3268
Sök

acn på 945 turbo har lagt av.

204 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#1
på pappas 945 turbo så har acn lagt av på senare tid.
kan det vara nån givara som är sönder?

men när ja tjuvkopplar(från + till kabeln från kopplingen på kompressorn) den så blir det iskallt på ca 10 sek.
men om man trycker på knappen i kupén så händer inte ett piss:(


vad kan det vara?


10 287 Inlägg
22 juni 2007
#2
Då tycker styrenheten till AC:n att något är fel. Typ givare eller nåt.

Har han AC eller ECC? På ECC brukar man se om den blå ramen blinkar och har sig.

I alla fall: Läs ut felkoderna.

/Göran

fidde_745 skrev:
på pappas 945 turbo så har acn lagt av på senare tid.
kan det vara nån givara som är sönder?

men när ja tjuvkopplar(från + till kabeln från kopplingen på kompressorn) den så blir det iskallt på ca 10 sek.
men om man trycker på knappen i kupén så händer inte ett piss:(


vad kan det vara?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

204 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Då tycker styrenheten till AC:n att något är fel. Typ givare eller nåt.

Har han AC eller ECC? På ECC brukar man se om den blå ramen blinkar och har sig.

I alla fall: Läs ut felkoderna.

/Göran

fidde_745 skrev:
på pappas 945 turbo så har acn lagt av på senare tid.
kan det vara nån givara som är sönder?

men när ja tjuvkopplar(från + till kabeln från kopplingen på kompressorn) den så blir det iskallt på ca 10 sek.
men om man trycker på knappen i kupén så händer inte ett piss:(


vad kan det vara?


den har ingen blå ring runt knappen, bara ett blått sken "på" knappen
vad menar du med felkoder?


vi har provat att kortsluta sladdarna som kommer från givarna så dom ligger "till"
en och en men det händer inte mycket men på en av dom så startar fläkten och går för fullt.
Senast redigerat av fidde_745 (22 juni 2007)


10 287 Inlägg
22 juni 2007
#4
Alla styrenheter i Bilen ("datorer") lagrar information om vad som är fel i form av felkoder. Dessa läses ut via ett kontaktdon. Endera i Volvo 940 fram till 95 i motorutrymmet och på senare via ett kontaktdon mellan framsätena.
Innan man börjar tokriva i grejorna så är det rekommendabelt att få dessa utlästa.

/Göran

fidde_745 skrev:
vad menar du med felkoder?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

204 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Alla styrenheter i Bilen ("datorer") lagrar information om vad som är fel i form av felkoder. Dessa läses ut via ett kontaktdon. Endera i Volvo 940 fram till 95 i motorutrymmet och på senare via ett kontaktdon mellan framsätena.
Innan man börjar tokriva i grejorna så är det rekommendabelt att få dessa utlästa.

/Göran

fidde_745 skrev:
vad menar du med felkoder?


okay

jag hittar inte någon svart dosa som det brukar vara på 940
är det verkstan som gäller då?
Senast redigerat av fidde_745 (22 juni 2007)


10 287 Inlägg
22 juni 2007
#6
Årsmodell?
(P.S. Stoppa alltid in sån här info först i tråden så ,man slipper gissa. Dessutom om det är AC eller ECC)

/Göran

fidde_745 skrev:
Sharky skrev:
Alla styrenheter i Bilen ("datorer") lagrar information om vad som är fel i form av felkoder. Dessa läses ut via ett kontaktdon. Endera i Volvo 940 fram till 95 i motorutrymmet och på senare via ett kontaktdon mellan framsätena.
Innan man börjar tokriva i grejorna så är det rekommendabelt att få dessa utlästa.

/Göran

fidde_745 skrev:
vad menar du med felkoder?


okay

jag hittar inte någon svart dosa som det brukar vara på 940
är det verkstan som gäller då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
23 juni 2007
#7
fidde_745 skrev:
på pappas 945 turbo så har acn lagt av på senare tid.
kan det vara nån givara som är sönder?

men när ja tjuvkopplar(från + till kabeln från kopplingen på kompressorn) den så blir det iskallt på ca 10 sek.
men om man trycker på knappen i kupén så händer inte ett piss:(


vad kan det vara?

Tja garanterat ngt för lite gas i systemet då kan man tvångsköra igång den som du gjort o då kyler de så länge de finns lite gas kvar!!! När gasen börjar bli dåligt sitter det en säkerhetsanordning i systemet som gör att den ej slår till o kan gå utan gas i för då kan den gå sönder så ett tips åk o toppfyll den//kan nästan lova att det är det felet...wink

CLK Cab 00a Men dock så tråkig med 200motorn 137hk nja bättre finns det,Dock fin o se på med riegerfront och 18"split-hjul sänkt 45-40,

8 Inlägg
23 juni 2007
#8
99% gör så här att du åker iväg o toppfyller den med gas för ant ngt för dåligt i den o då automatiskt skall ej ac kompressor slå till för då kan man köra sönder den av säkerhetsskäl sitter detta system,,Sen om man tvångskör den som du pröva då går de o givet blir de kallt så länge de finns lite gas kvar nästan så ja kan lova för har syssla en hel del med sånt;)

CLK Cab 00a Men dock så tråkig med 200motorn 137hk nja bättre finns det,Dock fin o se på med riegerfront och 18"split-hjul sänkt 45-40,

204 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
#9
tack så mycke:D ska inn å prova det på måndag.
hare gött



Sök