2450
Sök

Trimning av sug-motorer.

262 Inlägg
13 juli 2007
#41
Ok tack bumpe,

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#42
SNap3 skrev:
Bumpe, Tack för alla inlägg! Guld värt!

323micke skrev:
Ok tack bumpe,

Alltid skönt att kunna glädja någon med lite kunskap. Men jag vill höra motprestation me, riktigt vassa motorer!
Senast redigerat av bumpe (13 juli 2007)


JapsRacer!
198 Inlägg
13 juli 2007
#43
Precis ! jag kom på en fråga.. Läste om en snubbe som hade en bmw 328 som han ändrade utväxlingen på.. Går det att utnyttja för att få en snabb 0-150 tid? smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#44
Ja det går att utnyttja, byta utväxling i diffen är smidigt. Tar 20-30 min att byta diff. Skulle rekommendera att växla den så den drar precis 3:an ut till 150. Man tappar mer än man tror på att växla vid 130 till 4:an...


JapsRacer!
198 Inlägg
13 juli 2007
#45
Hur går man till väga om man skulle villja göra det? Ökar 0-100 mycket?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#46
Med lite tur beroende på hur den interna drevningen är mellan växlarna i lådan så kanske den gör lite över 100 på 2:an och lite över 150 på 3:an. Bara att dra den fullt ut på 2:an och 3:an och se vad den gör. (Tänk på trafiken med) Sen får man räkna lite och se vad som blir lämpligt.
Gick det att varva min gamla saab 300 mer så hade den gjort prick 100 på 2:an och 150 på 3:an. Väldigt lätt att sätta bra tider då...


JapsRacer!
198 Inlägg
13 juli 2007
#47
bumpe skrev:
Med lite tur beroende på hur den interna drevningen är mellan växlarna i lådan så kanske den gör lite över 100 på 2:an och lite över 150 på 3:an. Bara att dra den fullt ut på 2:an och 3:an och se vad den gör. (Tänk på trafiken med) Sen får man räkna lite och se vad som blir lämpligt.
Gick det att varva min gamla saab 300 mer så hade den gjort prick 100 på 2:an och 150 på 3:an. Väldigt lätt att sätta bra tider då...

Hehe, självklart tänker jag på trafiken smile najs najs, skulle vara fint att ha så i min bil eller nästa bil big_smile Jag vill mest ha krut mellan 100-150 eftersom jag anser att det bara är onödigt att köra runt 200 på vanliga vägar big_smile tack för alla inlägg dom var underbara ! big_smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#48
SNap3 skrev:
bumpe skrev:
Med lite tur beroende på hur den interna drevningen är mellan växlarna i lådan så kanske den gör lite över 100 på 2:an och lite över 150 på 3:an. Bara att dra den fullt ut på 2:an och 3:an och se vad den gör. (Tänk på trafiken med) Sen får man räkna lite och se vad som blir lämpligt.
Gick det att varva min gamla saab 300 mer så hade den gjort prick 100 på 2:an och 150 på 3:an. Väldigt lätt att sätta bra tider då...

Hehe, självklart tänker jag på trafiken smile najs najs, skulle vara fint att ha så i min bil eller nästa bil big_smile Jag vill mest ha krut mellan 100-150 eftersom jag anser att det bara är onödigt att köra runt 200 på vanliga vägar big_smile tack för alla inlägg dom var underbara ! big_smile

Blir väl 3:an och gott om laddtryck med din bil då tongue

Fast nu börjar vi komma OT! Sugmotor och mycket varv var vi på...

Bara skönt att "utbilda svenska folket" i det som alla borde veta smile


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#49
Hur funkar det om man vill lätta svänghjul och vevaxel, är det startsnabb eller omkörningssnabb man får då? Bilen blir inte klenare på högre varv om man gör det?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#50
Det blir ju lättare att få kärringstopp men du får mer drag när han väl kommit iväg?


1 417 Inlägg
13 juli 2007
#51
Det här med avstämt grenrör, hur nog är det, hur räknar man?
4-2-1 eller 4-1 hur bygger man ?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 juli 2007
#52
Holme skrev:
Det här med avstämt grenrör, hur nog är det, hur räknar man?
4-2-1 eller 4-1 hur bygger man ?

Jag har bara formler för 4-1, det jag måste ha är varvtal, cylindervolym, kamduration, ungefärlig effekt och sen nåt mer jag inte kommer på nu...


1 417 Inlägg
14 juli 2007
#53
Okej, så grenröret kommer sent i processen då? Om man måste byta de där innan. eller åtminsone veta vad man ska ha.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juli 2007
#54
Nej då, bara du inte tänkt byta cylindervolym eller så, du kan ju räkna den för trimkam och köpa den senare, sprida ut kostnaderna lite.
Det ger ju lite effekt fel räknat och ännu mer när du sen får i rätt kam. Bestäm dig bara innan vilket varv du ska bygga motorn för.


1 417 Inlägg
14 juli 2007
#55
Är det varvtal som ger bäst effekt då?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juli 2007
#56
Ja har man vridet med sig på varv så kommer effekten i massor! Ta en F1, den har bara 350 nm, men den varvar 19000 med 7-900 hk som resultat. Så om man har vridet uppåt en 5-8000 varv så har man mer effekt än vrid. Med 110% fyllnadsgrad så har du runt 300 hk med en 2.5liters...


1 417 Inlägg
14 juli 2007
#57
Vad är fyllnadsgrad?
Hur lång kan man komma med 2 liter med rimliga pengar?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juli 2007
#58
Hur mycket luft det är i cylindern. 100% är atmosfärstryck, sen över det är övertryck. Låter konstigt med övertryck i en sugmotor jag vet. Men hastigheten och pulserna kommer så optimalt så hinner den fylla då luften ahr fart och lite övertryck.
En normal sugmotor har ca 60-80% och en riktigt vass sugmotor kan ha 110-120 om det är riktigt bra.
Med en 2 liters kan det ge en 200-240nm och kanske 250 uppåt 7-8000rpm...


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 juli 2007
#59
RIKTIGT intressant läsning, och bumpe jag uppskattar dina inlägg jättemycket.

Blev sugen att få tag på någon begagnad topp och mixtra lite med, (går utbildning/jobbar med CNC) Vad skulle du rekommendera att göra med en topp till min bil, jag vet att ja inte kan räkna med mycket effekt i min bil.
Men en top och E85 konvertering, vad kan det ge? Kanske bygga grenrör också..

Ojj, märkte att jag lekte iväg med tankarna igen smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 juli 2007
#60
Har du 1.8i?
Har du det så skulle jag rekommendera att komphöja (plana med den fina cnc-fräsen) den till närmare 11:1 om ventilrörelsen tillåter detta. Ska försöka få tag på formeln för hur stor "konan" ska vara i insuget. Grenröret kan jag räkna på om du ger mig cylindervolym, cylinderantal och kamaxelduration.
Kan kanske ge en 10-20% om du kompletterar med större avgassystem med.

Bara att börja kika på ekonomin nu smile



Sök