5433
Sök

växellåda problem?

119 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Hej alla.
Det är så att min bil strular, det är en Golf mk2 1,8i Cl -88.

När jag och några polare skulle ut och köra på motorvägen så låg jag i ca 120 i 5an i 3000 rpm, då hoppade 5an ut och la sig i neutralen, jag blev lite rädd med tog ner kopplingen och la i 5an igen sen när jag skulle dra om en bil så körde jag upp i 140 och då la den sig i neutralen igen och då börja jag bli lite orolig.
Sen efter ett tag så gick det knappt att få i växlarna, man fick ta i lite hårdare än vanligt och ibland gick det inte alls och då fick man stanna sen lägga i 1an. Sernare när jag skulle backa så kände det nästan som att handbromsen var i, bilen gick riktigt tungt och dog nästan direkt.

Nu står bilen här hemma och det går knappt att backa, först så händer det inget sen typ skjuts bilen bakåt och samma när jag kör frammåt.

Så, jag hoppas ni kan förstå vad jag menar annars får ni fråga. Vad kan vara fel ?
En fråga till hur ser jag om det är olja i växellådan?

Mvh Dajjmen

Golf R32 .:R

226 Inlägg
19 juli 2007
Tror jag har ett liknande problem...

Går att köra ett tag, sen får man inte i växlarna måste stanna o lägga i 1an sen kan man köra hem på 2an =/ Bilen rullar också framåt när man har trampat ner kopplingen...Iaf gjort nåra gånger... 'Och står nu stilla hemma..

Eliminator
1 441 Inlägg
19 juli 2007
Kolla så att växelreglagen sitter som de skall.
Kan vara nått motorfäste eller växellådsfäste som är dåligt eller kanske lossnat/gått av.
Som gör att motor/växellåda vrider sig så att växlarna går ur,,,,,

//T
Senast redigerat av Sokrates (19 juli 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

119 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
fishn skrev:
Tror jag har ett liknande problem...

Går att köra ett tag, sen får man inte i växlarna måste stanna o lägga i 1an sen kan man köra hem på 2an =/ Bilen rullar också framåt när man har trampat ner kopplingen...Iaf gjort nåra gånger... 'Och står nu stilla hemma..

Ja det låter som samma fel. surt, måste hitta felet.

Sokrates

Ja, ska kolla lite nogare på det, men vad jag har sett så är allt som det ska.

Golf R32 .:R

Sök