Trimning av sug-motorer.

RobinBjolin
13 juli 2007 · 356 Inlägg

Jo jag vet att de har funnits många sådana trådar tidigare.
Men tyckte inte dom gav svar på dom frågor jag har.

Alla säger att man ska skaffa sig en turbobil, iställer för att hålla på med en sugmotor.
Alla säger att de bara kostar mycket pengar.
Se förbi de nu, jag har pengar så de räcker.
Min fråga är nu, hur ska jag göra för att få ur mer effekt ur min sugmotor, bortsett från chip, grövre avgassystem o sportfilter.

Bilen är en Bmw 328 av 96- årsmodell.
Den har alltså en rak sexa på 193hk o 280nm.

Nån som har svar e välkomna att maila mig på Ghostridey@hotmail.com   eller bara skicka ett meddelande till mig här på Garaget.

Tackar på förhand.
MvH Robban/Ghostrideyy

haxer Proljece?
13 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Kompressor eller turbo liten ic på de kanske 3" avgas och sportluftsfilter och en massa timmars jobb.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
response Studerande
13 juli 2007 · 463 Inlägg

Blev det inget av Alpina-motorn?

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
RobinBjolin
13 juli 2007 · 356 Inlägg

sålde den.
de var därför jag skrev i denna tråd att de inte va nå problem med stålar om jag nu ska trimma min 6:a

Heavens_Gate
13 juli 2007 · 543 Inlägg

Kan ju alltid byta kam och sådant smågodis. Extraktor grenrör höjer ju effekten litegrann med. Du kan ju börja där. Kan inte så mycket heller så..

Mvh Glempa i supartagen..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1
bumpe Lastbilsmekaniker
13 juli 2007 · 3 878 Inlägg

Ja ska man dra det hela linan så är det väldigt mycket och likaså dyrt. Men en riktigt vass sugsexa är metallporr!

Ska man ta det jag kan komma på nu så är det att:

*Topplock:
Plana
Porta
Större ventiler
Hårdare fjädrar
Vassare Kam

*Insug:
Längdavstämmning
Matchporta
Justera avständet från spridaren till ventilen

*Avgas:
Fullflödes, 2.5-3tum
Extraktor
Racekat
Matchporta

*Block:
Viktjustera kolvar
Balansera vev
Balansera svänhjul
Lätta svänghjul
Torrsump/skvalpplåtar

*Övrigt:
Större Spjäll
Kalluftsintag
Kylplåtar
Oljekyl
Mindre generator
Elektrisk vatten/oljepump/kylfläkt
Rensa på allt annat tar effekt, ac och annan skit!

Tror du har lite att jobba med där ett tag...

RobinBjolin
13 juli 2007 · 356 Inlägg

tidigare svar måste nog va de bästa jag fått. tackar så mycket för de wink

Holme
13 juli 2007 · 1 417 Inlägg

har några frågor till bumpe´s inlägg:

Varför justera avstånd mellan spridare och ventil?
Varför en mindre generator?
Matchporta avgaset = inga skarpa övergångar mellan grenrör och topp?

BiggerDigger
13 juli 2007 · 288 Inlägg

Kan inte allt om motorer, men lite i allafall


Man kan betrakta en motor som en pump, som pumpar luft. In med luft och ut med luft. En förutsättning för att få in och ut mer luft än vad som nu ar fallet finns flera lösningar. Man kan göra så att den har så lite hinder på vägen, alltså insug och avgassystem. När en motor varvas så får den mindre tid att fylla cylindern förrän ventilen stänger. Där kommer just större ventiler in i sammanhanget.

Som många vet så har olika kamaxlar olika karaktär, de e just kammen som styr hur länge en ventil ska vara öppen. En kam som har mer "öppet" gör så att ventilerna kar längre tid på sig i öppet läge, då kan man varva mera utan att luften tar "slut".

Högre komp gör att man utnytjar bränslet bättre. Att bygga om till högre komp sker oftast genom att byta kolvar, eller fräsa ner ytan där toppen möter bottendelen, eller plana toppen.

Man kan borra upp cylindrarna, och stoppa in större kolvar. Exempel Volvo 20 Blir B22 med större kolvar.

Ett annat sätt är att "stroka" motorn. Vilket betydet att man ändrar slaglängden på veven. Finns Bla till Volvo B23 så den blir en "B27" Dvs 2,7liter i stället för 2,3 liter. Jeeps 4,0finns det kit till som gör den till 4,5 utan borrning,och nästan 5 liter med borrning och strokning


Så det finns faktiskt flera sätt att få ut mer effekt ur en sugmotor.

bumpe Lastbilsmekaniker
13 juli 2007 · 3 878 Inlägg

Holme skrev:
har några frågor till bumpe´s inlägg:

Varför justera avstånd mellan spridare och ventil?
Varför en mindre generator?
Matchporta avgaset = inga skarpa övergångar mellan grenrör och topp?

1. Man justerar avståndet mellan ventil och insugets början i procent mot längden. Vid ex 10 000 varv kan man sätta spridaren i början av röret och inte inne vid toppen som det sitter orginal. Detta ger bättre blandning mellan bränsle och luft.
2. Mindre generator = mindre motstånd som ger mer effekt framåt än till generatorn.
3. Ja precis, man tar sin packning och lägger vid portarna, portar sen så att hålet är exakt som packningen. Samma sak på grenrör/insug.

GhostRideyy skrev:
tidigare svar måste nog va de bästa jag fått. tackar så mycket för de wink

Sånt bjuder vi på!

Senast redigerat av bumpe (13 juli 2007)

loffe007
13 juli 2007 · 905 Inlägg

sen borde väl inte var helt fel med lite större spridar och en e85konvertering och eftermarknassprut vara helt fel heller.

bumpe. varför torrsump? är det för att motorn alltid ska få olja även om du ligger och driftar i några rondeller eller?

Holme
13 juli 2007 · 1 417 Inlägg

Vad gör ett eftermarknadssprut för en sugis?
Ett piggyback?
Ska man chippa för eller efter man bytt avgas och insug, eller ger det ingen skillnad?
Ställbara kamdrev, byta kammar eller både och?
Kan man skaffa hårdare ventilfjädrar utan att byta ventiler? Vad gör andra ventiler för skillnad?

RobinBjolin
13 juli 2007 · 356 Inlägg

Hur går en sån här E85 konvertering till?
vad har de o göra med bilens effekt?

RobinBjolin
13 juli 2007 · 356 Inlägg

kanske lätt som en dum fråga den jag skrev nyss. men jag e inte så hemma på soppor. hehe

Holme
13 juli 2007 · 1 417 Inlägg

Du får ut mer energi av E85 än av bensin. Men det går även åt mer bränsle då. Så du måste höjja soppatrycket och ev byta spridare.

bumpe Lastbilsmekaniker
13 juli 2007 · 3 878 Inlägg

loffe007 skrev:
sen borde väl inte var helt fel med lite större spridar och en e85konvertering och eftermarknassprut vara helt fel heller.

Nej det är sant, borde kunna gå att lösa med köhlerracing. Han kan skriva en startmapp i sömnen. Dock behövs ju rejäla spridare. Uppåt en 500cc/min

loffe007 skrev:
varför torrsump? är det för att motorn alltid ska få olja även om du ligger och driftar i några rondeller eller?

Ja torrsump har fördelan att alltid leverera olja. MEN även ett välbyggt tråg med rätt byggda skvalpplåtar och ordentlig plåt mellan vev och sump kan ga mycket stabilt oljetryck.

Holme skrev:
Vad gör ett eftermarknadssprut för en sugis?
Ett piggyback?
Ska man chippa för eller efter man bytt avgas och insug, eller ger det ingen skillnad?
Ställbara kamdrev, byta kammar eller både och?
Kan man skaffa hårdare ventilfjädrar utan att byta ventiler? Vad gör andra ventiler för skillnad?

Man ska chippa EFTER man bytt. Gäller det BMW så prata med köhlerracing.
Börja med vassare kammar. Komplettera med drev sen. Om nu inte tillverkaren har en "speciell" inställning på drevet för att ge effekt.
Hårdare fjädrar tål mer varv. Större ventiler släpper in mer luft.

Kan tillägga att det rekommenderas att mira-fräsa ventilerna till en mindre vinkel mellan tallriken och anliggningsytan

Senast redigerat av bumpe (13 juli 2007)

LordGlassboet Glassbåtsingengör
13 juli 2007 · 207 Inlägg

Turbokonvertera helt enkelt, så har du helt plötsligt allt lättsamt trimm tillgängligt fast med din sugis som utgångspunkt ;D

Signaturtext kan du vara själv!
bumpe Lastbilsmekaniker
13 juli 2007 · 3 878 Inlägg

LordGlassboet skrev:
Turbokonvertera helt enkelt, så har du helt plötsligt allt lättsamt trimm tillgängligt fast med din sugis som utgångspunkt ;D

Hade du läst hela tråden så var inte turbo aktuellt alls.
Men nog för att m50 motorerna e hållbara:) Montera 3.5mm packning och på med en stoor heffaklump så har du 5-600 hk:D

JG
13 juli 2007 · 139 Inlägg

nej!!, absolut ingen turbo eller överladd, det är fusk och för dom som inte orkar göra ordentliga arbeten  smile

du behöver kort och gott högre komp, vassare kammar och högt varvtal sen allt som krävs.

separata spjäll
custom grenrör
mek. lyftare
seriöst smörjsystem
ett bra sprut
stålstakar

jag kan berätta hur mycket som helst mer ingående, frågan är först: vad har du för budget och vilket effektmål på hur stor motorvolym?

mvh johan

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
LordGlassboet Glassbåtsingengör
13 juli 2007 · 207 Inlägg

bumpe skrev:

LordGlassboet skrev:
Turbokonvertera helt enkelt, så har du helt plötsligt allt lättsamt trimm tillgängligt fast med din sugis som utgångspunkt ;D

Hade du läst hela tråden så var inte turbo aktuellt alls.
Men nog för att m50 motorerna e hållbara:) Montera 3.5mm packning och på med en stoor heffaklump så har du 5-600 hk:D

Då får jag ursäkta mig, uppfattade de i all hast som att han inte ville köpa turbobil/ny turbomotor att slänga i

Signaturtext kan du vara själv!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang