Aktietråd

hardrox
5 januari 2016 · 731 Inlägg

Snart gått en månad sen jag la in pengar i aktier, ligger ganska exakt 10 000 plus nu sen ingång. Men jag såg att jag legat på fel courtageklass och därmed har jag betalat väldigt mycket mer i courtage än nödvändigt. Låg på small förut men har nu ändrat till mini

Audi RS3 (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 januari 2016 · 2 972 Inlägg

Jag hoppade av ASTG mitt i fallet men nu verkar den stiga igen. Vad tror ni?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
hardrox
7 januari 2016 · 731 Inlägg

Jag har 0,75 i inköp i astg och tänker stanna kvar där relativt långsiktigt. Jag tror att när dom släpper pm om eventuell order från INDRA så kommer aktien rusa, verkar ju se ut som att det kan komma en order. Hittills har man "bara" sagt att det är en "skarp förfrågan". Svårt att säga om de är bra att hoppa på nu, jag ligger kvar i alla fall. Har ca 15 000 aktier där.

Andra företag som kan skjuta inom kort är:
Nordic mines (gruvan ligger stängd men ny ledning och ny investerare. Planeras pm idag tror jag. Efter det lär det blir rusning eller konkurs typ big_smile)
Zenergy (byggbodar och barack bostäder, som många säger "ligger perfekt i tiden" då invandring osv ger brist på bostäder.)

Audi RS3 (2018)
hardrox
11 januari 2016 · 731 Inlägg

Hade rätt om Zenergy i alla fall, har nära på 100% ökning där nu, mer än jag har i ASTG och på kortare tid också.

Hur går det för er?

Audi RS3 (2018)
torpis Forummoderator
11 januari 2016 · 10 572 Inlägg

hardrox skrev:
Hade rätt om Zenergy i alla fall, har nära på 100% ökning där nu, mer än jag har i ASTG och på kortare tid också.

Hur går det för er?

Zenergy har jag förstått att det är en hype kring nu, men jag har svårt att se varför den skulle dra, inget unikt i mina ögon. Men det kan ju kvitta så länge man tjänar pengar. :-)

Gabather som just jag råkar tro på(haha) går bra med högre och högre botten. Förväntas flera PM i närtid.  Gabather och Aptahem har historiskt gått hand i hand...  tekniskt ser det alltså bra ut med förmodade kurser kring 32kr inom kort.  Vi får se helt enkelt.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/734861_10154088273619505_5571512922484082016_n.jpg?oh=10613596cb5e54cdec2538ef6c004aa6&oe=5742E9FA

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Saikko
11 januari 2016 · 120 Inlägg

Låter som om många här inne gör bra ifrån sig (redan).

själv hoppas jag nu att de e fler som lyssnat när jag snackat astg och exeotech.
astg har som vi sett gått i en fin uppåtkurva och bör nu hålla sig ganska stadigt ovan 1,20:- med fortsatt positiv framtid.
Exeotexh har nu hamnat i en liknande sitts som astg vart i och är precis mer eller mindre skuldsanerade och man börjar se över ledningen med mera.

på dessa två har jag totalt skrammlat ihop ca 30-35k dom två senaste månaderna och jag har ingen anledning till att de e dags att sälja ännu om inte för att försöka sälja "dyrt" och fiska upp nya "billigt"

Fiske kör jag just nu lite grann.
Målet med fisket är att alla aktier som jag får "gratis under tiden" ska läggas på ett separat aktiekonto som sen inte rörs förrän/om aktien hamnar väldigt högt.

får se hur de går, bygg långsamt och smart inför en stabil framtid wink

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
11 januari 2016 · 731 Inlägg

Har också gått in i exeo med ett gav på 0.08, köpte 61 000 aktier.
Utöver det så har jag:
Astg
Zenergy
LightLab
Robert Friman International

Varav Zenergy har gett mig mest ökning och astg tätt på andra plats

Audi RS3 (2018)
Saikko
12 januari 2016 · 120 Inlägg

hardrox skrev:
Har också gått in i exeo med ett gav på 0.08, köpte 61 000 aktier.
Utöver det så har jag:
Astg
Zenergy
LightLab
Robert Friman International

Varav Zenergy har gett mig mest ökning och astg tätt på andra plats

Har kollat på alla dom där förrutom Zenergy.
Ser fint ut i mina ögon och jag sitter själv på följande :

Exeotach - 200k aktier
Astg - 50k
Robert friman - 50k
Free2move - 400k
Sensys - 6k
Anoto 20k

Antal aktier kanske inte e exakt men orkar inte just nu logga in och kolla exakta siffror.

får se vad som händer men de ser ljust ut för framtiden tycker jag nog allt


Har också delat upp mitt tradande till denna portfölj och en som i dags läget står tom, också Isk konto.

Tanken med ett extra konto är att plocka ut vinst ur aktierna ut efter en speciell modell.

Ta exeotech för mig just nu.
ligger ca 80%+
när och om den når 100%
kan jag då föra över hälften av aktierna till de tomma kontot och resten har jag då att antingen daytradea med eller plocka ut i pengar.
Då har ju dom aktierna jag förde över varit "gratis"

Får se om de går eller om de bara blir jobbigt.
Sen behöver man ju inte vänta till 100% utan kan ju plocka lite åt gången om man vill de också

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
12 januari 2016 · 731 Inlägg

Jag har ett "Aktie & fondkonto" på avanza, ser att du kör på ISK. Borde jag också ha det? Eller när är det förmånligt med sånt ?

Audi RS3 (2018)
hardrox
12 januari 2016 · 731 Inlägg

Hittade svar på min egen fråga, allt över 3.5% i avkastning så blir ISK det givna valet. Och jag har 60% as we speak. Så jag har öppnat ett ISK och väntar nu på att börsen ska öppna för att göra min flytt mellan konton.

Känns riktigt bra att slippa deklarera och 30% vinstskatt är rätt saftigt

Audi RS3 (2018)
Fimp3n Random
12 januari 2016 · 480 Inlägg

Jävlar vad Exeotach for upp idag big_smile

torpis Forummoderator
12 januari 2016 · 10 572 Inlägg

Fimp3n skrev:
Jävlar vad Exeotach for upp idag big_smile

Viktigt att undra är varför de trillat från 6kr ner till nära noll...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 januari 2016 · 10 572 Inlägg

hardrox skrev:
Jag har ett "Aktie & fondkonto" på avanza, ser att du kör på ISK. Borde jag också ha det? Eller när är det förmånligt med sånt ?

ISK är skattefritt i det närmaste cool

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 januari 2016 · 10 572 Inlägg

Fimp3n skrev:
Jävlar vad Exeotach for upp idag big_smile

konkursansökan inlämnad...

https://www.avanza.se/placera/pressmedd … erket.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
hardrox
12 januari 2016 · 731 Inlägg

Torpis, den är återkallad from idag. Därmed ökningen.
Har lyckats göra väldigt fina pengar på Exeo idag. Köpa billigt sälja lite dyrare många gånger. PLus att jag lyckades kliva av på 0,2 med 61 000 aktier som var köpta för 0,8 coolcool

Senast redigerat av hardrox (12 januari 2016)

Audi RS3 (2018)
torpis Forummoderator
12 januari 2016 · 10 572 Inlägg

hardrox skrev:
Torpis, den är återkallad from idag. Därmed ökningen.
Har lyckats göra väldigt fina pengar på Exeo idag. Köpa billigt sälja lite dyrare många gånger. PLus att jag lyckades kliva av på 0,2 med 61 000 aktier som var köpta för 0,8 coolcool

Är det fickpengar det handlar om så kan man ju chansa lite...  mina funderingar går i banor med två nollor till i vart fall :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Saikko
12 januari 2016 · 120 Inlägg

Vilken härlig dag att försova sig på.
vaknade upp till exeotech på 80% upp.

Sålde av och flyttade över 100k aktier = min insats och flyttade över till nya kontot.
Detta innebär nu att jag har 140k "gratis" aktier och 100k "betalda" aktier på 2 olika kontot.

dom 140k aktier som varit "gratis" kommer jag nu försöka använda mer aktiv för att fiska till mig större antal aktier.

även free2move fick ett ryck och jag ligger nu återigen lite plus där och kommer framöver försöka göra samma sak där som med exeotechs gratis aktier.

kul att jöra att de går bra för många.

hoppas på mer positiv läsning framöver

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
12 januari 2016 · 731 Inlägg

Jag är inte riktigt uppe i miljon summor än Torpis smile

Audi RS3 (2018)
torpis Forummoderator
12 januari 2016 · 10 572 Inlägg

hardrox skrev:
Jag är inte riktigt uppe i miljon summor än Torpis smile

Det blir ju lite olika tänk beroende på om man går in tungt med 500kr eller 500tusen... :-) Att gå in i bolag som har/haft konkursansökningar kring sig är ju extremt riskabelt.  Rätt eller fel behöver jag inte dividera om egentligen, bara att det är riskabelt som tusan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Saikko
12 januari 2016 · 120 Inlägg

torpis skrev:

hardrox skrev:
Jag är inte riktigt uppe i miljon summor än Torpis smile

Det blir ju lite olika tänk beroende på om man går in tungt med 500kr eller 500tusen... :-) Att gå in i bolag som har/haft konkursansökningar kring sig är ju extremt riskabelt.  Rätt eller fel behöver jag inte dividera om egentligen, bara att det är riskabelt som tusan.

Självklart är det en risk att köpa exeotech.
Dom har varit på väg mot konkurs och ingenting är säkert ännu.

Men dom senaste månaderna (sen augusti) har dom jobbat stenhårt med att skuldsanera och bygga upp nytt förtroende för både gamla och nya kunder och även investera i fler bolag med bra framtidsutsikter.
köpte in mig på 6 öre och har gjort ett par "fiskningar" för att få upp aktieantalet lite till vilket nu iaf har "betalat tillbaka" insatsen (ingenting är helt avbetald innan pengarna e på kontot) vilket gör att jag nu kan ta ut svängarna lite extra och prova mina strategier jag tror mig komma på lite då och då men ändå sitta "safe" med en del.

Däremot börjar jag tappa motivationen för att behålla mina Sensys och anoto aktier.
konstigt för långsiktigt så e de nog dom som är "säkrast".
Men de e helt enkelt så att de har hänt för lite på alldeles för lång tid.
får se om jag behållar eller säljer av, tror jag iaf ger de veckan ut och kollar över de igen nästa måndag.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang