5415
Sök

gofl TD -93 med hög förbrukning

4 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Hej. Jag har sökt här på forumet och på några andra ställen och fått en del tips på hur jag skall få ned förbrukningen på min bil. Just nu drar den ca 0.75-0.78L/mil och vi pendlar i ca 130 hela tiden med den. Tycker att det är alldeles för mycket och har bytat luft-olja-diesel-filter.
Har fått tips på att byta tempgivaren med det sa en på el-och-diesel-service att det inte påverkade förbrukningen så mycket. Misstänker den iallafall och tänkte höra om man kan mäta den på nått sätt?

mvh/H

Student
232 Inlägg
14 juni 2007
Inte svar på din fråga men jag antar att du har ordentlgit lufttryck i däcken, om du ska köra bränslesnålt?
Senast redigerat av Tore (14 juni 2007)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Smålänning
7 887 Inlägg
14 juni 2007
Låter väldigt mycket för en diesel! Tycker du ska åka in och kolla felkoder och göra ett konditionstest på motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2fast4you
371 Inlägg
14 juni 2007
är det så mycket egentligen.. dom gamla diesel bilarna brukar gå billigast under 100km/h. hur mycket varvar det 130 då?? min tar mycket över 100 den också

haru kört fast eller

4 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Hej, har inte kollat trycket på däcken men skall göra det idag innan jag åker till jobbet. Har varit ute idag och kollat ifall det finns något diesel-läkka men inte hittat något.

Lurar också på om det kan vara kamremmen som inte står rätt men den startar lätt och går hur bra som helst (?), det blir steg 2 att kolla efter tempgivaren

Kan också vara pumpen som inte står rätt, någon som vet hur man ställer den något sådär "original" eller var jag kan hitta infon om det?

Rycker lite svart med det gör ju alla.

Tänkte att lämna in den på el o dieselservice men dom vill ha 1000:- i timmen för att felsöka och då tar dom loss spridarna och trycker dom (2500:- till) det låter lite dyrt för en sån gammal bil. Svensson i Uddevalla trodde att han kanske kunde hitta felet på 1,5tim a'1500 men det kan bli mer om han inte hittar felet. Så jag får ta en sak i taget tills felet visar sig.

/H

4 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Kollade lufttrycket på däcken och dom var perfekta allihop.

godnatt/H

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
15 juni 2007
Kan ju vara så att din EGR ventil har hängt sig... det är ett vanligt fenomen på dieslar.. har laggt upp lite bilder på min sida på just en EGR ventil gå in där och kolla hur det ser ut sen får du plocka ner det och rengöra smile så kommer du få en helt ny bil att köra!!

Lycka till!!

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

4 Inlägg
17 juni 2007
Trådstartare
Ok, tack för tipset  med egr, men om den är kass kommer det inte avgaser in i cupen då (fick jag läst i en annan tråd)?
/H

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
28 juni 2007
vahlberg skrev:
Ok, tack för tipset  med egr, men om den är kass kommer det inte avgaser in i cupen då (fick jag läst i en annan tråd)?
/H

Nja om den skulle läcka så kommer avgasena i mororutrymmet och kan upplevas som om man får avgaser i bilen men det vanligaste felet är att den begar igen.. sot.

Här är en rengord egr ventil..

http://i123.photobucket.com/albums/o282/tdi-lamer/tdi/clean_tdi-egr.jpg

På en ny bil så fungerar systemet bra, dock på VAG så kan detta systemet dra in en hel del sot och på bilar 12.000mil+ så kan det se ut så här...

http://i123.photobucket.com/albums/o282/tdi-lamer/tdi/clogged_tdi-egr.jpg

Vilket begränsar effekten högst avsevärt från mellanregister och uppåt.
Kombinationen med sot och olja från motorventilation kan sätta igen denna ventil och insuget rejält med tiden.

Äger man en VAG bil med några år på nacken är ett tips att man tar en dag och plockar isär detta samt intagsröret till luftboxen som ofta har ett förfilter (snowscreen) som inte många vet om finns. Inget av detta kollas på en fullservice.

Lånade lite text från www.dieselclubsweden.se smile

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

Sök