Golf Vr6 eller Nissan 200sx

Krille_89 Vetlanda
16 juli 2007 · 30 Inlägg

Golf Vr6 eller Nissan 200sx 
Går i tankar om att byta bil nu ska göra mig av med 205:an..Så nu står jag i valet, antingen ska jag köpa en Golf Vr6 eller en Nissan 200sx s13. *Fördelar nackdelar med dessa bilar?
*Reservdelspriser?
*Vanliga fel?
*Dyra Försäkringspremier?
Jag har ca: 30-40 000 att spendera på bilen, hur skulle du gjort / motivera svaret..Även andra bilar kan vara intressanta kom med förslag.

Lalla78 Drifttekniker VA
16 juli 2007 · 580 Inlägg

Köp en nissan 200sx. Den har ju helt klart mer körglädje än en VR6 plus att den är mer lätt trimmad eftersom den har turbo. Finns en köpguide på www.200sx.nu där kan du få reda på vilka brister nissan 200:a brukar ha. Jag betalar inte mer än 2600:-/år i helförsäkring då det är en entusiast försäkring. När jag hade den på trygg hansa kostade den 450:-/mån helförsäkrad om jag inte minns fel. Reservdelspriserna är inte direkt hutlöst dyra men det är klart att det kostar.

Senast redigerat av Lalla78 (16 juli 2007)

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Thorssa
17 juli 2007 ·

Håller med ovanstående om körglädjen, däremot är Golfen mer praktisk och har ett mycket härligare motorljud! Så det beror lite på vad du är ute efter! smile

Nattugglan Idiot..
17 juli 2007 · 285 Inlägg

Beror ju på hur du ska använda bilen.
Tex. Om du har tänkt att använda bilen året runt så är det ju bättre med golfen än 200an.
Fast det beror ju på vart i sverige du bor,vet inte exat hur det ser ut längst ner i sverige på .

Sen försäkring går ju inte att säga,skiljer ju beroende på vart du bor.

Jag bor i sthlms län så jag får punga ut 850kr i månaden för att ha min golf trafikförsäkrad.
Medans någon som bor i kalix kanske får betala 110kr i månaden.

Men ska du bara använda bilen under sommaren och är duktig på att mecka så hade jag tagit 200an om jag var dig.
Har hört att 200:orna rasar rätt mycket,men har aldrig ens suttit i en sån så jag ska inte uttrycka mig om det smile


Men om du ska ha den som en brukis och köra året runt så är ju golfen bättre för det

JoQ
17 juli 2007 · 203 Inlägg

När jag skulle köpa bil var jag först inne på en VR6a, men tyckte den skulle bli för dyr, drar riktigt mycket bensin för de hästar den har, och ändå en liten bil. Sen dyrt med att byta kamkedja och rätt svårmeckad, trångt i motorrummet. Slutade med att jag skaffa en 200sx, så mycket fräckare och körkänslan går ju inte att jämföra.

Lalla78, hur funkar en entusiastförsäkring? Jag har helförsäkring och det kostar 7500kr per år även om det står på min pappa och bor inte i något utsatt område. Hur gäller entusiastförsäkringen? Är det ett visst antal mil per år? Alla skador? Förklara om det inte blir för mkt offtopic!?

BMW 328i "F30" (2013)
hedley Saaboholic
17 juli 2007 · 3 129 Inlägg

mer körglädje i nissan? har ni ens suttit i en golf med väghållningskit??!

en polare te mej hade en vr6 med väghållningskit och den var som en gocart att köra..sjukt rolig!

finns ju kompressorkit till dom om man nu vill ha mö effekt..

jag hade nog valt vr6.an eftersom nissan är för vanlig nu nästan och jag har provkört båda bilarna och den jag tyckte svarade bäst i styrningen var golfen.

- med golfen är ju tyvärr FWD men annars en jävligt rolig bil smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
JoQ
17 juli 2007 · 203 Inlägg

hedley, jag sa inget om väghållningen, sa bara att körkänslan i en 200 är goare, men det är väll upp till var och än. Och nej jag har inte åkt i en med "väghållningskit", tänker på orginalbilar, och fjädringen är rätt styv orginal i 200sx.

BMW 328i "F30" (2013)
hedley Saaboholic
17 juli 2007 · 3 129 Inlägg

Okej, menade inget aggresivt eller negativt mot nissan dock..bara att av egen erfarenhet så har golfen hållt sig bättre på vägen åså..

dock gillar jag nissan också..spec "shogun's" smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Supratok Toker
17 juli 2007 · 491 Inlägg

*host* supra *host*   ;]

Men Vr6 är en rolig bil, haft en sådan..
Finns ju 4 hjulsdrift osså..  Riktigt trevliga!

Toker Jr 081102
tecman
17 juli 2007 · 1 741 Inlägg

hedley skrev:
mer körglädje i nissan? har ni ens suttit i en golf med väghållningskit??!

en polare te mej hade en vr6 med väghållningskit och den var som en gocart att köra..sjukt rolig!

finns ju kompressorkit till dom om man nu vill ha mö effekt..

jag hade nog valt vr6.an eftersom nissan är för vanlig nu nästan och jag har provkört båda bilarna och den jag tyckte svarade bäst i styrningen var golfen.

- med golfen är ju tyvärr FWD men annars en jävligt rolig bil smile

jo det har jag faktiskt men tycker fortfarande nissan har mer körglädje för pengarna. och en 200sx är nog betydligt mer lättrimmad och billigare att trimma. kompressorkit brukar vara långt ifrån billiga.

frågan är ju vad är väghållningskit för dig? dämpare, fjädrar, bussningar?

är ju helt olika bilar.. en har sorkdrift och en gräver bak. tycker ju personligen att bakkrafs är mycket roligare då man både får mer grepp när man gasar och kan sladda med hjälp av gasen.  framkrafsarna brukar vara ruggigt svåra att få ner många hk i backen. men men.. smaken är som baken...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Nattugglan Idiot..
17 juli 2007 · 285 Inlägg

tecman skrev:

hedley skrev:
mer körglädje i nissan? har ni ens suttit i en golf med väghållningskit??!

en polare te mej hade en vr6 med väghållningskit och den var som en gocart att köra..sjukt rolig!

finns ju kompressorkit till dom om man nu vill ha mö effekt..

jag hade nog valt vr6.an eftersom nissan är för vanlig nu nästan och jag har provkört båda bilarna och den jag tyckte svarade bäst i styrningen var golfen.

- med golfen är ju tyvärr FWD men annars en jävligt rolig bil smile

jo det har jag faktiskt men tycker fortfarande nissan har mer körglädje för pengarna. och en 200sx är nog betydligt mer lättrimmad och billigare att trimma. kompressorkit brukar vara långt ifrån billiga.

frågan är ju vad är väghållningskit för dig? dämpare, fjädrar, bussningar?

är ju helt olika bilar.. en har sorkdrift och en gräver bak. tycker ju personligen att bakkrafs är mycket roligare då man både får mer grepp när man gasar och kan sladda med hjälp av gasen.  framkrafsarna brukar vara ruggigt svåra att få ner många hk i backen. men men.. smaken är som baken...

Det är ju rätt känt att dom flesta golfmodellerna är som att köra gokart.
så jag vettefan om man ens behöver väghållningskit

tecman
17 juli 2007 · 1 741 Inlägg

Nattugglan skrev:
Det är ju rätt känt att dom flesta golfmodellerna är som att köra gokart.
så jag vettefan om man ens behöver väghållningskit

mycket ska ha mer är det väl man säger? och har man bra väghållning så försöker man alltid hitta brister = man måste uppgradera.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
ozzy ★★★★★
17 juli 2007 · 455 Inlägg

Vr6an är ganska tung i motorn, så den är lite smått understyrd i kurvor om man tex jämför med en gti16v, men motor ljudet i en vr6 är underbart tycker jag, drar inte så mycket bensin i stan, drar ca 1,2L/milen hårt blandat med mjuk körning.
finns otroligt mycket styling saker till golf 3orna på alla styling sidor.
skulle jag välja mellan bilarna dock skulle jag tagit en 200sx pga av lätt trimning mot en vr6a, skulle dock aldrig byta min golf mot en nissan nu.

mvh

MawE
17 juli 2007 · 517 Inlägg

Kolla på www.VR6.nu för en köpguide för VR6or, både syncro och framkrafsare..

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Thorssa
17 juli 2007 ·

hedley skrev:
mer körglädje i nissan? har ni ens suttit i en golf med väghållningskit??!

en polare te mej hade en vr6 med väghållningskit och den var som en gocart att köra..sjukt rolig!

finns ju kompressorkit till dom om man nu vill ha mö effekt..

jag hade nog valt vr6.an eftersom nissan är för vanlig nu nästan och jag har provkört båda bilarna och den jag tyckte svarade bäst i styrningen var golfen.

- med golfen är ju tyvärr FWD men annars en jävligt rolig bil smile

Ska man jämföra två modeller måste man ju göra det med lika förutsättningar, alltså ska båda vara original eller så ska båda vara modifierade på samma vis. Har du suttit i en 200SX med avancerat chassi? Om vi modifierar båda lika mycket väghållningsmässigt kommer iaf i mina ögon Nissan slå Golfen med hästlängder eftersom den är rwd.

Krille_89 Vetlanda
17 juli 2007 · 30 Inlägg

Tack för alla bra svar;) Ska jag vara ärlig så lutar det åt en Nissan så det kommer förmodligen bli en sådan big_smile Har kollat på lite Nissan 200sx på blocket och väldigt många är obesiktade, det låter konstigt i mina öron att man inte besiktar den, om man ändå vet att det inte är något fel på bilen, eller har dom några vanliga fel som är dyra att återgärda? Vad ska man kolla på innan man handlar? Tacksam för svar!

golf88
17 juli 2007 · 956 Inlägg

JoQ skrev:
När jag skulle köpa bil var jag först inne på en VR6a, men tyckte den skulle bli för dyr, drar riktigt mycket bensin för de hästar den har, och ändå en liten bil. Sen dyrt med att byta kamkedja och rätt svårmeckad, trångt i motorrummet. Slutade med att jag skaffa en 200sx, så mycket fräckare och körkänslan går ju inte att jämföra.

Lalla78, hur funkar en entusiastförsäkring? Jag har helförsäkring och det kostar 7500kr per år även om det står på min pappa och bor inte i något utsatt område. Hur gäller entusiastförsäkringen? Är det ett visst antal mil per år? Alla skador? Förklara om det inte blir för mkt offtopic!?

nej fan..en vr6:a drar inte alls mkt...har haft en själv...svårmecka är den inte heller.kanske om man har båda händerna i röven...kamkedja behöver man oftast bara byta en gång..man brukar göra det vid ungefär 16000 mil

eldus veldus
Audi A6 (2017)
NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
17 juli 2007 · 211 Inlägg

Jag skulle välja mellan 200sx och vr6 ni kan ju gissa vad det blev smile

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
falloutboy
17 juli 2007 · 1 723 Inlägg

vr6 utan att ha provat en 200sx. Bara för att en 200sx känns som det uppenbara valet och för att vr6an har skönt ljud.

och en tanke... måste man alltid utgå från hur lättrimmad bilen är? majoriteten lär inte trimma, utan byta bil när de inser hur dyrt det är om man inte kan göra det mesta själv.

E30Tompa Rörpulare
17 juli 2007 · 1 453 Inlägg

falloutboy skrev:
vr6 utan att ha provat en 200sx. Bara för att en 200sx känns som det uppenbara valet och för att vr6an har skönt ljud.

och en tanke... måste man alltid utgå från hur lättrimmad bilen är? majoriteten lär inte trimma, utan byta bil när de inser hur dyrt det är om man inte kan göra det mesta själv.

Men man kan ju inte bara köpa en bil för att den låter härligt heller... polaren har en vr6, visst låter den härligt men va gör en bil me 3" system, öppet filter och dump? smile låter lite härligare enligt mitt tycke iaf.. Sen hade vi ju turbo och bakhjulsdrift bra mkt roligare än en sugmotor me framhjulsdrift... Tyckte efter min tur me en vr6 att de e inte var nått speciellt alls, motor mässigt..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang