6537
Sök

Golf IV -99. Låter konstigt närm an åker över mindre "ojämnheter"

2 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Min Golf IV -99 har börjat låta när man åker över mindre ojämnheter i marken. det låter från framvagnen helt klart.. Vart är svårt att säga. Inga konstiga ljud om man kör över fartgupp eller dylikt.

Felet började för ett tag sen. Sen dess har jag bytt stötdämpare fram för dom va helt slut. Samt allt som sitter åvanpå dom innan dom når chassit.

Värt att notera är att det lät lite när man körde över större gupp innan jag bytte dämparna och så. Men nu är det alltså mindre ojämnheter som yttrar sig. sad
Det låter som att något inte sitter helt på plats när man kör över gropen. Kanske någon bussning som är slut?
Bilen är inte sänkt eller något sådant. Helt standard.

När jag ändå är här och frågar saker.. Vet något om man kan göra något för att bilen inte ska kränga så förbannat i kurvor? Förutom att sänka den då..

Tackar på förhand.
//Gregor

EDIT:
Glömde lägga till lite data:
Golf med V5 2,3l motor. Bilen har gått 12000 mil ganska exakt.
Senast redigerat av supergregg (12 juni 2007)

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 juni 2007
Krängningshämmarbussningarna kan ge ett kluckande ljud. Jag hörde inte men min kompis som varit bilmeck hörde tydligt och de är bytta.
För att inte kränga så mycket så kan du som du säger sänka bilen, och sätta på hårdare fjädrar. Även fjäderbensstag i motorrummet och bak går ju.

//Edge

37 Inlägg
18 juni 2007
supergregg skrev:
Min Golf IV -99 har börjat låta när man åker över mindre ojämnheter i marken. det låter från framvagnen helt klart.. Vart är svårt att säga. Inga konstiga ljud om man kör över fartgupp eller dylikt.

Felet började för ett tag sen. Sen dess har jag bytt stötdämpare fram för dom va helt slut. Samt allt som sitter åvanpå dom innan dom når chassit.

Värt att notera är att det lät lite när man körde över större gupp innan jag bytte dämparna och så. Men nu är det alltså mindre ojämnheter som yttrar sig. sad
Det låter som att något inte sitter helt på plats när man kör över gropen. Kanske någon bussning som är slut?
Bilen är inte sänkt eller något sådant. Helt standard.

När jag ändå är här och frågar saker.. Vet något om man kan göra något för att bilen inte ska kränga så förbannat i kurvor? Förutom att sänka den då..

Tackar på förhand.
//Gregor

EDIT:
Glömde lägga till lite data:
Golf med V5 2,3l motor. Bilen har gått 12000 mil ganska exakt.

Min morfar har haft samma problem baktill i sin golf som är av årsmodell 02. Det som var problemet var att en bussning / lager var slut baktill. Om jag inte minns helt fel så fick han byta stödbenslagret bak och då slutade det klonka. Kan tillägga att hans bil också är helt original.

Sök