Peugeot 205 Gti, 1,6 eller 1,9?

Large
10 augusti 2007 · 5 Inlägg

Hej, jag sitter här och dreglar över rally-videos med Peugeot 205 T16 och antar att det närmaste till det jag kan komma är en Peugeot 205 Gti, men jag undrar om jag bör välja 1,6 liters motorn eller 1,9 liters. Man kan tycka att min fråga är lite dum men jag har läst att 1,9:an ska kännas lite segare medans det ska vara mer riv i 1,6:an. Nån med erfarenhet?

Har även hört att den ska vara svårkörd och lämpar den sig då inte som min första bil?
På vilket sätt är den svårkörd?

Nån som har förslag på liknande bilar som denna och Lancia Delta fast i 10000 kronors klassen?

Senast redigerat av Large (10 augusti 2007)

marcusjj
10 augusti 2007 · 173 Inlägg

Hade en 205 GTI 1.9 innan min volvo. Den va ruggigt bra tryck i och höll sig bra på vägen. Det tog lite tid att välja sig vid den sladdriga växellådag etc. men när man väl vant sig gick det prima smile

Min låg på 0.8L/milen blandad vilket är rätt mycke för en sådan liten bil.

STriiiker
10 augusti 2007 · 609 Inlägg

1.9 är väl gti motorn? visste inte att 1.6 fanns som gti med

Oxygen
10 augusti 2007 · 629 Inlägg

84?-87: 1.6L 105 hk, 0-100: 9,5s
88: 1.9L 105 hk
89-91: 1,9L 122 hk, 0-100: 8,5s

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
BBR
10 augusti 2007 · 348 Inlägg

Har ej kört GtI:n, bara 75hk varianten.

Men jävlar vilken körglädje är i den bilen, känns som den går som ett skott big_smile

Runn WS7 Avstängd
10 augusti 2007 · 1 031 Inlägg

Har en 1.9 CTi och den känns inte seg.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
marcusjj
10 augusti 2007 · 173 Inlägg

Jag kan väll tillägga att det var en 91a jag hade på 122hk.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

Finns väl ett begagnattest av Peugeot 205 GTI i nån av dom senaste Bilsport-numrena smile

Large
10 augusti 2007 · 5 Inlägg

Oxygen skrev:
84?-87: 1.6L 105 hk, 0-100: 9,5s
88: 1.9L 105 hk
89-91: 1,9L 122 hk, 0-100: 8,5s

så jag bör hålla ögonen öppna för en 89-91 alltså.

Tack för svaren hittils, verkar vara en riktigt härlig bil det här.

marcusjj
10 augusti 2007 · 173 Inlägg

92or finns också. Det var den enda som gjordes med servostyrning. Inget som behövs, men det kan vara bra att veta.

Sen har jag hört att 90 alt. 91 fick en bättre rostskyddsbehandling än tidigare modeller.

Large
10 augusti 2007 · 5 Inlägg

marcusjj skrev:
Sen har jag hört att 90 alt. 91 fick en bättre rostskyddsbehandling än tidigare modeller.

Ja det har jag också hört.

Wikipedia.org skrev:
Från och med -89 så helgalvades karossen vilket ger ett gott rostskydd. Skivbromsar blev även standard bak.

Hellfire
10 augusti 2007 · 160 Inlägg

90 fick 205 GTI en kraftigare växellåda med bättre packboxar. Övrigt så blev rostskyddet betydligt bättre.

Har ägt en 205 GTI-90 tidigare och den gick väl skapligt. Har även provkört en 89:a och en 88:a. Var inte något direkt bra drag i någon av dessa men däremot har jag kört mot andra 205 GTI innan jag skaffade min och dom gick som bara den. Se alltså upp för ojämn fransk kvalité. Detta verkar inte ha att göra med bilens skick, den jag köpte var välvårdad, nyservad och hade få ägare bakom sig men motorn var ändå inte något fartvidunder.

Anledningen till att 88:ans modell har 1.9 105 hk beror på att katalysatorn tog ut sin rätta men året därpå så fick 205:orna 122 hk. 130 hk var det i dom icke katalysatorförsedda 205:orna fast dom såldes aldrig i Sverige.

Dom rätta siffrorna är egentligen:
1.9 130 hk (icke katalysator, icke i Sverige), 0-100 8.5
1.9 122 hk 89-92 0-100 9.1
1.9 105 hk 1988 0-100 9.5
1.6 105 hk 84-87 0-100 10.3

Detta varierar naturligtvis beroende på hur bilen är körd, motorns skick och den ojämna kvalitén som Peugeot tyvärr dras med.

Bilen är inte svårkörd på något vis, snarare tvärtom. Den är enkel att köra, som en gokart. Går stadigt i kurvor i höga farter, snabb styrning och väldigt lättkörd i storstan med sin lilla kaross.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

Allmän fråga: Är en 205 GTi roligare att köra än en VW Golf II GTi?
Borde väl vara ungefär detsamma? smile

Large
10 augusti 2007 · 5 Inlägg

Tackar för det svaret hellfire smile
Så jag, som aldrig har testat en 205 GTi förrut, borde kanske testa mig runt lite med tanke på det du sa om att det är ojämnt riv i motorn.

Hellfire skrev:
Bilen är inte svårkörd på något vis, snarare tvärtom. Den är enkel att köra, som en gokart. Går stadigt i kurvor i höga farter, snabb styrning och väldigt lättkörd i storstan med sin lilla kaross.

Så du rekomenderar den som förstabil?

Hellfire
10 augusti 2007 · 160 Inlägg

steifan skrev:
Allmän fråga: Är en 205 GTi roligare att köra än en VW Golf II GTi?
Borde väl vara ungefär detsamma? smile

Beror på om du syftar på Golf GTI MK2 8V eller 16V. Golf 16V GTI med KR motorn (den icke katalysatorförsedda), 139 hk har bättre drag jämfört mot 205:orna och då särskilt i högre hastigheter. 0-100 på en frisk MK2 KR ska gå på cirka 8.5 sek. Har själv ägt två Golf GTI 16V, 86:a respektive 87:a och båda var betydligt snabbare jämfört mot min 205:a och dom andra två 205:orna som jag testade.

Tackar för det svaret hellfire smile
Så jag, som aldrig har testat en 205 GTi förrut, borde kanske testa mig runt lite med tanke på det du sa om att det är ojämnt riv i motorn.

Hellfire skrev:

Bilen är inte svårkörd på något vis, snarare tvärtom. Den är enkel att köra, som en gokart. Går stadigt i kurvor i höga farter, snabb styrning och väldigt lättkörd i storstan med sin lilla kaross.

Så du rekomenderar den som förstabil?

Jag det skulle jag göra. Får du tag på ett exemplar med alla 122 hk på plats under huven så kan jag varmt rekommendera en 205:a. Den enda GTI som man aldrig behöver göra något åt väghållningen, som en gokart original. Dessutom är det den enda GTI där ägarna nästan aldrig har bytt bort originalfälgarna då dom passar bilen grymt bra. Dessutom är designen på 205 GTI tidlös enligt mig och många andra. Lätt att få tag på reservdelar, inte så dyr i drift och inte allt för sinnessjuk försäkringskostnad.

nosferato
10 augusti 2007 · 439 Inlägg

har skaffat en 205 gti,blir väl min 87 bil el något...finns fräsha för billiga stålar.

old,low and slow....
Fishy Skattebetalare
10 augusti 2007 · 87 Inlägg

205:an är en ruggigt rolig bil att både äga och köra! som du säkert redan förstått så skall du hålla utkik efter tidigast -89 års modell, då dom är piggast.

Sen finns det ju ett par specialmodeller, bla Monte Carlo och Le Mans. Kika efter dom, ganska svåra att få tag på och ligger lite högre i pris, men hittar du en fräsh så skall du vara mycket nöjd! Dom har lite annan lackering och lite andra smådetaljer i utrustningen som skiljer sig mot en vanlig GTI.

Som sagt, en jäkligt kul och billig bil. Perekt, inte bara som förstbil, utan även för dom som vill ha en bil som är pigg, snål och stabil på vägen, även när det svänger!

Kolla gärna www.peugeot-sport-club.com , finns mycket nyttigt där och mycket bra folk på forumet som kan hjälpa dig.

Large
12 augusti 2007 · 5 Inlägg

Låter bra det här, men jag har inte så stor erfarenhet av motorer, jag har pillat lite med moppen men det är allt, är den här lätt att underhålla och sånt?

Senast redigerat av Large (12 augusti 2007)

Hellfire
13 augusti 2007 · 160 Inlägg

Large skrev:
Låter bra det här, men jag har inte så stor erfarenhet av motorer, jag har pillat lite med moppen men det är allt, är den här lätt att underhålla och sånt?

Det är trångt i motorrummet på en 205:a men svårmekade är dom inte men det beror ju på hur duktig man är på att meka.

excellent
11 november 2007 · 24 Inlägg

Hellfire skrev:
90 fick 205 GTI en kraftigare växellåda med bättre packboxar. Övrigt så blev rostskyddet betydligt bättre.

Har ägt en 205 GTI-90 tidigare och den gick väl skapligt. Har även provkört en 89:a och en 88:a. Var inte något direkt bra drag i någon av dessa men däremot har jag kört mot andra 205 GTI innan jag skaffade min och dom gick som bara den. Se alltså upp för ojämn fransk kvalité. Detta verkar inte ha att göra med bilens skick, den jag köpte var välvårdad, nyservad och hade få ägare bakom sig men motorn var ändå inte något fartvidunder.

Anledningen till att 88:ans modell har 1.9 105 hk beror på att katalysatorn tog ut sin rätta men året därpå så fick 205:orna 122 hk. 130 hk var det i dom icke katalysatorförsedda 205:orna fast dom såldes aldrig i Sverige.

Dom rätta siffrorna är egentligen:
1.9 130 hk (icke katalysator, icke i Sverige), 0-100 8.5
1.9 122 hk 89-92 0-100 9.1
1.9 105 hk 1988 0-100 9.5
1.6 105 hk 84-87 0-100 10.3

Detta varierar naturligtvis beroende på hur bilen är körd, motorns skick och den ojämna kvalitén som Peugeot tyvärr dras med.

Bilen är inte svårkörd på något vis, snarare tvärtom. Den är enkel att köra, som en gokart. Går stadigt i kurvor i höga farter, snabb styrning och väldigt lättkörd i storstan med sin lilla kaross.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peugeot_205

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang