7694
Sök

Talspolar 2x2, hur skall jag koppla

37 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Jag har för avsikt att montera en 12tums baselement i en sluten låda och har redan stött på hinder!
innan jag beskriver problemet måste jag berätta att jag kan i stort sett ingenting om billjud o dyl
så ha översende med mina frågor.

hursomhelst så sitter det 2 par skruvar på min bashögtalare, två på varje sida.

om vi börjar med höger sida:

På ena skruven står det + och den är markerat med röd färg
på den andra står det - och den är markerat med svart färg.

på vänster sida är det exakt samma sak som ovan.

att man ska ta o koppla signalsladdarna från steget till lådans terminal som i sin tur är kopplat
till baselementet försår till o med jag!

M E N!!!!!

det finns bara en sladd i ladån, som har + & minus-ändar.

va jag inte vet är om jag bara ska koppla sladden till ett av skruvparen och sen är det klart eller om jag ska
göra nåt annat som att koppla ihop alla på samma kabel?

Är dem skruvar som jag beskrev här ovan samma sak som talspolar eller inte?

finns det någonstanns man kan läsa om detta och förstå lite bättre.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

ha det bra.

1 058 Inlägg
30 augusti 2007
du behöver skriva vilket slutsteg du ska använda dig utav. även hur många basar du ska använda dig av. ser ut som du ska använda en bas men alltid bäst att fråga.  //Tommie

PoLoud =D

37 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
Basen är en 12tums Iridium från DLS. slutsteget är en monoblock från Eyebrid 1Y500.

det är första gången jag ser att ett element har 2par skruvar.

nu måste någon ta mig ur mörkret, det är väll inte dessa skruvar som kallas för talspolar???

265 Inlägg
30 augusti 2007
zigoz skrev:
Basen är en 12tums Iridium från DLS. slutsteget är en monoblock från Eyebrid 1Y500.

nu måste någon ta mig ur mörkret, det är väll inte dessa skruvar som kallas för talspolar???

Är väll inte just dom som "är" talspolarna, men dom är anslutna till spolarna, om du förstår vad jag menar. Har du dubbla spolar, ja då har du även dubbla +/- anslutningar precis som du har.
Senast redigerat av stukastini (30 augusti 2007)

-

37 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
stukastini skrev:
zigoz skrev:

Är väll inte just dom som "är" talspolarna, men dom är anslutna till spolarna, om du förstår vad jag menar. Har du dubbla spolar, ja då har du även dubbla +/- anslutningar precis som du har.

bra, då är det klart, en gång för alla.

hur i hela friden ska jag koppla denna bas i lådan? hur ska jag koppla sladden till talspolarna.
jag vore tacksam om någon hade ork att förklara varför man vill ha 8ohm eller 4 eller 2 osv.

jag själv har ingen aning om hur jag ska göra.

jag måste erkänna att jag var på väg att koppla sladden på bara en av skruvparen och strunta i den andra... frågan är vad som hade hänt då!!!???
Senast redigerat av zigoz (30 augusti 2007)

37 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
vill någon berätta för mig varför man skulle vilja koppla så att man får 4ohm eller 8ohm, vad är skillnaden samt för & nackdelar.

406 Inlägg
30 augusti 2007
Beroende på hur du vill driva basen, troligen i 2ohm (mest kräm ur steget) det var ett mono block va? en kabel till varje spole bara klart big_smile (+på + minus på minus) samm på steget! Man vill köra så långt ned i ohm steget klarar, oftast lämnar stegen mer ju längre ner i ohm man kommer, vissa klar 1ohm och i extrem fall 0,5ohm. Beror helt på hur steget är uppbyggt! skit steg klarar inte mkt under t ex 4ohm. du ska köra detta i 2ohm.

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

265 Inlägg
30 augusti 2007
zigoz skrev:
vill någon berätta för mig varför man skulle vilja koppla så att man får 4ohm eller 8ohm, vad är skillnaden samt för & nackdelar.

- till - till stegest - och + till + till stegets plus, då har du 1 ohm. Du måste dock se till att steget är 1ohmstabilt i så fall. Bäst vore 2ohm som redan nämnts. Eller så kan du koppla + till - från en sida till den andra. Då har du en + och en minus kvar, dra dom till steget och du har 4ohm.

Men kör på 2ohm du, lycka till.

Edit: Lite snabbgooglande och fick fram att din bas är runt 600wrms. Steget ger 1x500WRMS i 2ohm. Så de ska väll duga.
Senast redigerat av stukastini (30 augusti 2007)

-

502 Inlägg
30 augusti 2007
Lånar tråden lite*

Jag har samma problem men jag har iof inte köpt någon bas ennu men undrar hur man kopplar en 2x2 ohm's bas.
Ska man bara koppla till 1 av dem 2 "stationerna" med  + och - pol eller ska man koppla in båda på båda sidor? Hur fixar man det med ett mono block respektive ett 2 - 4 kanals block?

Hoppas ni förstår mig.
Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

265 Inlägg
30 augusti 2007
klarrre skrev:
Lånar tråden lite*

Jag har samma problem men jag har iof inte köpt någon bas ennu men undrar hur man kopplar en 2x2 ohm's bas.
Ska man bara koppla till 1 av dem 2 "stationerna" med  + och - pol eller ska man koppla in båda på båda sidor? Hur fixar man det med ett mono block respektive ett 2 - 4 kanals block?

Hoppas ni förstår mig.
Mvh

Har du 2 basar skall du definitivt använda båda. rekomenderat är att köra dom i 2ohm då dom flesta steg kan leverera betydligt mer då.

som redan nämts så kopplar du såhär för att göra så....ähh lägger upp en bild. Jag är kass på att förklara wink

http://geting.se/viewimage.php?image=59531-2ohm.JPG

Ett monosteg är väldigt strömeffektivt, så till basar är dom vädligt bra att ha. Ska du ha ett 2kanals köp ett som ger bra effket när du bryggar det, dvs använder ena sidans + och andra sidans -.

Lycka till

-

502 Inlägg
30 augusti 2007
Tackar för det.
Så det hela går ut på att koppla så att basen (basarna) får kraft från slust stegets kanal(er) på båda sidor eller båda + och - polerna. Men det kan man göra med att dra skarvladd på den vanliga sladden eller? Så att det blir plus på plus över allt och minus till minus överallt sålänge som slutsteget håller jämna steg med basarnas rms och stegets rms.

Hoppas jag har utryckt mig klart nog.
men om jag ska i framtiden köpa detta bas paket   http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=393
då vill jag inte göra fel. Så jag tycker att man inte kan få för mycket kunskap

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

Sök