2676
Sök

Hur sköter man en katt?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
8 juni 2007
laika skrev:
Va fan är det för fel på folk i I-länder igentligen? jag menar jag har haft katt i princip hela livet men jag har fan aldrig brytt mig så jävla mycket om den. Släpp ut katten när den vill ut efter ett tag så kommer den inte villa skita inomhus även om den har låda så kommer den skita ute. Det klart att grannarna inte kommer gilla det men dom kan inte göra ett skit åt saken. Sen det tramset om balkongen. Så bodde vi förut på andra våningen katten var jämt ute och gick på balkongen tills den en dag trilla ner när det var halt och den fick för sig att fånga en fluga som flög förbi. Katten fick ett skadat ben i typ 1 vecka men kunde gå. Sen var det total respekt för balkongen.

Kattmatt köper man för att katten ska överleva helst ska du undvika det och ge den så mycket rester som möjligt så bliren inte bortskämd, då äter den av allt. Sol och katter funkar fin fint dom har rätt så bra koll på hur länge dom pallar med brukar oftast räcka me nåra minuter sen lägger den sig under bilen eller under nån buske i skuggan.

Folk här verkar glömma att Katter är Djur inte nån jävla docka som kan skit o pissa. Dom klarar sig rätt så bra själva utan att du passar upp på den hela jävla tiden. Jag menar finns massvis med katter som lever på att fånga möss i bondgård m.m. inte fan är det nån jävla whiskas mus dom käkar. så länge du inte har råtter i huset så ordnar det sig. Ska du ha den som innekatt så kan klösbräda vara bra att ha annars väsar den klorna på mattor och andra möbler, utekatter använder träd. Sen om katten får för sig att göra nått dumt gå på bordet eller liknande, så räcker det oftast med att skrika lite på den så fattar den och skäms som fan.

Lycka till me katten det kommer gå skitbra.

jojo så är det om man har en katt som man inte är så rädd om inte kul när man har en katt i 1 vecka sen blir den överkörd
och jo folk kan göra MASSOR när en katt skiter i deras land eller på en väg om man inte tar upp det
sen skrev han klart och tydligt att det var en innekatt
och med att du inte gorde något att den hade ont i benet är nästan djurplågeri
tänk om den HADE brutit benet och du inte hade gort något åt saken inget kul för katten
vi männsikor är också djur och jag tror inte du vill bli behandlad så som du behandlar din katt
vi har också haft bondkatter i 25år dock är jag 18 men ändå och dom skadar sig dom också 
dom så får man åka till vetrinären alltimellan åt OM man bryr sig om sitt djur men du verkar inte tycka att ditt djur är en familjemedlen utan bara nått jävla missfoster som får klara sig själv hela tiden

1 112 Inlägg
8 juni 2007
Om katter kan klara sig på sketna råttor utomhus så skall dom nog klara sig på överskottsbolaget inomhus

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

FreddeK
8 juni 2007
Team-Adolfsson skrev:
Freddeponken skrev:
Ge den det billigaste och skäm inte bort den så den blir fet så ska du nog se att allt ordnar sig! det här med vilken kattmat osv är mest för syn skull...katten mår inte bättre av om det är whiskas eller något annat märke. Lätt att gå på reklamen.

Bullshit det du säger

morsan är uppfödare av raskatter ragdoll och chinchila
när då är ungar så ger vi dom royal canin Kitten och när dom blir lite äldre så får dom royal canin perser 30 men det ska du ej behöva använda det är dyrt foder 500kr säcken på 10kg
men köp en whiskas det är inget bra foder då vissa katter inte tål det har haft katter som dött av deras burk mat
det jag tycker du ska ge den är ett KITTEN foder nu ibörjan sen kan du gå över till ett billigare när katten är lite äldre

och för att den ska må bra när den är inne så ska det finnas mycket kryp in hos den och gärna en klösmöbel
samt en kattlåda som den skiten i då tongue men gör rent ordentligt varje dag katter är känsliga djur så dom börjar skita nånannan stans om det inte är rent
om det där med balkongen så tycker jag du ska sätta upp kompostgaller smidiga att sätta ihop med buntband och inte så dyra heller
men se till att den inte är för mycket i solen då katter lätt får solsting och då kan man räkna med omedelbar död på en katt (hundar inte lika känsliga)
men äter den inte torrfoder så kan du köpa brukmat och blanda det med torrfoder så brukar dom äta
finns även ett foder som man blandar ihop med den vanliga maten så att katten inte spyr up hårbollar och det funkar jättre bra det fodret brukar säljas i 5kg säckar kostar runt 300kr
dyrt men man slipper spyor äverallt

lycka till med katten

// Viktor

Tänker inte läsa ditt svar då du inte använder dig av punkter för att avsluta meningar.

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 juni 2007
kör bara på torrfoder.. så sa veterinärerna till mig... whiskas och andra blötfoder är till 80% vatten så det är helt onödigt.. bara luktar för jävligt... vaccination mot kattpest är inte fel att göra.... kastrering/sterilisering så slipper du en massa jamande och kissande och bajsande utanför lådan när dom löper... har min på balkonegen.. hon älskar och vara där.. innekatt måste man leka mycket med för att dom ska hålla konditionen uppe och inte bli överviktiga... lycka till med kissen
här är min lilla Sambucca på 10 månader...
http://img375.imageshack.us/img375/1707/dsc00197kx2.jpg

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

135 Inlägg
8 juni 2007
Som sagt du har nog fått de flesta tipsen redan (du får sålla ut de seriösa wink )
Kan komma med ett par till dock:

Själva har vi två kattungar som nu är precis ett år gamla, och dom är underbara. Vi bor också på 3:e våningen inne i stan så vår balkong har vi nätat in med vanligt "jordgubbsnät" (49 kr på rusta)... Dom stortrivs med att kunna sitta därute på en stol och spana med bra utsikt.

Mat: Kör kattunge-mat upp till 1 års ålder ungefär, det innehåller allt dom behöver.
Vatten: Byt vatten ca 3 ggr per dag, eller mer om du har en törstig katt... Vill du lyxa till det så köp "katt-mjölk", vet att whiskas har sån... Vanlig mjölk är no-no... Katter tål inte vanlig mjölk. Maggen pajjar.
Sen är katter just katter, dom ska ha kattmat och ibland kattgodis, deras magar är inte anpassade för det som vi äter... Så var hård i början så tigger den inte eller kanske ratar kattmat i framtiden.

Det finns kattgodis som motverkar bildandet av hårbollar, finns att köpa i djuraffärer. Bra för då spyr inte katten upp såna kladdiga grejjer som man trampar i mitt i natten när man ska upp å pissa eller nåt.... big_smile

Kattlåda: Tömmes 1 - 2 ggr per dag beroende på hur mycket han skiter smile

Vad jag förstått har du bara en katt, då behöver den lite mer stimulans i form av lek och bus och leksaker för att hålla igång och hålla humöret uppe... Får den ingen lek så mår den inte bra, speciellt som unge... Vi har två katter så dom leker mycket med varandra, bra också när dom är ensamma, då har dom varandra.

Ska du hemifrån så lämna inte katten allt för länge, inte nu när den är så ung i alla fall, när den blivit äldre så går det bra upp till ett dygn, så länge det finns mat och vatten...

Och sist men inte minst; vaccinera mot kattsnuva och kattpest... Gör en allmän hälsoundersökning om det inte redan är gjort. Sen är djursjukhusen bra ställen att fråga på om det är något man är osäker på...

Lyckat till och grattis till familjemedlemmen!
Senast redigerat av Stoffe_G (8 juni 2007)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

222 Inlägg
8 juni 2007
Grattis till katten!

Är den inte redan avmaskad från uppfödaren?
Annars kan du göra det och avmaskning gör man endast vid behov - alltså när man misstänker att katten har mask.

Skaffa en kattlåda med tak, så katten kan få göra sina behov ifred.
Kattsanden byter du efter behov.
Det finns en uppsjö av olika sand att välja mellan, du får prova dig fram.
När den gjort tvåan, så släng det på en gång genom att spola ned det i toan.
Vid byte av sand i lådan, så håller du det i en påse såklart.....
Ha tålamod, om den inte redan är rumsren.
Skulle en olycka ske, så bär katten till lådan.

Något att klösa på, gillar katter att ha.
Du kan givetvis klippa klorna på katten, eftersom den ska vara innekatt så brukar det vara lättast.
Fast en katt behöver samtidigt få tillgång att klösa på något.
De vässar inte bara klorna när de klöser, de sträcker även på sig och lämnar doftmärken.

Vill du inte att katten ska klösa på matter eller möbler, så kan du blanda vatten och lite koncentrerad citron och spray på.
Test på en liten bit först, så att möbeln/mattan tål blandningen.

Givetvis så ska alla husdjur har tillgång till färskt vatten....
När det gäller mat, så föredrar jag själv torrfoder.
Kattungar ska äta speciell mat, som du sedan kan byta ut mot vuxenfoder när katten
är könsmogen.

Jag råder dig att kastrera katten, för både din och kattens skull.
Det kan du göra när katten är innan året.

Du kan mycket väl lära din katt att gå i sele, mina två gör det, och de tycker oftast att det är helt ok.
I de flesta djuraffärer finns det små selar med flex-it koppel att köpa - det brukar vara ok att ha till katt.
Tänk dock på att flex-it rullar ut och in av sig själv och att det går att låsa i ett läge.
Annars finns det vanliga koppel att använda.

En katt dör verkligen inte av att vara innekatt.
Du är däremot hygglig som tar ditt ansvar som djurägare och inte låter den löpa vind för våg ute själv.

Pyssla även mycket och ofta med katten.
Titta i öronen och köp en bra borste så du kan hålla efter pälsen.
Din katt ska ha förtroende för dig och det underlättar för dig som ägare.
Katter kan vara lite egensinniga av naturen, men de kan även vara mycket tillgivna till sin ägare.
Du kan tom lära katten att sitta, komma på tillrop etc.
Men för att lära en katt, så bör man ha stort tålamod.

Ge även din katt en plats där den kan få vila ifred.
Oftast så kommer katten själv att hitta en plats som den gillar, gärna högt upp.

Lycka till med din katt.

Här är mina katter, Tiger och Linus.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06740000-06749999/640x480/6742414.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/04720000-04729999/640x480/4727405.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/06740000-06749999/640x480/6742429.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04720000-04729999/640x480/4728374.jpg

Hellre chips än sex på festival!!!!

410 Inlägg
8 juni 2007
Team-Adolfsson skrev:
laika skrev:
Va fan är det för fel på folk i I-länder igentligen? jag menar jag har haft katt i princip hela livet men jag har fan aldrig brytt mig så jävla mycket om den. Släpp ut katten när den vill ut efter ett tag så kommer den inte villa skita inomhus även om den har låda så kommer den skita ute. Det klart att grannarna inte kommer gilla det men dom kan inte göra ett skit åt saken. Sen det tramset om balkongen. Så bodde vi förut på andra våningen katten var jämt ute och gick på balkongen tills den en dag trilla ner när det var halt och den fick för sig att fånga en fluga som flög förbi. Katten fick ett skadat ben i typ 1 vecka men kunde gå. Sen var det total respekt för balkongen.

Kattmatt köper man för att katten ska överleva helst ska du undvika det och ge den så mycket rester som möjligt så bliren inte bortskämd, då äter den av allt. Sol och katter funkar fin fint dom har rätt så bra koll på hur länge dom pallar med brukar oftast räcka me nåra minuter sen lägger den sig under bilen eller under nån buske i skuggan.

Folk här verkar glömma att Katter är Djur inte nån jävla docka som kan skit o pissa. Dom klarar sig rätt så bra själva utan att du passar upp på den hela jävla tiden. Jag menar finns massvis med katter som lever på att fånga möss i bondgård m.m. inte fan är det nån jävla whiskas mus dom käkar. så länge du inte har råtter i huset så ordnar det sig. Ska du ha den som innekatt så kan klösbräda vara bra att ha annars väsar den klorna på mattor och andra möbler, utekatter använder träd. Sen om katten får för sig att göra nått dumt gå på bordet eller liknande, så räcker det oftast med att skrika lite på den så fattar den och skäms som fan.

Lycka till me katten det kommer gå skitbra.

jojo så är det om man har en katt som man inte är så rädd om inte kul när man har en katt i 1 vecka sen blir den överkörd
och jo folk kan göra MASSOR när en katt skiter i deras land eller på en väg om man inte tar upp det
sen skrev han klart och tydligt att det var en innekatt
och med att du inte gorde något att den hade ont i benet är nästan djurplågeri
tänk om den HADE brutit benet och du inte hade gort något åt saken inget kul för katten
vi männsikor är också djur och jag tror inte du vill bli behandlad så som du behandlar din katt
vi har också haft bondkatter i 25år dock är jag 18 men ändå och dom skadar sig dom också 
dom så får man åka till vetrinären alltimellan åt OM man bryr sig om sitt djur men du verkar inte tycka att ditt djur är en familjemedlen utan bara nått jävla missfoster som får klara sig själv hela tiden

Den hade inte brutit ben, den kunde fortfarande stå på benet och så kändes det att det inte var brutit. Jag hade visst velat bli behandlad så, jag menar ha nån som flåsar dig i nacken hela dagen ger dig halvfärdig mikromat hela tiden, tvingar dig att skita och pissa i ett rötet utedass och tvingar i väg dig till läkare så fort du får ont nånstans är inte heller så jäkla kul. Då föredrar jag hellre frihet vilken dag som helst.

385 Inlägg
8 juni 2007
lingua skrev:
Keps_nille skrev:
Det där med balkong och att dom skulle ramla är jag mycket skeptisk emot kattar har ett otroligt balans sinne men om det är en lite unge ska man nog titta efter den lite mer. Annars är det nog bra att ha öppet ofta så den får frisk luft.

Håller med där! känns det otryggt så sätt upp en bit hönsnät runt balkongen till en början.

Jag håller inte med där, farsans katt trillade ner från balkongen på fjärde våningen (och överlevde). Efter det så höll dom dörren stängd, men katten lyckades smita ut där igen och trillade ner igen, men denna gången så dog han.

Katter är olika, precis som människor och alla andra varelser. Alla föds inte med perfekt balanssinne eller omdöme tongue

30 Inlägg
8 juni 2007
wow! är förvånad över hur mycket "bilfolket" vet om katter big_smile

vill dock tillägga att ett "dyrt" foder t.ex Royal Canin (nämt innan) oftast blir lika dyrt som ett "billigt" foder, då det "dyra" oftast är drygare... jag har 10 kg i två månader, till 4 katter!

Förutom o kastrera o vaccinera tycker jag att du ska Id-märka och Försäkra. inte så dyrt och skönt o ha om nått skulle hända wink
annars tror jag att allt är nämt smile

lycka till med din nya Pälskling!!!

//Bizi

7 100 Inlägg
8 juni 2007
fast de här med att alla har skrivit att du ska ge han whiskas! köp lite olika och testa dej fram,de gjorde vi,och då kom vi fram till att han att han gillar sån där låda med påsar i (kan inte namnet på den,men de var inte whiskas iaf)!!och även nått som heter kitty.och såm bizi skrev här att försäkra är bra och göra.tror att de kostade typ 700 spänn om katten bröt benet hmm,så en försäkring är bra smile

här kommer nån bild på min lilla nisse big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/27938/9209/27938-42449.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/27938/9209/27938-65346.jpg

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 079 Inlägg
8 juni 2007
Har haft katt hela livet och det som märks skillnad på foder är främst hur mkt dom dyngar ner i kattlådan, andedräkt, vikt och aktivitet, och pälsen. Har kört med foder från allt från Hemköps egna till Specific torrfoder hos veterinären, köper man ett "finare" foder så brukar katterna inte behöva så mkt mat och de mår generellt bättre, hårar mindre, blir mer aktiva och man slipper skyffla kattskit lika mkt. Brukar köpa foder som är risbaserat. Kör bara med torrfoder och mina katter brukar inte äta för mkt, maten står framme hela tiden och de får äta när de vill, köper en burk med tonfisk ibland för att lyxa till det lite. Se bara till att katten alltid har färskt vatten och fixa en klösbräda, och ev en klotång det kommer inredningen tacka dig för, jag brukar köpa såna där klösbrädor i kartong som de får klösa på golvet.

Och kastrera katten, en honkatt på p-piller är nog bland det jobbigaste man kan råka ut för/alt en hankatt som pissar överallt, man brukar få göra det efter 6månader ungefär.

Angående balkonger så lyckades en av mina katter få upp ett skjutglasfönster på min balkong på 3:e våningen och hoppa ner, så även om du har inglasat/galler se till att de inte kan få upp det på något vis. Katten klarade sig dock bra med några skrapsår på en trampdyna, tog någon timme innan jag fick tag i den pga en annan katt som jagade bort min katt hela tiden.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

70 Inlägg
8 juni 2007
Hahahaha hur man sköter en katt bäst ida asså big_smile

7 100 Inlägg
8 juni 2007
Arabico skrev:
Hahahaha hur man sköter en katt bäst ida asså big_smile

antagligen så vet han inte hur man gör eftersom han inte har haft nån!!så,onödigt inlägg av dej!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
8 juni 2007
Vad många rara och omtänksamma inlägg om kattskötsel!
Vi har tre, men våra är utekatter så jag vet inte riktigt om jag egentligen har något att tillägga.

De två minsta var övergivna vildkatter som vi fick slåss en del med efter att vi fångade dem med håv, de låg i diket och skrek ett par dagar och sedan gav jag upp, kunde liksom inte låta dem dö där i diket, och någon mamma dök inte upp.

http://www.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-99312.jpg
Väs och Fräs någon vecka efter att vi fångat dem.

Vi fick kämpa mycket innan de slutade vara otrevliga, och vi döpte dem till Väs och Fräs. Nå, tiden gick och av beteendet att döma var de nog bara sex-åtta veckor när vi tog dem, men det är ju svårt att avgöra ålder på undernärda djur.

Hur som helst var vi nära att ge upp flera gånger, och sa att vi nog fick avliva dem eftersom de aldrig gav sig utan höll på att klösa och bita och bajsade inne i pannrummet och... De var HEMSKA kort sagt.

http://www.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-99314.jpg
Väs och Fräs idag, lugna och mysiga och nästan alltid tillsammans.

Men tiden gick, och idag när de är ungefär ett år gamla kan man inte tänka sig mer tillgivna och sociala katter. Rumsrena blev de med tiden, och går vi ut kommer de och är med oss som hundar. De går fot och vill vara med i allt. Jag trodde inte katter kunde bli SÅ sociala, men jag har fått lära om.

Vi har också en honkatt som är någon månad äldre, och det var inte planerat att vi skulle skaffa TRE katter på en gång. Honkatten är inte alls lika sällskaplig av sig, trots att hon är född hos farmor och van vid människor från första dagen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/42036/18778/42036-99313.jpg
Vår honkatt Törnrosa. Hon har lite märkliga vanor... smile

Vad gäller maten köper vi Hills från veterinären, finns också i många djuraffärer. Mindre bajs och väl fungerande mage, samt blank päls som visar att katterna mår bra. Dessutom är det som någon sagt, det går åt mindre om man har bättre mat, den billigare består mest av vatten (blötmaten) eller mjöl (torrfodret) som inte alls är särskilt lämpligt för kattens mage.

Vaccination och försäkring är också bra!

Och sätt du nät på balkongen, så kan katten gå ut och se sig om utan att behöva falla och råka illa ut.

Lycka till med katten! // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

12 086 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Oj vad mkt tips! =P

Hört att han måste kastreras innan han är 1 år, annars kissar han illa och blir rastlös smile

Här är bild på han, stanley heter han föresten! smile
http://www.geting.se/image.php/46795-katt.JPG/full
Senast redigerat av JapMax (8 juni 2007)

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
8 juni 2007
JapMax skrev:
Oj vad mkt tips! =P

Hört att han måste kastreras innan han är 1 år, annars kissar han illa och blir rastlös smile

Här är bild på han, stanley heter han föresten! smile
http://www.geting.se/image.php/46795-katt.JPG/full

Ohh good god vilken sötnos! smile

Allt för den där jävla hatten!

DFFL
9 020 Inlägg
8 juni 2007
Widowmaker skrev:
E det en Racekatt eller e det en standard? Tänk i vilket fall somhelst på att dom kan ta jävligt illa upp om du tex kör alldeles för fort över eventuella fartgupp. Skaffa dig en särskild katt försäkring för dom e jävligt dyra å byta när dom inte orkar mer!

Dagens missförstånd?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Dude
197 Inlägg
8 juni 2007
FireTraXX skrev:
Widowmaker skrev:
E det en Racekatt eller e det en standard? Tänk i vilket fall somhelst på att dom kan ta jävligt illa upp om du tex kör alldeles för fort över eventuella fartgupp. Skaffa dig en särskild katt försäkring för dom e jävligt dyra å byta när dom inte orkar mer!

Dagens missförstånd?

haha vilken skön jävel..

Ät aldrig snö som blivit gul!

Livsnjutare
342 Inlägg
8 juni 2007
Granholm skrev:
FireTraXX skrev:
Widowmaker skrev:

Dagens missförstånd?

haha vilken skön jävel..

HAHAHAHAHAHAHAHAHA...

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 juni 2007
Grattis till katten!
Jag har en söt, frisk och en aning lat innekatt på 7.6 kilo.
Har haft honom i sju år nu och bättre sällskap finns inte!

Vi önskar dig lycka till med kissen. smile
Han var hur söt som helst.

MVH Thomas och katten Bosse.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök