Aktietråd

hardrox
27 januari 2016 · 731 Inlägg

Hur går det för folket? Jag har backat en del dom senaste veckorna om man jämför med min peak, men under förra veckan så har jag kunnat återhämta mig en hel del.
Varit mycket rött big_smile

Audi RS3 (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 januari 2016 · 2 972 Inlägg

Mycket rött här med. Tur man bara leker med småpengar big_smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
27 januari 2016 ·

Sålde av en del i tid.  De jag har återstående är långsiktigt smile
Allt jag sålde var blått.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Nu är det mycket BRUNT..
Ska det vända denna vecka, tillfälligt alltså..?
Hade man inte varit rädd om sina surt förvärvade högskattade småören så skulle man börja gå in stort nu..
MEN då kan man ge sig fasiken på att det går ner mer..MYCKET mer..
Alltså blir det till att invänta BEKRÄFTAD vändning om man vill sova lugnt..
Slutligen..Sålänge strecket  - anonymus SÄLJER tillsammans med msi så kan man lugnt hålla sig ifrån köpknappen.Det är bara till att kolla på 1 årsgrafen på olika aktier så ser man ju utvecklingen där.
Och sålänge det bär neråt så är det verkligen inte läge att gå in..

Senast redigerat av tommen1 (11 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Saikko
18 februari 2016 · 120 Inlägg

Oj nu har man varit frånvarande här alldeles för länge.
Anledningen är en spontan resa med mål att överleva på aktierna, oj oj oj vilken start de blev hahaha störtdykning efter störtdykning att ducka undan för att ni (i dom flesta fall) lyckats leda till ganska små förlusteroch med lägre gav på de mesta.

hann även innan störtdykningarna göra ett par fina trades med väldigt fina blå siffror och har nu delat upp mina aktier i två olika konton, båda Isk.

Konto 1 - Trading aktier, här gäller de att bygga upp antal aktier via vinster, sälja en del av antal aktier med vinst och använda dessa för att köpa antingen fler antal aktier i samma på en lägre nivå och kanske till och med så pass lågt att man totalt sänker sitt gav, alternativ två skulle vara att sattsa utagen vinst i en annan aktie.

Konto 2 - Här lägger du undan "gratis" aktier.
Aktier som du från konto 1 har gjort vinst på t.ex. enligt förslag nummer ett, tror du dom har en stark framtid?
Då ska du spara här, jag har t.ex. 18k Astg på alldeles för högt gav, 100k exeotech som jag intjänat via metoden oven, dock väldigt röda siffror här just nu men de gör mig inget då dom som sagt varit "gratis" och ligger där inför eventuell framtid.
Dessa "gratis" aktier kommer att byggas på med både fler av dessa och andra.

totalt sett ~5000:- minus på kontot efter att varit offline pga av kringresande i vietnam hela förra veckan fram tills nu, så har lite att ta ikapp kommande dagar så hoppas på fin framfart nu, ser inte allt för dumt ut tycker jag, pressade kurser kan komma att få rekyl uppåt

Senast redigerat av Saikko (19 februari 2016)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Saikko
19 februari 2016 · 120 Inlägg

Så hur har de gått för alla?

Ser tyvär att de e många fler än jag som ser väldigt mycket rött för tillfället men noterar också att många verkar frånvarande från tråden eller bara inte orkat skriva.

ser också mycket rött nu, specielt på mitt "gratis" kontomen som sagt innan så ser jag de som omdom inte kostat mig något.

där emot på mitt trading konto hade jag tur att innan jag drog till vietnam minskade ner på antalet olika aktier till endast Exeotech och ett fåtal anoto.

detta resulterade att i början av veckan låg jag riktigt risigt till men att de nu tack vare att jag haft gnska låga gav ändå börjat ljusna och se riktigt bra ut framöver.

även chansat med lite småpengar på Briox (föredetta FINT) och hamnade i min frånvaro med i en nyemission av nåt slag och kommer nu så småningom sitta på närmare 2miljoner aktier.
ingen aning om hur detta kommer sluta men jag hoppas på en minimal ökning iaf när de delas ut och så kanske man kan plocka ut nån sorts vinst, (tänker mig scenario likt Nordic mines).

ligger efter gårdagen åter igen plus 13k

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
19 februari 2016 · 731 Inlägg

Jag ligger back 3000 mot det jag gick in med och back 25 000 mot min högsta punkt. Jag känner dock att det kommer gå upp igen.

Har dessa för tillfället:
astg (0,82 gav)
exeotech (0,124 gav)
endomines (0,260 gav)
anoto (0,84 gav).

Audi RS3 (2018)
Saikko
19 februari 2016 · 120 Inlägg

hardrox skrev:
Jag ligger back 3000 mot det jag gick in med och back 25 000 mot min högsta punkt. Jag känner dock att det kommer gå upp igen.

Har dessa för tillfället:
astg (0,82 gav)
exeotech (0,124 gav)
endomines (0,260 gav)
anoto (0,84 gav).

helt okej gav, har du fått dom genom att minska förlusterna och köpt in dig lägre eller e de vad du gav från början?

jag ligger på liknande gav på anoto och exeotech men har sjukt hög gav på mina astg efter ett korkat inköp precis innan nedgång.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Beemerloover The Real Team
22 februari 2016 · 235 Inlägg

Var handlar man med penny stocks ? Jag har öppnat konto på avanza och har cirka 600.000kr att "leka" med. Vill ju såklart investera mina pengar smart.
Mvh

Hoppsan hur fan gick det här till !
Saikko
23 februari 2016 · 120 Inlägg

Beemerloover skrev:
Var handlar man med penny stocks ? Jag har öppnat konto på avanza och har cirka 600.000kr att "leka" med. Vill ju såklart investera mina pengar smart.
Mvh

Pennystocks är ett uttryck för billiga aktier, öres aktier.
Och att leka med 600.000kr hos avanza utan erfarenhet, då hoppas jag du har råd med en så pass stor läropeng.

se till att det är ett Isk konto du öppnat till att börja med.
läs på så mycket du kan innan om allt du kan komma över om aktiehandel och hur de funkar.
läs gärna igen de som skrivits här innan.
kolla timothy sykes på youtube, jag gillade hans relativt pedagogiska sätt att förklara.

sen måste du hitta rätt aktie.
hitta en aktie med intressant kurva.
forska i företaget, har de nån framtid?
hitta köpläge utefter hur de handlar med aktier i de företaget som passar dig.

lycka till smile

Edit : Sitter just nu själv och kollar över mitt innehav och ser efter om jag ska göra några förändringar idag om möjligt eller om jag ska ligga mer långsiktigt ett tag fram över.

kommer gärna med tips och förslag efter mitt tänkande och mina försök att trada bra men har just nu lagt på tok för lite tid för att kunna komma med något bra.

Senast redigerat av Saikko (23 februari 2016)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Beemerloover The Real Team
23 februari 2016 · 235 Inlägg

Saikko skrev:

Beemerloover skrev:
Var handlar man med penny stocks ? Jag har öppnat konto på avanza och har cirka 600.000kr att "leka" med. Vill ju såklart investera mina pengar smart.
Mvh

Pennystocks är ett uttryck för billiga aktier, öres aktier.
Och att leka med 600.000kr hos avanza utan erfarenhet, då hoppas jag du har råd med en så pass stor läropeng.

se till att det är ett Isk konto du öppnat till att börja med.
läs på så mycket du kan innan om allt du kan komma över om aktiehandel och hur de funkar.
läs gärna igen de som skrivits här innan.
kolla timothy sykes på youtube, jag gillade hans relativt pedagogiska sätt att förklara.

sen måste du hitta rätt aktie.
hitta en aktie med intressant kurva.
forska i företaget, har de nån framtid?
hitta köpläge utefter hur de handlar med aktier i de företaget som passar dig.

lycka till smile

Edit : Sitter just nu själv och kollar över mitt innehav och ser efter om jag ska göra några förändringar idag om möjligt eller om jag ska ligga mer långsiktigt ett tag fram över.

kommer gärna med tips och förslag efter mitt tänkande och mina försök att trada bra men har just nu lagt på tok för lite tid för att kunna komma med något bra.

Blev en nolla för mycket. 60.000 ska där stå och det är pengar jag har råd att förlora.
Ja det är ett ISK konto jag har öppnat. Okej ja då fattar jag det med pennystocks smile Har tänkt att köpa böcker samt jag söker igenom allt jag kan på webben samt youtube.
Tack för all hjälp smile

Hoppsan hur fan gick det här till !
Saikko
23 februari 2016 · 120 Inlägg

Beemerloover skrev:

Saikko skrev:

Beemerloover skrev:
Var handlar man med penny stocks ? Jag har öppnat konto på avanza och har cirka 600.000kr att "leka" med. Vill ju såklart investera mina pengar smart.
Mvh

Pennystocks är ett uttryck för billiga aktier, öres aktier.
Och att leka med 600.000kr hos avanza utan erfarenhet, då hoppas jag du har råd med en så pass stor läropeng.

se till att det är ett Isk konto du öppnat till att börja med.
läs på så mycket du kan innan om allt du kan komma över om aktiehandel och hur de funkar.
läs gärna igen de som skrivits här innan.
kolla timothy sykes på youtube, jag gillade hans relativt pedagogiska sätt att förklara.

sen måste du hitta rätt aktie.
hitta en aktie med intressant kurva.
forska i företaget, har de nån framtid?
hitta köpläge utefter hur de handlar med aktier i de företaget som passar dig.

lycka till smile

Edit : Sitter just nu själv och kollar över mitt innehav och ser efter om jag ska göra några förändringar idag om möjligt eller om jag ska ligga mer långsiktigt ett tag fram över.

kommer gärna med tips och förslag efter mitt tänkande och mina försök att trada bra men har just nu lagt på tok för lite tid för att kunna komma med något bra.

Blev en nolla för mycket. 60.000 ska där stå och det är pengar jag har råd att förlora.
Ja det är ett ISK konto jag har öppnat. Okej ja då fattar jag det med pennystocks smile Har tänkt att köpa böcker samt jag söker igenom allt jag kan på webben samt youtube.
Tack för all hjälp smile

Böcker är säkert bra, inget jag personligen använder.
Det mesta går att hitta på internet men sommed allt på internet måste man använda sitt eget huvud och sålla till ett användningsätt som passar sin egen trading stil i de här fallet.

T.ex.

Timothy sykes använder sig av att "Go long, Go short" vilket innebär mer risk men om man vet vad man pysslar med också högre vinster, märk väl förlusterna är också högre när dessa inträffar (ingen kommer undan elt så de kan kosta ibland eller ofta beroende på hur duktig man är)

Jag personligen använder mig inte av detta utan kör traditionellt köp och sälj, ibland dock väldigt sällan lägger jag en stop loss som du snabbt kommer lära dig om.
Jag försöker även jobba så hårt jag kan med att öka mitt innehav i mina aktuella aktie poster.
D.v.s. Sälja vid "högsta nivå" och köpa in mig igen på lägre nivåer och på så sätt kunna öka antal aktier sakta men säkert.
råkar jag köpa för högt anser jag mig "låst" om aktiern hinner sjunka för mycket och de är bara glatt sitta och vänta bättre dagar.

Ett till tips är att hur lockande de än är, använd inte alla pengar direkt.
Starta sakta och bygg på eftersom du lär dig.
Om du verkligen har råd att förlora 60k så tycker jag 10k kan vara ett smart första steg till att lära dig.
Med tiden kommer du lära dig fler och fler uttryck, jag lär mig massor fortfarande efter 8 månader eller nåt, och också förstå mer av hur allt funkar och då har du 50k kvar att börja leka med, kanske dela upp de 25k till efter 2-3 månaderoch sen vänta ytterliggare 2-3 månader innan du går in med resten.

och är du tävlingsmänniska som jag kan du alltid tävla mot dig själv.
resultat vecka för vecka funkar ganska bra för mig för att hålla lite extramotivation på sin plats.

och är det nåt du undrar över fråga här om du vill/inte hittar vad du undrar över.
Verrkar finnas en hel del hjälpasamma människor här även om tråden dött lite på senaste

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Muttley
23 februari 2016 ·

Beemerloover skrev:

Saikko skrev:

Beemerloover skrev:
Var handlar man med penny stocks ? Jag har öppnat konto på avanza och har cirka 600.000kr att "leka" med. Vill ju såklart investera mina pengar smart.
Mvh

Pennystocks är ett uttryck för billiga aktier, öres aktier.
Och att leka med 600.000kr hos avanza utan erfarenhet, då hoppas jag du har råd med en så pass stor läropeng.

se till att det är ett Isk konto du öppnat till att börja med.
läs på så mycket du kan innan om allt du kan komma över om aktiehandel och hur de funkar.
läs gärna igen de som skrivits här innan.
kolla timothy sykes på youtube, jag gillade hans relativt pedagogiska sätt att förklara.

sen måste du hitta rätt aktie.
hitta en aktie med intressant kurva.
forska i företaget, har de nån framtid?
hitta köpläge utefter hur de handlar med aktier i de företaget som passar dig.

lycka till smile

Edit : Sitter just nu själv och kollar över mitt innehav och ser efter om jag ska göra några förändringar idag om möjligt eller om jag ska ligga mer långsiktigt ett tag fram över.

kommer gärna med tips och förslag efter mitt tänkande och mina försök att trada bra men har just nu lagt på tok för lite tid för att kunna komma med något bra.

Blev en nolla för mycket. 60.000 ska där stå och det är pengar jag har råd att förlora.
Ja det är ett ISK konto jag har öppnat. Okej ja då fattar jag det med pennystocks smile Har tänkt att köpa böcker samt jag söker igenom allt jag kan på webben samt youtube.
Tack för all hjälp smile

En billig start  http://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-k … 9172322493

Vad ska du ha pengarna till?  Vad menar du med smart?

Läs på om utdelningar och tänk om igen.
För mig är inte investera smart synonymt med trading wink

Beemerloover The Real Team
23 februari 2016 · 235 Inlägg

tkd_rille skrev:

Beemerloover skrev:

Saikko skrev:

Pennystocks är ett uttryck för billiga aktier, öres aktier.
Och att leka med 600.000kr hos avanza utan erfarenhet, då hoppas jag du har råd med en så pass stor läropeng.

se till att det är ett Isk konto du öppnat till att börja med.
läs på så mycket du kan innan om allt du kan komma över om aktiehandel och hur de funkar.
läs gärna igen de som skrivits här innan.
kolla timothy sykes på youtube, jag gillade hans relativt pedagogiska sätt att förklara.

sen måste du hitta rätt aktie.
hitta en aktie med intressant kurva.
forska i företaget, har de nån framtid?
hitta köpläge utefter hur de handlar med aktier i de företaget som passar dig.

lycka till smile

Edit : Sitter just nu själv och kollar över mitt innehav och ser efter om jag ska göra några förändringar idag om möjligt eller om jag ska ligga mer långsiktigt ett tag fram över.

kommer gärna med tips och förslag efter mitt tänkande och mina försök att trada bra men har just nu lagt på tok för lite tid för att kunna komma med något bra.

Blev en nolla för mycket. 60.000 ska där stå och det är pengar jag har råd att förlora.
Ja det är ett ISK konto jag har öppnat. Okej ja då fattar jag det med pennystocks smile Har tänkt att köpa böcker samt jag söker igenom allt jag kan på webben samt youtube.
Tack för all hjälp smile

En billig start  http://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-k … 9172322493

Vad ska du ha pengarna till?  Vad menar du med smart?

Läs på om utdelningar och tänk om igen.
För mig är inte investera smart synonymt med trading wink

Den boken är beställd smile Ja du vad kan man inte ha pengar till ? Jasså varför är inte det synonymt med trading ? Jag har gjort vissa väldigt bra affärer och vissa sämre inom andra saker än aktier. Och kan känna att det är smartare med aktier än vissa andra saker

Hoppsan hur fan gick det här till !
Muttley
23 februari 2016 ·

Beemerloover skrev:

tkd_rille skrev:

Beemerloover skrev:

Blev en nolla för mycket. 60.000 ska där stå och det är pengar jag har råd att förlora.
Ja det är ett ISK konto jag har öppnat. Okej ja då fattar jag det med pennystocks smile Har tänkt att köpa böcker samt jag söker igenom allt jag kan på webben samt youtube.
Tack för all hjälp smile

En billig start  http://www.adlibris.com/se/bok/sa-har-k … 9172322493

Vad ska du ha pengarna till?  Vad menar du med smart?

Läs på om utdelningar och tänk om igen.
För mig är inte investera smart synonymt med trading wink

Den boken är beställd smile Ja du vad kan man inte ha pengar till ? Jasså varför är inte det synonymt med trading ? Jag har gjort vissa väldigt bra affärer och vissa sämre inom andra saker än aktier. Och kan känna att det är smartare med aktier än vissa andra saker

Bra den är lättläst.  Kommer inte ihåg vad alla heter som jag läst.  Läser mest för jag gillar läsa med smile

Trading är ju mer att aktivt köpa och sälja hela tiden.

Jag själv sparar till 95% enbart för framtiden som jag skrivit lite ovanför. Dvs stabila med bra utdelnings smile
Men sen har jag lite lekpengar med för det Saikko gör.  Jag tog hans tips om ASTG och tror jag sålde med 93% vinst. Men hade jag sålt lite senare hade jag ju inte gått i vinst smile


Sen vet du väl att 10% av lönen skall gå till långtidssparande wink

torpis Forummoderator
24 februari 2016 · 10 572 Inlägg

tkd_rille skrev:
Sen vet du väl att 10% av lönen skall gå till långtidssparande wink

Långtidssparande måste ju inte vara en fond man aldrig rör.  Det är ju sinnes att inte ha sålt sina fonder när denna ostabilitet börjat på.  Jag har än så länge bara en symbolisk summa i en fond åt barnen. Nordnets superfond, den är -15% ungefär. Mitt egna innehav var när jag kollade +220%.  Jag är ingen aktiewizz, och mina 220% är kanske en del tur inblandat i, men att gå +15% istället för -15% är ju inte raketforskning om man är lite vaken och lyssnar på nyheterna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Saikko
24 februari 2016 · 120 Inlägg

torpis skrev:

tkd_rille skrev:
Sen vet du väl att 10% av lönen skall gå till långtidssparande wink

Långtidssparande måste ju inte vara en fond man aldrig rör.  Det är ju sinnes att inte ha sålt sina fonder när denna ostabilitet börjat på.  Jag har än så länge bara en symbolisk summa i en fond åt barnen. Nordnets superfond, den är -15% ungefär. Mitt egna innehav var när jag kollade +220%.  Jag är ingen aktiewizz, och mina 220% är kanske en del tur inblandat i, men att gå +15% istället för -15% är ju inte raketforskning om man är lite vaken och lyssnar på nyheterna.

Alla har vi olika tillväga gångsett med allt och vi är alla glada amatörer som bara försöker hjälpa varandra och diskutera saker fram och tillbaka men precis som du säger att svänga ett -15% läge till +15% är ganska så enkelt om man ger de tid och gör sitt "jobb" ordentligt.

glad att tkdrille använde sitt egna huvud och plockade ut vinst i astg även när jag va frånvarande.
antar att många som lyssnade på mig om astg satt och vänta på att jag skulle hinna in och säga till när de skulle säljas, kan ligge en del back just nu precis som jag gör på dom få aktierna jag behöll i astg.

tror dock fortfarande att astg kommer komma att skjuta i höjden så nu när den är relativt billig skulle jag köpt på mig en liten post iaf.
så  på dagens agenda idag gäller de att sälja av nåt förhoppningvis med vinst för att försöka följa astg igen.
tror att man med lite is i magen kan få astg för 0.65-0.7 idag och sen om nån vecka eller två plocka ut vinst strax över kronan.

Så exeotech är också intressant fortfarande.
dippat lite som de mesta men kan nu också komma en rekyl uppåt förhoppningsvis.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Muttley
24 februari 2016 ·

torpis skrev:

tkd_rille skrev:
Sen vet du väl att 10% av lönen skall gå till långtidssparande wink

Långtidssparande måste ju inte vara en fond man aldrig rör.  Det är ju sinnes att inte ha sålt sina fonder när denna ostabilitet börjat på.  Jag har än så länge bara en symbolisk summa i en fond åt barnen. Nordnets superfond, den är -15% ungefär. Mitt egna innehav var när jag kollade +220%.  Jag är ingen aktiewizz, och mina 220% är kanske en del tur inblandat i, men att gå +15% istället för -15% är ju inte raketforskning om man är lite vaken och lyssnar på nyheterna.

Men sen skrev jag inte fonder heller smile

Själv har jag inget i fonder förutom avanza zero, jag förlorar ju ingenting i det på avgifter. Utan de är just till bara för att växa så jag kan göra mina köp i utdelningsaktier sedan, sen om de tar 1 eller 5 år innan den går upp ordentligt igen för att jag vill sälja de kan faktiskt kvitta.
Jag lägger ju en hel del likvid med.

Sen 10% kan du ju spara exakt var som helst, bara du lägger undan minst 10% varje månad.  Är ganska trött på folk som säger att de aldrig har råd att spara, men det har alla råd med som ha någon form av inkomst.

Målet är att under en snar period (förmodligen vintertid) ligga på över 50% (helt runt 60%) sparande av lönen.  smile

hardrox
26 februari 2016 · 731 Inlägg

Saikko skrev:
helt okej gav, har du fått dom genom att minska förlusterna och köpt in dig lägre eller e de vad du gav från början?

jag ligger på liknande gav på anoto och exeotech men har sjukt hög gav på mina astg efter ett korkat inköp precis innan nedgång.

Har handlat ner mig till dessa gav, så det ligger lite förluster bakom dom men inte lika stora som det blivit om jag inte handlat ner mig

Audi RS3 (2018)
Saikko
26 februari 2016 · 120 Inlägg

hardrox skrev:

Saikko skrev:
helt okej gav, har du fått dom genom att minska förlusterna och köpt in dig lägre eller e de vad du gav från början?

jag ligger på liknande gav på anoto och exeotech men har sjukt hög gav på mina astg efter ett korkat inköp precis innan nedgång.

Har handlat ner mig till dessa gav, så det ligger lite förluster bakom dom men inte lika stora som det blivit om jag inte handlat ner mig

skönt å höra att du iaf gjort nåt för att minskadina röda siffror.
tror tyvär att några här suttit och undrat vart jag tagit vägen för å säga åt dom å sälja.
aktien i sig har mittlångsiktiga förtroende men jag tycker fortfarande de e värt att vara aktivoch sälja vi nergångar som denna och köpa in sig lägre.
minskar ju på så sätt förluster och ökar senare dina vinster så man har bara att vinna på att vara aktiv om man är försiktig, den kan ju tokvända efter man sålt också och de kan om man vill vara med på nästa rusning bli bråttom att köpa in sig igen, ibland (läs ganska ofta) kan det vara värt att vänta på nästa dipp.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang