5474
Sök

motorn knackar och har sig:/ (Saab 9000 -91)

1 585 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Hejsan har lite problem med min motor i min saab 9000 CD -91. Först är det att bilen går inte riktigt bra. Och ibland hackar den till när man kör, Och det låter som den inte går rent. Händer ibland när man kör motorväg och då kan bilen gå max i 70 full gas 4-5. Händer inte mera:/

Sen även att bilen har börjat knacka som fan, Låter värre än en gammal ford sierra.
Tror det är ventil knack men ej säker. Vad ska jag göra för att lösa problemen.? Har olja i motorn och tittat alla vätskor men fins allt. Dock har jag märkt att det kan vara nått konstigt med kylningen. Och sen kyler inte ACC iheller, inne i bilen:/ mycket problem just nu. Har funderingar på att lämna in den på en Saab verkstad men är rädd för att det kommer bli en väldigt dyr historia. tacksam för svar och hjälp.
Senast redigerat av Jolle87 (21 juni 2007)

5 710 Inlägg
21 juni 2007
Mycket att bena i här men gör ett försök:

Jolle87 skrev:
Först är det att bilen går inte riktigt bra. Och ibland hackar den till när man kör, Och det låter som den inte går rent. Händer ibland när man kör motorväg och då kan bilen gå max i 70 full gas 4-5. Händer inte mera:/

Låter som tändmissar (?), låter bilen illa och skakar när detta händer?
Bytt tändstift på länge?
Provat en annan DI-kasett?
Det kan oxo hänga ihop med det här:
Jolle87 skrev:
Sen även att bilen har börjat knacka som fan, Låter värre än en gammal ford sierra.
Tror det är ventil knack men ej säker.

Knacksensorn på din bil är tämligen känslig och hör den knackningar (ditt oljud) och tror att det spikar försöker den förhindra spikningarna genom att ändra tändning och justera bränslet.
Bilen kan då RIKTIGT illa.
Jolle87 skrev:
Vad ska jag göra för att lösa problemen.?

1) Lokalisera vart oljudet kommer ifrån. Kan du det inte själv så uppsök en verkstad eller någon SAAB-kunning.
2. Lös problemet.
Orsak till ojud kan vara många men ventiltryckare är inte ovanligt, som sagt en verkstad eller ett vant SAAB-öra hör det direkt.
Jolle87 skrev:
Dock har jag märkt att det kan vara nått konstigt med kylningen.

....och vad är det konstiga med den?
Jolle87 skrev:
Och sen kyler inte ACC iheller, inne i bilen:/

Kommer det bara varmluft eller är det det att inte AC:n funkar = det kommer in lika varm/kall luft som det är ute?

MVH Jonas
..............

1 585 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
Tackar för svaren ska ta och byta tändstift. Och motor olja och olje filter i helgen. Även termostaten ska bytas. Märkte även idag att det är olja i vattnet och det är ju inte specielt bra. Ska försöka lokalisera lite mera men det låter som det kommer från ventilerna eller från stiften. Ska annars köra upp på saab på måndag och se om dom kan lokalisera. Har aldrig hört en bil knacka så mycket som min gör just nu. Nja det är att fläkten som ska kyla där fram den startar inte förens bilen blir övervarm. Och sen hoppar tempen väldigt mycket. tex när det är varmt ut så går tempen upp på max direkt. Och när det gäller Ac:n så kommer det nästan bara varm luft eller man kan säga som du skrev det kommer in den luft som är ute är det 20 grader ute får jag det i bilen. vad kan det bero på att ac:n är slut eller vad för jag byta kupè fläkten i vintras och då borde dom på saab sakt nått i så fall tycket jag:S men vem vet.

5 198 Inlägg
21 juni 2007
gör ett komp, prov.. olja i vatten och hög vattentemperatur låter inte bra.. kan va topp packningen.

Sök