Går det bytta länkarmsbussningar själv? volvo 850

Zeetro Fartdåre
30 juni 2007 · 217 Inlägg

Hej

Har problem med att bilen känns instabil vid gaspådrag och inbromsning. Såg att den på förra besiktningen fick en notering om att länkarmsbussningarna höger fram var dåliga. Så jag köpte hem ett par för att byta. Men när jag kikar i haynes boken står det att man inte ska byta dem själv. Vad tror ni, är det för mycket inpassning osv. för att man kan göra det själv? Eftersom han inte beskrev det i boken vet jag inte heller till vilket moment jag ska dra åt bultarna.

Ska även byta stabilistatorstagen, det är väll inte så svårt?


Måste få till det här problemet eftersom bilen känns lite otäck att köra så alla tips är välkomna




Trevlig helg

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
darkwizard Fordonstekniker
30 juni 2007 · 1 740 Inlägg

Stagen är inte svåra att byta, men bussningarna tror jag man måste ha press till.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
twin_cam Smålänning
30 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Det är klart att det går. Allt går. Men ska du göra det själv får du nog skaffa en press och lite annat först... I alla fall till länkarmsbussningarna.

Stabilisatorstaget är troligen lätt bytt. brukar inte vara så svårt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

darkwizard skrev:
Stagen är inte svåra att byta, men bussningarna tror jag man måste ha press till.

helt sant ,, press måste man ha å lite tid å fippla . Men i princip e det "bara" att mäta läget på den gamla bussningen ,ta bort den å pressa in den nya till samma läge .

Stabbstagen e det bara att vålda bort å skruva dit nya dvs lättare än att byta bussningarna som sagt

Opel Ascona "Cosworth" (1973)
Volvo 242 V8 "LS 1" (1975)
Chevrolet Camaro "SS" (1969)
Zeetro Fartdåre
30 juni 2007 · 217 Inlägg

Okej tack för svaren! Anledningen till att jag inte vill lämna in den var priset, kollat lite och det hamnar på ca 2000kr/ sida.. men har väll inget val.

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

Zeetro skrev:
Okej tack för svaren! Anledningen till att jag inte vill lämna in den var priset, kollat lite och det hamnar på ca 2000kr/ sida.. men har väll inget val.

aaa va dyrt ,, då e ja med andra ord lite för billig tongue brukar ta en 500:- per sida + mtrl . Tar ca 1 timme per sida om inget strular .

mektrollet Reparatör
30 juni 2007 · 630 Inlägg

Zeetro skrev:
Okej tack för svaren! Anledningen till att jag inte vill lämna in den var priset, kollat lite och det hamnar på ca 2000kr/ sida.. men har väll inget val.

kollar ditt regnummer på http://www.autoexperten.se

sen klickar du på tex skövde där jag bor . slår in ditt regnummer ,söker på chassidelar ,upphängning,länkarmar

där finns nya bärarmar att köpa för 951:- st . Dock e dom i låda då så du måste montera dom . Dock inte så himla mycket besvär + att då e ju även undre styrleden ny .

Tål att tänkas på tycker jag

Senast redigerat av mektrollet (30 juni 2007)

FULLGAS Mångsysslare
30 juni 2007 · 303 Inlägg

håller med mektrollet , om du inte vill köpa från biltema då ( kompletta ) tror dom kostar nån 500 lapp st

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Zeetro Fartdåre
30 juni 2007 · 217 Inlägg

Okej, tack för tipsen smile Blir nog att köpa en komplett länkarm isf. Är det förresten troligt att det är orsaken till att bilen känns ostabil?


Btw. Någon som vet om jag har länkarm med spindellden fast eller länkarm där spindelleden går att ta loss? Har hört olika om vart den brytgränsen går

Senast redigerat av Zeetro (30 juni 2007)

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
MrC
30 juni 2007 · 90 Inlägg

Mycket troligt ja!

Hällre sist än saab!
Zeetro Fartdåre
30 juni 2007 · 217 Inlägg

Måste fråga en sak till, om jag knappar in mitt regnr. på tex. mekonomen eller atech så finns länkarmar kompletta med spindelled med, på bilderna ser det ut som modellerna där spindelleden sitter fast. Men var ut nyss och kikade på min bil och jag har modellen där den går att skruva lös. Kan jag endå köpa den andra sortens länkarm? För som jag fattat det är dem även olika i utformingen

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
Zeetro Fartdåre
1 juli 2007 · 217 Inlägg

Ingen som vet? Skulle behöva få det fixat innan tisdag. Vart än jag kollar står det att från årsmodell 94- ska jag köpa armen med fast spindelled men jag har modellen med avtagbar spindelled på bilen nu.. får inte ihop det

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
850t5 Bilmekaniker
1 juli 2007 · 7 Inlägg

Jag hade också länkarmen med lös spindelled på. Men jag bytte till den nyare modellen. Inga problem alls...Passade helt perfekt!! Så du kan köpa den med fast spindelled.!!!
MVH Macke

Zeetro Fartdåre
1 juli 2007 · 217 Inlägg

Okej låter bra det, tack för svaret smile Vart köpte du dina och behövdes det en framvagnsinställning efter?

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
850t5 Bilmekaniker
1 juli 2007 · 7 Inlägg

Jag köpte min på biltema..kostade 450 kr..mekonomen tar över 1000 kr...de har fungerat helt perfekt...nej de behövs inte någon framvagnsinställning...dra åt bultarna lite grann när den är upphissad..sen sätter du på hjulet och hissar ner den och drar bultarna ordentligt!Lycka till!

Senast redigerat av 850t5 (1 juli 2007)

Zeetro Fartdåre
1 juli 2007 · 217 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen, nu har jag all info jag behöver smile

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang