Att dela en BBS fälg,,,

OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

Min AUDI TT har splitfälgar, en massa skruvar runt om som håller ihop de bägge delarna.
Jag har för mig att jag hört någonting om att dessa ABSOLUT inte får delas,, vad är då meningen med dom, eller har jag missuppfattat det hela?

Frågor:

Blir det problem om jag delar dom?

Kan jag återanvända skruvarna?

Vad skall det vara för åtdragningsmoment?

http://img209.imageshack.us/img209/9621/cimg5042nc5.jpg

Mvh  Olle B

Senast redigerat av OBR (20 juli 2007)

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
Fredrik89 Bilmekaniker
20 juli 2007 · 274 Inlägg

du ska nog inte tänka så mkt på de.. det är bara fejk att dom är skruvade (tror jag).. det är nästan bara riktigt dyra fälgar som går att dela...

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

Men dom här är "äkta" tvådelade, i vart fall enligt köpekvittot från AUDI där dom benämns som tvådelade BBS!

Min Däckgubbe sa att fälgarna endast fick delas och monteras av auktoriserade firmor, det skulle bara finns i tyskland enligt honom,,

Missuppfattning eller sant?

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
decib3L Körv
20 juli 2007 · 3 535 Inlägg

varför göra det? tongue

Truckdriving Man
Fredrik89 Bilmekaniker
20 juli 2007 · 274 Inlägg

ok.. sägar bara att såna fälgar är inte vanliga.. jaja men varför dela dom?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

Funderar på att göra så här:

http://img521.imageshack.us/img521/6306/audittid0.jpg

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
Fredrik89 Bilmekaniker
20 juli 2007 · 274 Inlägg

varför inte bara lacka de som ska vara svart?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

Det känns som det borde bli 100gånger bättre om man kunde koncentrera sig på att måla navet istället för att maskera, det blir garanterat inte bra runt skruvarna, tanken på att spara dom blanka skruvarna och bara måla det "lösa" navet utan däck känns lockande, men,, eventuellt är hela iden "knasig",, vad vet jag?

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
Fredrik89 Bilmekaniker
20 juli 2007 · 274 Inlägg

det enklaste hade nog vart å lämna in dom till en pulverlackerare så maskar dom osv då blir det bra gjort.. och du får en mkt slitstark lack på köpet, pulverlack är jävligt snyggt me

Senast redigerat av Fredrik89 (20 juli 2007)

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
scirocco8v
20 juli 2007 · 51 Inlägg

finns firmor som gör detta i sverige... har du pengar så tycker jag du ska köra på svart! kanon snyggt!wink

OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

scirocco8v skrev:
finns firmor som gör detta i sverige... har du pengar så tycker jag du ska köra på svart! kanon snyggt!wink

Tackar, menar du själva målningen/maskeringen, eller delningen/balanseringen?

Problemet är just det där med "pengar"!
Kändes som en billig variant att komma med dom fyra naven till en pulverlackare, men att skicka fälgarna till Tyskland/BBS för montage/balansering är lika med silverfälgar nästa år oxå!!roll

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
scirocco8v
20 juli 2007 · 51 Inlägg

du kan göra de själv också.... skruva loss skruvarna å lägg in fälgarna i ugnen så centrumet lossar! vet en som renoverade sina bbs rs fälgar å han gjorde så! blev kanon!wink

OBR
20 juli 2007 · 57 Inlägg

scirocco8v skrev:
du kan göra de själv också.... skruva loss skruvarna å lägg in fälgarna i ugnen så centrumet lossar! vet en som renoverade sina bbs rs fälgar å han gjorde så! blev kanon!wink

Kanon, nu börjar det likna något,, så du säger att navet och fälgen inte "trlllar isär" även om bultarna lossas?
Dom är alltså pressade ihop!
Det borde innebära att man kan lossa alla skruvarna, och enkelt maskera i slitsen mellan navet och fälgkanten.
Måla och sedan skruva dit skruvarna utan att ha påverkat centreringen/balanseringen.

Borde funka,,, eller?

Undrar vad skruvarna skall ha för moment?

tongue

Mvh  olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
scirocco8v
20 juli 2007 · 51 Inlägg

nej dom delar inte på sig om du tar loss skruvarna.... man värmer centrumet på plats också...
ring nån fälg renoverare för moment!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang