Coilovers vad är det egentligen? :O

MattiasH
28 februari 2010 · 1 291 Inlägg

Sonnbring skrev:
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

Det blir i princip samma värdesiffra oavsett enhet då N (inte Nm!) är ~9,8 gånger mindre än vikten i Kg samtidigt som mm är 10 gånger mindre än cm.

KiWmasTer
28 februari 2010 · 149 Inlägg

har tänkt på det här med coilovers o ställa en liknande fråga i flera veckor så nu fick man många bra svar men har även en fråga som kanske blir idiotförklarad.

Om man skaffar coilovers , kan jag få upp bilen i orginalhöjd o även kanske kunna höja den lite under vintertiden ? såg även att man måste göra en ny hjulinställning då.

Volvo V70 "Bsr" (2000)
JockeT
28 februari 2010 · 1 010 Inlägg

Bjornhall skrev:
jag sätter ner foten och tycker till lite nu. När fjädern sitter runt dämparen så heter det ju Mac Phereson,
när du kan justera fjäderns hårdhet/höjd utan att byta fjäder så blir de en coilover. man även kan justera dämparen i 4 lägen samt ridehight, fast då pratar vi dyrare grejjer.

Nej smile

McPherson har inget med det att göra. Det är en typ av hjulupphängning.
En annan variant är tex dubbla a-armar. Mcpherson innebär bara att du har en nedre länkarm och ett fjäderben.

Coilover är direkt översatt en fjäder kring en dämpare. I vardagligt språk menas just en dämpare med en kompakt fjäder runt.
Namnet säger absolut inget om justeringsmöjligheter.


Blida skrev:
Fjädrarna har en specifik hårdhet (NM) som är matchat för dämparna på Coilovern som i sin tur är anpassat för en specifik bilmodell
....
Fördelen med Coilovers är att man kan "hörnväga" bilen för att sen anpassa varje ben med matchande fjäder,retur,osv och höjd för att VERKLIGEN skapa grym väghållning.

En viss hårdhet på fjädrar matchar inte direkt rakt av en viss dämparinställning. Här kan man kombinera för att uppnå vissa egenskaper.

Och som sagt namnet coilover innebär inte vissa justeringsmöjligheter. en cornerweight-inställning behöver inte nödvändigtvis göras genom att justera en coilover, du kan tex ha justerbara push/pull-rods. Men på en vanlig bil är det kanske lättast.


Opelmadness skrev:
Coilovers kommer ju från USA när dom började sätta fjädrar runt stötdämparna för att öka väghållningen i racebilar. Sen började dom laborera med att ställa hårdheten på fjädern och dämparen.

Att det var just coiloverkonstruktionen som direkt gav ökad väghållning är väldigt svårt att säga.
En korrekt setup som inte är av typen "coilover" kan göras precis lika bra.

Det finns dock ett par fördelar som jag ser med coilovers.

Eftersom dom är kompakta ger det större frihet vid konstruktionen. Vilket i sin tur leder till att man kanske kan göra en bättre lösning. Man får fina cambermöjligheter och bilen kan bli lägre då man inte behöver det höga fjädertornet.


Så för att svara på trådskaparen...Coilover är direkt översatt en fjäder kring en dämpare

Sonnbring Opelfreak
28 februari 2010 · 431 Inlägg

MattiasH skrev:

Sonnbring skrev:
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

Det blir i princip samma värdesiffra oavsett enhet då N (inte Nm!) är ~9,8 gånger mindre än vikten i Kg samtidigt som mm är 10 gånger mindre än cm.

Så om en fjäder har 380kg per cm, så blir det snabbt omräknat 38N/cm eller blir det 3,8N/mm?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
MattiasH
28 februari 2010 · 1 291 Inlägg

Sonnbring skrev:

MattiasH skrev:

Sonnbring skrev:
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

Det blir i princip samma värdesiffra oavsett enhet då N (inte Nm!) är ~9,8 gånger mindre än vikten i Kg samtidigt som mm är 10 gånger mindre än cm.

Så om en fjäder har 380kg per cm, så blir det snabbt omräknat 38N/cm eller blir det 3,8N/mm?

380kg/cm är ca 380N/mm eller mer exakt 372,4N/mm om man räknar med 1kg=9,8N

Jocke redde också ut begreppen pedagogiskt

JockeT
1 mars 2010 · 1 010 Inlägg

Opelmadness skrev:
Coilovers kommer ju från USA när dom började sätta fjädrar runt stötdämparna för att öka väghållningen i racebilar. Sen började dom laborera med att ställa hårdheten på fjädern och dämparen....

Måste bara fråga var du fått denna information ifrån?
skulle vara skoj att läsa om! vilken klass/klasser är det vi talar om?

vad jag vet använde man coiloverkonstruktion på tidiga formel1-bilar i Europa i tidigt 60 tal.

Sonnbring Opelfreak
3 mars 2010 · 431 Inlägg

MattiasH skrev:

Sonnbring skrev:

MattiasH skrev:

Det blir i princip samma värdesiffra oavsett enhet då N (inte Nm!) är ~9,8 gånger mindre än vikten i Kg samtidigt som mm är 10 gånger mindre än cm.

Så om en fjäder har 380kg per cm, så blir det snabbt omräknat 38N/cm eller blir det 3,8N/mm?

380kg/cm är ca 380N/mm eller mer exakt 372,4N/mm om man räknar med 1kg=9,8N

Jocke redde också ut begreppen pedagogiskt

Aha, nu kopplar de smile

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
BlackPassat
8 januari 2011 · 1 Inlägg

Men en fråga bara för att se ifall jag förstår det hela. Ifall jag köper sänkningsfjäder till min bil typ 40mm runt om så blir ju bilen jävligt hård sad.  Men om man köper fjädrar med coilovers som sänker 40mm blir den låg men även mjuk/vanlig känsla då eller?

Volkswagen Passat 2.0 TDI "BlackPassat" (2006)
Hammerhead
7 juli 2015 · 27 Inlägg

Lyfter gammal tråd.
Undrar samma sak som @BlackPassat.

Volvo V70N 2.5T "Hammerhead" (2007)
Volvo v70 II D5 R-Design "Rödluvan" (2012)
Christian S
7 juli 2015 · 4 815 Inlägg

det beror helt och hållet på vad det sitter för fjädrar (hur hårda dom är) samt hur bra dämparna är, kan ta min bil som exempel, det satt 16kg fjädrar fram och bak på mina coilovers när jag köpte dom men det var alldeles för hård så jag bytte till 12kg fram och 10kg bak och nu är den betydligt mjukare och mer följdsam, om jag skulle montera på 6kg fjädrar skulle den bli jäkligt mjuk om man jämför med hur den är nu men det vill jag inte ha den eftersom min bil är byggd för att gå på bana.

många av dom billiga coiloversen är vad jag läst mig till stenhårda så visst man får en låg bil men väghållningen blir katastrof.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
baltis
7 juli 2015 · 1 948 Inlägg

BlackPassat skrev:
Men en fråga bara för att se ifall jag förstår det hela. Ifall jag köper sänkningsfjäder till min bil typ 40mm runt om så blir ju bilen jävligt hård sad.  Men om man köper fjädrar med coilovers som sänker 40mm blir den låg men även mjuk/vanlig känsla då eller?

Det beror på.... big_smile

En sänkt bil gör ju att du inte längre kan ha lika lång (hög) fjädringsväg. Därför är oftast "sänkfjädrar" hårdare just för att bilen inte ska "slå igenom" vid körning i gupp/potthål.

En coilover KAN ha konstruerats så att bilen behåller ungefär lika lång fjädringsväg som original men OFTAST INTE.
Sen ska det ju tilläggas att om du har samma fjädringsväg på den sänkta bilen med coilovers så kommer ju bilen komma väldigt nära vägbanan vid maximal kompression, dvs STOR risk att slå sönder något under bilen.

Sen är det verkligen inte självskrivet att sänkningfjädrar behöver göra bilen så pass jättehård, det beror ju helt enkelt på hur pass hård fjädern är, och det är precis samma sak med ett par coilovers, det handlar om vad det sitter för fjäder på dom.
Sen bara för att tillverkarna skriver att dom är ställbara i hårdhet så betyder det inte att ni kan skruva dom så dom blir jättemjuka och sköna... det är DÄMPAREN som kan vara ställbar INTE fjädern.


Enda anledningen enligt mig till att köpa ställbara coilovers är för att kunna justera ridehigt samt göra cornerweight, och detta är något som bilar på bana har nytt av, inte gatbilar smile
Är man bara ute efter att sänka bilen så köp sänkfjädrar.

Och ni som inbillar er att ni ska kunna skruva upp och ner era coilovers efter att ha brukat dom i slask och salt.... ja visst KANSKE om ni köper KW HR eller något annat för 15k+... men att göra det på några kina eller taiwan coilovers kan ni glömma big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang