1594
Sök

Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

4 299 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Japp, trodde att jag hade världens flyt idag fram till att de hände hmm Men man lär sig av sina misstag (hoppas jag) wink Ska vara lite nogranare me å kolla nästa gång smile

/Jacob

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 januari 2008
Blir ju bra det här, inte läst precis hela tråden, men kommer det några andra fälgar på den ? smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

4 299 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Det kommer defernitivt nya fälgar, frågan är bara när och vilka.

Behöver nya däck på plåtisarna, så jag tänkte beställa nya fälgar på samma gång smile Dock så flödar inte pengarna just nu hmm Får se i mars när de blir dags att byta till sommarsulor igen, dessutom fyller jag år då, kanske lyckas få ihop lite slantar till de wink

/Jacob

4 299 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Liten update: Drog precis iväg en beställning på en ny ventilkåpspackning och byglar till bromsoken (orkar inte förklara vilka jag menar). Men när man gjorde en beställning på över 250kr fick man välja en valfri dekal. Och då kunde jag inte låta bli, hittade en som kommer sitta klockrent på min sega lilla 2.0a big_smile De står: Speedparts, thats why I'm faster then you lol

Men om jag har den på bilen så vetti fan om jag vågar åka inne i Stockholm i sommar, de e ju så jäkla mycke rödljus wink

Så nu skickar dom den förhoppningsvis imorrn lr på tisdag så att jag har den lagom till nästa helg smile

Så ha de bra tills dess

/Jacob

Egenföretagare
2 496 Inlägg
20 januari 2008
Tycker faktiskt Aero fälgarna sitter skit bra på 9000, då ska det vara dom som är lite mörkare med polerad kant smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

4 299 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Mmm, vet vilka du tänker på smile Tycker dock att just dom passar bättre på den gamla og900an som dom satt på från början wink

Men aero-fälgar funderar jag mycket på, då 16"arna som sitter original på just 9000 aero (nya karossen). Då ska dom lackas i lite mörkare nyans, typ titangrå lr liknande smile

Men vi får se vad de blir. Men kom gärna me förslag, uppskattas mycket big_smile

/Jacob

8 156 Inlägg
20 januari 2008
Hmm. Hade det regnat lite för mycket i din båt? Ser ut som om det var lite väl mycket vatten i den big_smile
Keep up the good work with the car!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 299 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Hmm. Hade det regnat lite för mycket i din båt? Ser ut som om det var lite väl mycket vatten i den big_smile
Keep up the good work with the car!

Faktiskt inte så jäkla mycke. Anledningen var förmodligen de att de har blåst som fan här ett tag, och bryggan ligger direkt efter en bro. Pga bron så har de blivit ganska sjyssta vågor som då förmodligen sköljt in i båten. Och på den vägen sänkt den roll

Kan ju säga att de va ett jävla jobb och ösa den. Vem behöver gymmet, ös båtar ist wink

Tackar, de ska jag göra smile
Senast redigerat av Rallyhalle (20 januari 2008)

4 299 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Update: Idag slutade jag tidigt och hade inte så mycket att göra. Så vad passar då bättre än att gå ut å fixa lite me bilen smile Bytte ju relä igår, då funkade nästan allt, men vä p-ljus och vä bakljus va fortfarande släckt. Så idag hittade jag felet big_smile De va en säkring som hade gått, så gick direkt till statoil och köpte en ny smile Då började de lysa överallt, och de ledde till att jag nu har fullt fungerande ytterbelysning och USA-blinkers smile (dom har aldrig funkat sen jag kopplade in dom tongue )

Passade också på att städa och göra iordning lite i bagaget, hade ju en jäkla massa tomma lådor och verktyg som jag inte skulle använda. Så nu har jag lite mer plats där bak, och så blir de lättare att mäta för baslådan wink

På onsdag ska jag ta me bärarmen till oket till skolan och borra hål i den gamla glidbulten så jag får bort den nån gång smile Vet dock inte vad jag ska göra imorrn hmm Kanske blir till och mäta lite för att passa in vingen och mäta så jag kan göra en fullständig skiss på baslådan smile

De va vad jag hade att komma me idag.

/Jacob

4 299 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Update: Har fått en avi från posten big_smile Så nya packningen har alltså kommit tongue Såg idag också idag att jag ska va i verkstaden imorrn i skolan, så jag tar nog me bärarmen (till bromsoket) och ser om jag kan få ur resten av glidbulten smile För då kan jag nog få ihop bilen till helgen big_smile

Men nu ska jag dra till posten. Ha de smile

/Jacob

4 299 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Nu har jag varit ute en sväng vid bilen. Drog på ventilkåpan och den nya packningen, så uppstart sker i helgen big_smile

Bara lite fundersam över kylarvattnet hmm Har ju tömt hela systemet, kylare, motor, ja rubbet. räcker de me att stå och fylla på medan motorn är igång? Eller ska man fylla på innan man startar på nåt sätt?

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
22 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Nu har jag varit ute en sväng vid bilen. Drog på ventilkåpan och den nya packningen, så uppstart sker i helgen big_smile

Bara lite fundersam över kylarvattnet hmm Har ju tömt hela systemet, kylare, motor, ja rubbet. räcker de me att stå och fylla på medan motorn är igång? Eller ska man fylla på innan man startar på nåt sätt?

/Jacob

Tja, kul att det gick snabbt med packningen kommer bli trevligt med uppstart och att du kan använda bilen lite smile

Ett tips.. När du häller i kylartättskan, häll i upp till maxsträcket, sedan tryckar du på kylarslangarna så pubblar det i koppen och det trycks ut vätska i systemet och koppen kan bli tom, men sen gör du om detta några gånger tills du bara tycker det bubblar i koppen och nevån sjunker "INTE!
Då kan du starta bilen och stänga av den efter ett litet tag, gå och kolla om det är samma nevå fortfarande.. sen fyller du på om det sjunkigt och sedan gör du så några gånger, sen kan du låta bilen stå på och du tittar om det sjunker något i behållaren, när det slutat sjunka och bilen är startad så äre klart tror jag  smile
dock så gjorde jag så på mercan och vet inte om du har ett liknande system.. tongue eller om man ska göra på något annat sett på saab..
Men lycka till smile
mvh kimpa

4 299 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Tja, kul att det gick snabbt med packningen kommer bli trevligt med uppstart och att du kan använda bilen lite smile

Ett tips.. När du häller i kylartättskan, häll i upp till maxsträcket, sedan tryckar du på kylarslangarna så pubblar det i koppen och det trycks ut vätska i systemet och koppen kan bli tom, men sen gör du om detta några gånger tills du bara tycker det bubblar i koppen och nevån sjunker "INTE!
Då kan du starta bilen och stänga av den efter ett litet tag, gå och kolla om det är samma nevå fortfarande.. sen fyller du på om det sjunkigt och sedan gör du så några gånger, sen kan du låta bilen stå på och du tittar om det sjunker något i behållaren, när det slutat sjunka och bilen är startad så äre klart tror jag  smile
dock så gjorde jag så på mercan och vet inte om du har ett liknande system.. tongue eller om man ska göra på något annat sett på saab..
Men lycka till smile
mvh kimpa

Ok, tack så mycket big_smile
Tror nog att de e samma sätt på dom flesta. Men de e bara testa och se vad som händer wink

En liten tråkig nyhet, eventuellt e kylarhelvetet paj mad Ser ut som en liten läcka i ena hörnet, förmodligen en anledning till att motorn har förbrukat kylarvatten hmm De e nog inget jättehål, men tillräckligt för att jag inte vill ha de där.

Så den byts i sommar. Gaah, blir tokig snart, kommer upp fel efter fel sad Så nu har jag stora funderingar på totalrenovering och ombyggnationer av motorn nästa vinter. För då byts allt dåligt ut, och då kommer jag hänga på turbo och grejer.

Får se hur de blir, för de skulle ju inte va helt fel me en turbospis wink Får fundera på de.

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
22 januari 2008
Rallyhalle skrev:
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

/Jacob

Men lycka till smile
mvh kimpa

Ok, tack så mycket big_smile
Tror nog att de e samma sätt på dom flesta. Men de e bara testa och se vad som händer wink

En liten tråkig nyhet, eventuellt e kylarhelvetet paj mad Ser ut som en liten läcka i ena hörnet, förmodligen en anledning till att motorn har förbrukat kylarvatten hmm De e nog inget jättehål, men tillräckligt för att jag inte vill ha de där.

Så den byts i sommar. Gaah, blir tokig snart, kommer upp fel efter fel sad Så nu har jag stora funderingar på totalrenovering och ombyggnationer av motorn nästa vinter. För då byts allt dåligt ut, och då kommer jag hänga på turbo och grejer.

Får se hur de blir, för de skulle ju inte va helt fel me en turbospis wink Får fundera på de.

/Jacob

Släng i en ägg gula, eller vare äggvitan man ska slänga i..
Tätar perfekt smile eller så har du kylar sement som lagar med big_smile
Bara att testa smile

Oj, planer planer big_smile kommer nog bli nice me turbo spis big_smile
mvh kimpa

4 299 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
De har du rätt i, tänkte jag inte på tongue Men jag tror de isf blir cementen, vill fan inte ha nån omelett i kylarsystemet wink

Mmm, får se hur de blir. Skulle ju va redigt nice iaf big_smile

/Jacob

4 299 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Update: Tog me mig bärarmen till bromsoket till skolan idag för att få ur den avdragna glidbulten. Hann inte göra de själv för att vi helt plötsligt skulle ha Svenska hmm Men då va min lärare så snäll så han fixade de åt mig när jag hade svenska. Han hade tydligen ändå inget att göra smile

Så när jag kom hem bar de ut i garaget. På me bärarmen och oket, sen va de bara att montera på däcken big_smile Och då kunde jag inte låta bli, så jag hissade upp bilen och tog bort pallningen. Fan va härligt de va å se den på marken igen tongue Så nu e de bara nåra slangklämmor och så ska jag fylla på kylarvatten, sen e de uppstart som gäller big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/239148_qqm9en.jpg

Imorrn hinner jag inte me så mycke, har körlektion och träning. Så kvällen e fullbokad, men på fredag ska jag nog satsa på att få i kylarvatten. Kanske rent utav blir uppstart på fredag wink

Vi får se, ha de smile

/Jacob

4 299 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
Imorrn blir de me 95% säkerhet uppstart big_smile Va ute en sväng och hämtade batteriet för och sätta de på laddning så de inte tar slut innan jag fått igång bilen wink

"Provmonterade" vingen också, de kommer bli skitsnyggt smile Tog 2 mobilbilder, men dom ser man inte ett skit på så jag får se om jag kommer ihåg och ta lite kort imorrn me kameran ist.

Så imorrn blir de update, ska se om jag kan få till en filmsnutt på uppstarten också tongue

De va allt för nu.

/Jacob

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
24 januari 2008
Rallyhalle skrev:
Imorrn blir de me 95% säkerhet uppstart big_smile Va ute en sväng och hämtade batteriet för och sätta de på laddning så de inte tar slut innan jag fått igång bilen wink

"Provmonterade" vingen också, de kommer bli skitsnyggt smile Tog 2 mobilbilder, men dom ser man inte ett skit på så jag får se om jag kommer ihåg och ta lite kort imorrn me kameran ist.

Så imorrn blir de update, ska se om jag kan få till en filmsnutt på uppstarten också tongue

De va allt för nu.

/Jacob

Jäklar va gött de måste kännas att få ner den på däcken nu efter en del problem.. men nu är de historia big_smile
Keep it up! smile

Längtar tills du skriver i morrn att bilen är startad och går fint som snus big_smile
Håller tummarna! smile
mvh kimpa

4 299 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
kimpan_90 skrev:
Rallyhalle skrev:

De va allt för nu.

/Jacob

Jäklar va gött de måste kännas att få ner den på däcken nu efter en del problem.. men nu är de historia big_smile
Keep it up! smile

Längtar tills du skriver i morrn att bilen är startad och går fint som snus big_smile
Håller tummarna! smile
mvh kimpa

Den känslan e nästan obegriplig wink Dessutom kommer jag inte behöva sänkningsats på ett tag, för nu känns bilen jävligt låg kan jag säga lol Men får se hur de blir när jag pumpat hjulen roll

Jag hoppas också att jag kommer kunna skriva de imorrn tongue För då har jag eventuellt en liten överaskning. Men de förutsätter att ingen mer betydande del har pajjat.
Tack smile

/Jacob

4 299 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Update: Ja idag blev bilen startad. Men tyvärr gick den inte klockrent som jag hade hoppats på hmm Den gick nämligen bara på 3 cylindrar sad Men jag och Christian (klasskompis) konstaterad rätt snabbt att de va för liten gnista på 4:e stiftet. Den syntes knappt.

Och de e inget fel på stiftet då vi testade ett annat på den placeringen i DI-kasseten. Så DI:n ger ifrån sig för lite ström till stiftet sad Och det betyder mao att de blir en ny tändkasset, om ingen vet att de går att fixa vill säg.

Men de positiva e att vi nu vet att kaminställningar e rätt och att allt annat funkar smile

Så nu ska jag scana av blocket på tändkasseter hmm

/Jacob
Senast redigerat av Rallyhalle (25 januari 2008)

Sök