Kontrollera skick på turbo på V70

Overhard
14 juni 2007 · 31 Inlägg

Hej
Ska köpa en V70 2.5T -98 med 25000 mil på nacken imorgon och har blivit tillsagd att jag ska "ta bort slangen på  turbon och kolla om det är nå olja i den". Hur hittar jag denna slang och räcker det för att veta om turbon är sliten eller är det nåt mer man kan kolla förutom svart/blå rök?

Ge gärna fler tips på vad jag bör kolla, har inte köpt så många bilar innan.


Tacksam för svar!

Mitt åk: V70 2,5T -98
micke777
14 juni 2007 · 185 Inlägg

Kolla framvagnen, när har dem bytt delarna i den o vad? Om det klonkar o knarrar åker du på att byta en del... Är det aut eller man låda?

Overhard
15 juni 2007 · 31 Inlägg

Det är manuell låda. Men vet någon vilken slang jag ska ta bort och titta efter olja i? Och var sitter den? Är den svår att ta bort?

Mitt åk: V70 2,5T -98
Xuri One Man Clan
16 juni 2007 · 4 287 Inlägg

den slangen dom menar att du ska ta bort tror jag e inloppslangen på turbon dom vill nog att du tar bort och kolla efter olja samt känner på glappet i turbon ... har den gått 25k är de rätt normalt att de kan finnas olja så länge de inte glappar och rycker så är de nog lugnt.. annars kan man kolla packningar på motor  om den läcker mycke olja gör den det så är kanske vevhusventen täppt på den ..läcker den från bakre vevaxeltätningen (mellan motor och växellådan) osv kolla inre bärarmsbussningarna bak dom är i aluminium och brukar spricka ...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang