6367
Sök

Oregelbundet turbo problem och inga felkoder

3 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
Ny på forumet och i stort behov av hjälp med min lilla räserbil, Lupo Tdi 1,2. Vore mycket tacksam om jag kunde få lite gör det själv hjälp (det är inte för att jag är rik som jag kör en snålbil).

Bilen kan helt plötsligt tappa kraft och inte reagera på nedre halvan av gaspedalen, det är som att jag tappar 25 av mina 61hk (eller turbon). Stannar jag och slår av tändningen i några minuter funkar allt som det ska igen. Det har hänt 5ggr nu med några veckors mellanrum.

1:a gången hade jag kört på 110-väg i 30mil. Det var typ 25grader varmt & sol.

2:a gången var när jag skulle testa maxfarten på bilen efter att ha kört runt 7mil på 110-väg. det var runt 12grader ute & sol.

3:e gången körde jag 3mil på 110-väg sen kom felet. Då hade jag bråttom och skulle åka långt så jag lät bilen bärgas till VAG verkstad och tog lånebil. PÅ verkstan kunde de inte hitta något som helst fel trots att dom kollade bilen i flera timmar och inga felkoder visades.

Verkstan hade ingen aning om vad det kunde vara för fel, men sa att de kunde byta Magnetventilen om jag ville. Det ville jag inte om de inte kunde säga att det verkligen var den det var fel på. Jag har sedan kollat om den har rätt motstånd och det har den.

Armen till tryckdosan på turbon rör sig lätt och går tillbaka som den ska.

Bilen har gått 11000 mil och jag kör 340 mil i månaden.

Är det någon som har några tips?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2007
Nästa gång det händer, låt bilen vara igång och se om magnetventilen funkar. Den ska vibbrera och klicka hela tiden!

761 Inlägg
15 juli 2007
Vet ej vad felet är med jag vet dock att vw 1.9 tdi motorerna runt 00-01 har haft samma problem, tror det var ngn givare till laddtrycksspärren som strulade på dom och gav signal lite när de kände för.. Be dom läsa felkoder och kolla, för isåfall finns de lagrade i boxen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

3 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
"Nästa gång det händer, låt bilen vara igång och se om magnetventilen funkar. Den ska vibbrera och klicka hela tiden!"

Bra tips det ska jag kolla. Jag har kollat motståndet (16ohm) mellan stiften på magnetventilen och de ligger inom börvärdena (14-20ohm). Men den kan vara kass ändå?

"...tror det var ngn givare till laddtrycksspärren som strulade på dom och gav signal lite när de kände för.. Be dom läsa felkoder och kolla, för isåfall finns de lagrade i boxen."

Har "tuvärr" inga felkoder, har dock inte kunnat läsa av koderna medans felet finns men de borde väll ligga kvar?. Är det någon annan givare som reglerar laddtrycket än magnetventilen?

3 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
kan tilläga att armen till laddtrycksdosan rör sig lätt och fint

Sök