b230f tvärdog

Riven
28 juni 2007 · 37 Inlägg

Skulle behöva hjälp. Haar en 740 -88 med b230f. bilen ryckte till 2ggr sen dog motorn helt när jag var ute och körde. Kan inte hitta felet.

Har kollat lmm, hallgivare(osäker på namn), alla tändkablar, stift, motorns jordkabel, styrboxen, säkringar. Har kollat kontakter och kablar men hittar inget.

Jag hittade en box till intill rattstången, är det en tändbox?

Någon som har nåt förslag på vad det kan vara? tacksam för hjälp!

zybrid
28 juni 2007 · 47 Inlägg

B230F är väl just den sämsta motorn i en 740? har en likadan. smile

Vad händer när du försöker starta då?

Juka
29 juni 2007 · 74 Inlägg

B230F sitter i alla GL från 88 å framåt, så det e väl typ den vanligaste motorn och absolut inte den sämsta.

Har du kollat tändmodulen? Den sitter på väster framskärm, brevid luftfiltret. Prova byta den med en polares eller nåt.

Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Tändlägesgivaren som sitter i bakkanten på motorn, det är inte alltför ovanligt att den lägger av.

Eller är det den som du menar när du skriver hallgivare?

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

Ja det var tändlägesgivaren jag menade.  har kollat kamremmen idag, har även kontrollerat så att jag får gnista vid stiften. så tändsystemet verkar ok. men däremot så går inte soppapumpen igång.

Reläet till pumpen drar inte så jag ska kolla det nu. Men det är skumt för om det vore ett soppa problem borde inte motorn dö tvärt, i nedförsbacke. borde bli som vi soppatorsk.

eller?

tack för svaren hittills!

Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Aha, så tändgnistor finns, det var ju bra. På din bil finns väl en säkring ute i motorummet, någonstans vid vänster stötdämpartorn eller så, som ger huvudspänningen till pumprelät har jag för mig. Kolla den.

Fast den spänningen har iof inte med själva reläspolen att göra förstås, reläspolen ska få sin "signal" från elektronikboxen vid passagerarsidan om jag har förstått rätt.

Ska tillägga att jag läser ur en rephandbok till 240, inte 740. Det kan ju skilja en del mellan dessa bilmodeller ibland.

Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2007)

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

har mätt och provat lite..
soppa pumpen fungerar. och reläet drar men det sluter inte kontakterna i reläet. så det kan vara problemet ska i väg och skaffa ett nytt nu.

Jag har mätt i sockeln till reläet och vad jag kan förstå så finns det ström där.

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

har nu provat med nytt relä, tydligen inte det som var problemet. måste vara så att inte finns nån ström fram till kontakterna i reläet.

Kommer den från styrboxen? har ju provat med annan box så den är inte felet. Vad är det som påverkar om styrboxen ska låta pumpen gå eller ej?

mkt tacksam för hjälp!

740_mekarn_91
29 juni 2007 · 69 Inlägg

Hej hur långt har den gått?

För vissa gånger vet jag å detta hände på min me att luftmassemätaren kan lägga av vid 30000mil.
När de hände på min så bara tvärdog min motor utan förvarning.
Vad händer när du vrider om nyckeln då?

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

den har gått 33000mil. jag har kollat luftmassemätaren men den ser ok ut. "tråden" är hel. Kan man testa funktionen på nåt sätt?

Har varit med om det en gång jag också men då var "tråden" av.

När jag vrider på nyckel drar startmotorn, allt är/låter precis som normalt och jag har gnista vid stiften. den startar helt enkelt inte. har som sagt ingen ström fram till bränslepumpreläets kontakter.

Tändlägesgivaren, luftmassemätaren(ok?), styrboxen(ok), pumpreläet(ok) är det nåt annat som kan påverka?

turbotompa fritidsprofessor
29 juni 2007 · 1 197 Inlägg

har du provat att direktmata bränslepumpen med ström??

Om inte, så gör det och provstarta...

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

inte så dumt, tänkte inte så långt. Har bara provat så att pumpen fungerar genom att direktmata den med ström.

tackar! ska ut och prova smile

Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Har du kollat den där säkringen som jag skrev om, den ska ge spänning till reläets kontakter. Det borde vara en 25A säkring.

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

ska kolla den också. tackar!

Riven
29 juni 2007 · 37 Inlägg

har nu provat med att direktmata pumpen. pumpen går och bensin luktar det men det vill inte ändå. Kan det vara så att spridarna inte får nån signal heller? annars borde den starta.


Drönirettab>> jag har kollat efter säkringen men kan inte hitta nån. hittar inte nån när jag kollar i 740 boken heller. vet du mer exakt var den i så fall ska sitta?

Drönirettab
29 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Har kollat i handboken och på 240 så sitter den på plåtskenan där hel/halvljusrelät sitter fast, dvs på vänster innerskärm nästan bredvid styrservobehållaren. Tror det ska vara en flatstiftsäkring. Den säkringen ska åtminstone finnas på LH2.4, är inte helt säker på om LH2.2 har en sådan säkring också.

Men det här är ju för 240, ibland sitter ju sakerna på andra ställen i en 740.


Tydligen så går det spänning från reläets stift 87/2 till spridarna, det innebär att om det inte finns en huvudspänning in till reläkontakterna så kan inte spridarna heller fungera. Detta borde gälla både LH2.2 och 2.4.

Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2007)

Riven
4 juli 2007 · 37 Inlägg

den lever!! smile   Tack för hjälpen. det var tändlägesgivaren som spökade.

Fredrik

Drönirettab
4 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Kul att du fick till det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang