Rödmarkering på en volvo b23a

Ngal81
15 juli 2007 · 5 Inlägg

Hej.

Jag har ett racingprojekt på gång.

Jag har köpt och installerat en varvräknare och undrar om någon vet helt säkert vad en
b23 förgasarmotor har för varvtal innan rödmarkeringen börjar.

Måste veta det så man inte bränner ihjäl motorn och går in på det röda varvtalsområdet...

Är det någon som vet?

qiT elit
15 juli 2007 · 327 Inlägg

undra de med ?

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
mellowd Drop Shop
15 juli 2007 · 926 Inlägg

varvstoppet står i fördelaren iaf roll

940R
15 juli 2007 · 1 567 Inlägg

Gissar på 6000-6500

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
twin_cam Smålänning
15 juli 2007 · 7 877 Inlägg

När det skramlar så hinner inte ventilfjädrarna med att stänga ventilerna, där är det för högt varv...

Antar att det ligger vi 5500 rpm som på de allra flesta bruksbilsmotorer.

Vet inte med volvo, men saab klarar uppåt 8000 rpm innan vetilerna inte hinner med. På dom så brukar vi, när vi leker med skrotbilar, sätta rött vid 7000. Dom tål det.

Vet som sagt inte med volvo, någon sa att dom tappar vetilerna redan vid 6000, och någon annan sa att dom hänger med till 8000... Bara att testa annars om du ändå ska ta isär och trimma motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ngal81
15 juli 2007 · 5 Inlägg

Hmm.

Det vore kanon om någon vet precis var det ligger.
Är det ingen som har en 240 b23 med en orginalvarvräknare som kan kolla efter?

some_people #40859
15 juli 2007 · 150 Inlägg

Ngal81 skrev:
Hej.

Jag har ett racingprojekt på gång.

Jag har köpt och installerat en varvräknare och undrar om någon vet helt säkert vad en
b23 förgasarmotor har för varvtal innan rödmarkeringen börjar.

Måste veta det så man inte bränner ihjäl motorn och går in på det röda varvtalsområdet...

Är det någon som vet?

ligger på 6000

dbjanoz
16 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Vet inte säkert men 6300 varv skulle jag tro!

7200varv klarade min B23 som gått 24 000mil och oljebyte var 1500mil. Inget övervarvningsstop. Den låg stabilt på 7200 varv och stutsade inte utan spann fint hehe... höll gjorde den också. Ca 15-20 sekunder fullt varv. B23 är nästan odödliga

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lindberg88
16 juli 2007 · 1 418 Inlägg

hehe min b23 varvade runt 8000 men då jävlar skrek de ur motorn, dock kan ju varvräknaren visat lite fel, vem vet smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
dbjanoz
16 juli 2007 · 1 785 Inlägg

Lindberg88 skrev:
hehe min b23 varvade runt 8000 men då jävlar skrek de ur motorn, dock kan ju varvräknaren visat lite fel, vem vet smile

Inte alls omöjligt att du varvade 8000rpm! Om ventilerna har rätt spel och inte som min för den skulle behövts chimsas på några av ventilerna. Tyvärr skrotade jag den stackaren, ångrar att jag gjorde det! Motor och låda var hur bra som helst! Den absolut bästa växellådan jag varit med om.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang