ger dump nån som helst effekt? och funkar den med lmm?

folkvagn
22 juni 2007 · 93 Inlägg

som sagt, dump eller inte?  och vilken å vart...??

NIzmO Ollikkala Racing
22 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Nej dump ger ingen ökad effekt utan bara kul ljud vid normalt laddtryck och skonar turbon vid högre laddtryck, lägg pengarna på nått vettig instället då din bil klarar sig bra utan (kanske t.o.m har en orginal).

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
folkvagn
22 juni 2007 · 93 Inlägg

större ic kanske? avgas?  vill ha mer hk..

NIzmO Ollikkala Racing
22 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Du har ju chipp och 2,5" (antar från katten och bak) så främre 3" rör och ic kan nog göra skillnad.

Bilsport gjorde en intressant serie om trimmning med just VW's 1,8t motor som testobjekt där dom testade avgas, ic och chipp osv, som kanske kunde vara intressant läsning, ska se om jag kan leta reda på vilka nummer det var om ingen annan hinner före.

- Time Attack -
folkvagn
22 juni 2007 · 93 Inlägg

har 3 tums skit liggandes, men vet inte om jag orkar sätta dit, kanske dånar för mycket?,  skicka länk  mvh

dr_weber Senator
23 juni 2007 · 323 Inlägg

det är nog ingen fara med 3" turbon slår sönder ljudet så pass mycke!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
_fillan_ med lem
23 juni 2007 · 1 925 Inlägg

precis, o du får mycket bättre effekt med 3"

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
folkvagn
23 juni 2007 · 93 Inlägg

såg nån annan som har samma motorn med chipp ok 3tum,  och ca 237hk?  får man 37
HÄSTAR med 3"? låter lite mycke tycker jag hmm

twin_cam Smålänning
23 juni 2007 · 7 877 Inlägg

folkvagn skrev:
såg nån annan som har samma motorn med chipp ok 3tum,  och ca 237hk?  får man 37
HÄSTAR med 3"? låter lite mycke tycker jag hmm

Låter väldigt mycket... Beror ju på vilket chipp också.

Originaldumpen på många bilar blåser det ur på tomgång, för att skona turbon. Byter man den mot en eftermarknadsdump så kanske inte den är lika känslig, och då kanske turbom står still på tomgång, och det är inte så bra... inte farligt visseligen, men inte heller överdrivet bra...

Tretum kan du ha med nästan rakt rör på en turbobil. Turbom dämpar ljudet väldigt mycket.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
folkvagn
23 juni 2007 · 93 Inlägg

okok.. nått mer man kan byta, skruva på?  vill ha ca 250-300hk.

Marlboroman
23 juni 2007 · 8 234 Inlägg

twin_cam skrev:
Originaldumpen på många bilar blåser det ur på tomgång, för att skona turbon. Byter man den mot en eftermarknadsdump så kanske inte den är lika känslig, och då kanske turbom står still på tomgång, och det är inte så bra... inte farligt visseligen, men inte heller överdrivet bra...

Är den öppen på tomgång så är den troligen trasig, då det inte finns nån poäng med att den ska va öppen på tomgång. Och att turbon skulle stå still på tomgång för att man byter dump känns rätt otroligt. Blir svårt för motorn att få in sig nån luft om turbon står still, det går förvisso, men den skulle gå som en skadeskjuten känguru, och dessutom skulle det bli svårt för avgaserna att ta sig ut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
2jzinside Fartygsingenjör
23 juni 2007 · 550 Inlägg

twin_cam skrev:

folkvagn skrev:
såg nån annan som har samma motorn med chipp ok 3tum,  och ca 237hk?  får man 37
HÄSTAR med 3"? låter lite mycke tycker jag hmm

Låter väldigt mycket... Beror ju på vilket chipp också.

Originaldumpen på många bilar blåser det ur på tomgång, för att skona turbon. Byter man den mot en eftermarknadsdump så kanske inte den är lika känslig, och då kanske turbom står still på tomgång, och det är inte så bra... inte farligt visseligen, men inte heller överdrivet bra...

Tretum kan du ha med nästan rakt rör på en turbobil. Turbom dämpar ljudet väldigt mycket.

Gissa inte rakt ut när du svarar utan se till att faktan stämmer. Är som föregående skribent säger skulle bli lite kämpigt om turbon stod stilla på tomgång wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
folkvagn
23 juni 2007 · 93 Inlägg

smile

Marcus_Turbo
23 juni 2007 · 268 Inlägg

Tretum kan du ha med nästan rakt rör på en turbobil. Turbom dämpar ljudet väldigt mycket.

hmm visst dämpar Turbon ljudet, hade 3" från katten på 200sx'en ja hade, o den brölla på rätt bra ändå tyckte jag tongue.. så att turbon dämpar ljudet "väldigt mycket" är väl upp till var och en att avgöra tongue.. kan ju lova att där är många som inte skulle tycka så tongue.. Bland annat mina grannar som vakna var natt man kom hem o lätt bilen stå en stund på tomgång för o låta turbon få vila lite innan stopp tongue hehe

folkvagn
23 juni 2007 · 93 Inlägg

Marcus_Turbo skrev:

Tretum kan du ha med nästan rakt rör på en turbobil. Turbom dämpar ljudet väldigt mycket.

hmm visst dämpar Turbon ljudet, hade 3" från katten på 200sx'en ja hade, o den brölla på rätt bra ändå tyckte jag tongue.. så att turbon dämpar ljudet "väldigt mycket" är väl upp till var och en att avgöra tongue.. kan ju lova att där är många som inte skulle tycka så tongue.. Bland annat mina grannar som vakna var natt man kom hem o lätt bilen stå en stund på tomgång för o låta turbon få vila lite innan stopp tongue hehe

är nog väldigt olika, golf turbo dieseln jag hade, körde jag med en halvmeter rör,  trodde det skulle dåna, men nix, tyst som en mus..

Marcus_Turbo
23 juni 2007 · 268 Inlägg

folkvagn skrev:

Marcus_Turbo skrev:

Tretum kan du ha med nästan rakt rör på en turbobil. Turbom dämpar ljudet väldigt mycket.

hmm visst dämpar Turbon ljudet, hade 3" från katten på 200sx'en ja hade, o den brölla på rätt bra ändå tyckte jag tongue.. så att turbon dämpar ljudet "väldigt mycket" är väl upp till var och en att avgöra tongue.. kan ju lova att där är många som inte skulle tycka så tongue.. Bland annat mina grannar som vakna var natt man kom hem o lätt bilen stå en stund på tomgång för o låta turbon få vila lite innan stopp tongue hehe

är nog väldigt olika, golf turbo dieseln jag hade, körde jag med en halvmeter rör,  trodde det skulle dåna, men nix, tyst som en mus..

okej där ser man tongue.. annars "brukar" ju bilar med större tum Med eller Utan Turbo brölla mer eller mindre smile.. men de är ju trevligt med lite mer brum brum ur pärlan med sålänge de inte är överdrivet så wink..

folkvagn
24 juni 2007 · 93 Inlägg

skruva dit lite 3tums rör idag, märkte ingen skillnad på drag.. låter bara mera hmm   sportkatt kanske??

Marlboroman
25 juni 2007 · 8 234 Inlägg

folkvagn skrev:
skruva dit lite 3tums rör idag, märkte ingen skillnad på drag.. låter bara mera hmm   sportkatt kanske??

Bytt till 3" efter katen? I såna fall är det inte så konstigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jonTe
25 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Att byta till 3" pipa ger ingen större effekt.
Däremot 3" DP, en högflödande kat och en uppdaterad programvara för de nya prylarna ger effekt.

MVH Jonas
..............
folkvagn
25 juni 2007 · 93 Inlägg

jonTe skrev:
Att byta till 3" pipa ger ingen större effekt.
Däremot 3" DP, en högflödande kat och en uppdaterad programvara för de nya prylarna ger effekt.

jopp, katten är på väg.. ic kommer också, tänkte ha 2st (gamla kvar)..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang