va lite försiktig med typ LMM också tongue

Sen vaxar jag där ja kommer åt, typ sidorna och fjädertornen. Brukar ta vinylgland på slangar, luftburk m.m, blir som nytt smile

Avfettning är inte för fett. Är du så dum så du tror på det själv? smile

Alkalisk avfettning löser trafikfilm, insekter och annat klet som sätter sig på lacken.
Kallavfettning löser salt och tjärfläckar.

Sen borde du verkligen öppna ögonen för andra produkter på marknaden, Sonax Hårdvax är inte bra.
Det kanske var bra för 10 år sedan, men idag är det inget att skryta om.

Mvh. David.

Lite sant är det ju, trafiklim / insekter / tjära / annat klet är ju inget mindre än en sorts fett... wink

Sonax? den i små ALU behållare? nej den håller jag med om att den är inget vidare, iaf inde på ytor där solen äter, men funkar bra på mina fälgar...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Chrissofsweden
15 mars 2010 · 9 Inlägg

Kan ingen rekommendera en bra polish, ett bra wax och gärna med pris och webbutik/fysisk butik.


/Christian

Volvo V50 "T5" (2005)
lindell90
16 mars 2010 · 876 Inlägg

Xoff skrev:
[
Är fireglaze ett vax eller en konservering? för jag föredrar verkligen ett vax lager solen mm kan äta på, å lättare att hålla bilen ren ifall den är välvaxad, det måste ju finnas en anledning till att alla använder så mycket avfettning när jag aldrig använder det wink

det är en konservering eller lackskydd. Vet inte om det är samma. Har fått för mig det. Många gånger bättre än vax hållbarhetsmässigt är det i alla fall smile Och bilen är löjligt lätt att tvätta men du behöver ändå avfettning för att få bilen helt ren. Och lackskyddet tål det bättre än vaxet smile

RallizZ
16 mars 2010 · 124 Inlägg

Om de inte redan nämts så ska man alltid iaf spola av bilen nerifrån och upp smile

sk8ville
16 mars 2010 · 653 Inlägg

RallizZ skrev:
Om de inte redan nämts så ska man alltid iaf spola av bilen nerifrån och upp smile

Varför ska man göra det? Blir inte det tvättade skitigt då ? tongue

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
RallizZ
16 mars 2010 · 124 Inlägg

sk8ville skrev:

RallizZ skrev:
Om de inte redan nämts så ska man alltid iaf spola av bilen nerifrån och upp smile

Varför ska man göra det? Blir inte det tvättade skitigt då ? tongue

De trodde jag med.. Men sveriges bästa polarera var på vår skola för någon vecka sen och då visade han oss en jävla massa sånt smile

Chrissofsweden
16 mars 2010 · 9 Inlägg

Men varför använder vissa Wax om ett lackskydd är bättre? Om man har ett lackskydd, vad hjälper waxet i schampot då?

/Christian

Volvo V50 "T5" (2005)
Chrissofsweden
16 mars 2010 · 9 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Varför skriver vissa wax istället för vax?

Jag har inget bra svar på det. Varför kan inte du berätta det för oss, som ändå är i farten med att leka språkpolis.

Så varför använder vissa vax om ett lackskydd är bättre? Om man har ett lackskydd, vad hjälper vaxet i schampot då?

/Christian

Volvo V50 "T5" (2005)
lindell90
16 mars 2010 · 876 Inlägg

RallizZ skrev:

sk8ville skrev:

RallizZ skrev:
Om de inte redan nämts så ska man alltid iaf spola av bilen nerifrån och upp smile

Varför ska man göra det? Blir inte det tvättade skitigt då ? tongue

De trodde jag med.. Men sveriges bästa polarera var på vår skola för någon vecka sen och då visade han oss en jävla massa sånt smile

när du spolar nerifrån och upp så rinner skiten ner på ren yta och fastnar inte igen. Sen när du är klar spolar du av uppifrån och ner igen.

Chrissofsweden skrev:
Så varför använder vissa vax om ett lackskydd är bättre? Om man har ett lackskydd, vad hjälper vaxet i schampot då?

Vaxet i schampoot lägger sig som en skyddande hinna utanpå lackskyddet. Bättre än dem schampoo som ibland luktar avfettning. Känns som att det sliter på lackskyddet/vaxhinnan istället.

Mr_Woods Musiker
16 mars 2010 · 472 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Varför skriver vissa wax istället för vax?

Jag skrev som jag gjorde för att det är så det står på flaskan...
Jag vet vad det heter på svenska då jag själv är "språkpolis", men man får väl ta och slappna av lite! Det är ju inte någon doktorsavhandling vi sitter och skriver...

Senast redigerat av Ras_J (16 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
marcus1
16 mars 2010 ·

sk8ville skrev:

RallizZ skrev:
Om de inte redan nämts så ska man alltid iaf spola av bilen nerifrån och upp smile

Varför ska man göra det? Blir inte det tvättade skitigt då ? tongue

(jobbar med bilrekond)
Spolar nerifrån och upp för om du börjar spola uppe på bilen kommer det mesta av avfettningen rinna av bilen innan du hinner spola det och då använder du högtryck helt i onödan. Du står och spolar bilen väldigt länge, när du spolat av allt med avfettning så går du över hela bilen och spolar den en gång till. Dessutom ska du alltid svampa bilen när du väl avfettat den.

Senast redigerat av Arenwik (16 mars 2010)

jah
2 april 2010 · 47 Inlägg

Kan någon rekommendera en bra fysik butik i Stockholm och vad man ska köpa för schampo mm?

PorschePake
5 april 2010 · 45 Inlägg

Chrissofsweden skrev:
Men varför använder vissa Wax om ett lackskydd är bättre? Om man har ett lackskydd, vad hjälper waxet i schampot då?

/Christian

Vax är i och för sig ocså ett lackskydd, det som skiljer är om man väljer Carnauba baserat vax eller en syntetiskt polymer sealer.

De flesta vax innehåller förutom naturligt carnubavax även polymerer för att få bättre hållbarhet och bli mer lättarbetade.

Om man använder ett vax av hög kvalité (hög andel äkta carnuba) kan det ge en djupare glans än ett syntetisk sealer. Det går också att toppa en syntetisk sealer med ett carnuba vax för att få mer och djupare glans.

Obervera att ovanstående gäller för högkvalitativa proffsproduktet, billiga s.k. vax och lackskydd innehåller ofta mycket lösningsmedel och kanske silikon för att tillfälligt ge glans men mycket små mängder skyddande polymerer eller äkta karnubavax.

Personligen gillar jag inte vaxshampon utan vill ha ett shampo som lämnar bilen ren, efter avtorkning kan man med fördel använda en detailer för att få samma (fast mycket bättre) effekt som eftersträvas med ett vaxshampo.

twin_cam Smålänning
5 april 2010 · 7 877 Inlägg

Xoff skrev:
Industriavfettning? Haha, jo, jag använde det en gång i tiden innan jag hade bättre bilkunnande (å betydligt mindre intresse än vad jag har idag) men det skall man absolut inte använda! det äter av ett ganska duktigt lager lack var gång då häller på det, tro mig för min bil slutade nere i grunden när jag tvätta med det, men visst, effektivt är det för man behöver inte ens svampa bilen efteråt tongue

men abslout ingen industriavfettning under huven!! det äter sönder aluminium så man ser hur det fräts bort! å den vit/grå dassiga ytan man får efteråt är inte rolig att få bort...!!!

Torlejf skrev:

twin_cam skrev:
Jag brukar ta på riktig industriavfettning under list och där det sitter asfaltsfläckar, annars skiter jag i den. Avfettning är för FETT, inte för damm...

Sen spolar jag med slang, eller högtryckstvätt om bilen är jätteskitig och jag har en, sen blir det varmvatten och shampoo utan vax, sen torkar jag den ungefär torr med nånting (fiberdsuk, sämskinn, bra papper...).

Sen är det vaxning, oftast med sonax hårdvax, den i röd burk, och maskin. Kör på hela bilen och torkar av det för hand efter med ett gammalt lakan...
Vaxar bilen två gånger om året, det räcker, iaf med Sonax...


I motorrummet blir det industriavfettning och högtryck om det behövs, annars bara vanlig vattenslang.. Finsn inget ömtåligt därinne... Bara bromsvätskebehållaren och födelaren i princip. Man kan ju va lite försiktig med typ LMM också tongue

Sen vaxar jag där ja kommer åt, typ sidorna och fjädertornen. Brukar ta vinylgland på slangar, luftburk m.m, blir som nytt smile

Avfettning är inte för fett. Är du så dum så du tror på det själv? smile

Alkalisk avfettning löser trafikfilm, insekter och annat klet som sätter sig på lacken.
Kallavfettning löser salt och tjärfläckar.

Sen borde du verkligen öppna ögonen för andra produkter på marknaden, Sonax Hårdvax är inte bra.
Det kanske var bra för 10 år sedan, men idag är det inget att skryta om.

Mvh. David.

Lite sant är det ju, trafiklim / insekter / tjära / annat klet är ju inget mindre än en sorts fett... wink

Sonax? den i små ALU behållare? nej den håller jag med om att den är inget vidare, iaf inde på ytor där solen äter, men funkar bra på mina fälgar...

Sonaxen är lika bllig som B-tema för mig, och jag hoppas den är bättre än det iaf tongue
Jag tänker inte lägga hela bilens värde på polering och vaxning tongue

Jag vet att det finns betydligt bättre grejer då jag själv sålt sånt wink

Kalla mig gärna dum i huvudet, men miljövänlig industriavfettning verkar inte missfärga alu som vanlig industriavfetting... Sen är man ju bra dum om man inte spär den heller wink Då tror fan att de fräter tongue Sen behövs det bara en gång för att få bort gammalt oljespill, så länge inte bilen läcker olja, efter det servar man sin bil själv så det inte blir nått drittlande vid sidan av oljeocket utan att det torkas upp med en gång smile
Däremot står jag fast vid att avfettning inte har på en DAMMIG bil att göra. Ska bara vara till fett.. Typ trafikfilm, asfaltsfläckar m.m... Blir iaf ingen mer avfettning på min bil, nu när jag bytt dom matta ljusen.

Får se vad som finns på hyllan nästa gång det ska vaxas smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Speedman Bilvårdsexpert
5 april 2010 · 663 Inlägg

RallizZ skrev:
De trodde jag med.. Men sveriges bästa polarera var på vår skola för någon vecka sen och då visade han oss en jävla massa sånt smile

Hehe, och vem är sveriges bästa polerare av ren nyfikenhet? En nyfiken fråga till, vem/vilka har gett denna person denna utmärkelse? På vilket sätt blev/ är han/ hon bäst?

Kul inlägg dock big_smile

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang