Saab 900 - Förstabil - Projekt [Nya Bilder på den nya bilen :)]

_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Det är dags att starta en liten projekt tråd nu när jag valt att ta tag i min kära bil och snygga till den lite.

Som sagt det är mitt första projekt och jag har inte planerat att rusta upp den till uställning utan bara snygga till den och göra den lite unik.

Bilen

Det är en Saab 900s stora motorn 2,3 150 hk. Köptes in 2005 och jag har ensam kört den sen dess använts flitigt som bruksbil.


http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144590_zotc6p.jpg

Så här såg den ut när den köptes in.


Saker som är planerade

- Modifiera grillen
- Tona rutorna
- Dekaler
- Sportluftfilter
- Lacka listerna
- Lacka mortorkåpan
- Lacka speglarna
- Nya fälgar
- Ta bort emblem från bakluckan
- Japsdämpare
- Kjolpaket (Bygga eget tänk göras i vinter)

- Ny ratt
- Ny växelspak, damask
- Mattor i mittpanelens fack
- Gripen på instrument brädan
- Nya mattor

Ljud och motor är inte mitt huvud ämne, så motorn kommer jag nog inte röra. Fast eventuellt ett litet ljudbygge inte hög prioterat dock.

Hoppas det kan underhålla några iallafall smile

Är öppen för POSITIV och negativ kritik
även tips och trix välkommnas

//K.P

                                       _________________________________

Vad som är klart på bilen här i tråden.

Toning

Dekaler

Fälgar

Lackade lister

Grillen x 2

Mattor

Växelspak

Damask

"Emblem"

Emblem rensing

Sido blinkers

Dörrarna, lister

Senast redigerat av _KriZze (9 november 2007)

RS Power is the shit
_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Det första som hände var att jag beställde mina dekaler, efter det bestämde jag och en polare oss för att tona rutorna efter att jag kollat upp att det gick nån tusenlapp för proffstoning.

Vi köpte solfilm på Mekonomen sen var det bara att börja leka.
Använde oss av
Gummiskrapa
Vatten
Diskmedel
Samt gott om svordomar och tålamod smile

Tyckte det blev riktigt bra när toningen var klar.

En bild på min käraste med toningen och mina fina dekaler.

http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144603_r2kf6c.jpg

Dekal


http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144604_5lw4eu.jpg

Dekal - Får ställa upp när detta fina forum finns för oss smile


http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144605_gviuo6.jpg



Har en på bakdörrarna också med mitt namn men den bilden försvann tongue kommer kankse en bild senare.

Tycks ? Ska jag fortsätta.

Senast redigerat av _KriZze (1 september 2007)

RS Power is the shit
Rallyhalle
1 september 2007 · 4 299 Inlägg

Nice, va de svårt att tona rutorna??? e lite sugen på å tona mina smile Lite likt mitt projekt när jag tänker efter. ta gärna en titt på tråden ;P

_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Nice, va de svårt att tona rutorna??? e lite sugen på å tona mina smile Lite likt mitt projekt när jag tänker efter. ta gärna en titt på tråden ;P

Ska ta en titt på det smile
Nej det var inte så svårt faktikst, det var rätt krävande det tog sin lilla tid att få bort vattnet/diskmedlet och luft bubblorna.
Blev faktiskt nöjd, gillar inte Saab bakruta den är så böjd så jag fick ta toningen i två delar för att få det att funka.
Lite jobb men roligt att ha gjort det själv och framför allt billigare smile

Kul att du hitta in här iaf smile

RS Power is the shit
Streethawk Billjuds Wannabe
1 september 2007 · 1 771 Inlägg

ballt smile men tycker personligen att du ska ta bort sidolisterna helt för att få en mer cleanare look på bilen..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Absolut_Audi skrev:
ballt smile men tycker personligen att du ska ta bort sidolisterna helt för att få en mer cleanare look på bilen..

Har funderat på det med, du kan se bilder på mitt galleri utan litster, men där är massa hål fästen där listerna suttit , då måste ja bara fylla dessa och lacka där, vilket kommer se väldigt dumt ut om lacken skär sig i färgerna endast lite , lite.

Därför tror jag det är säkrast att köra på lackade lister.

RS Power is the shit
Rallyhalle
1 september 2007 · 4 299 Inlägg

_KriZze skrev:

Rallyhalle skrev:
Nice, va de svårt att tona rutorna??? e lite sugen på å tona mina smile Lite likt mitt projekt när jag tänker efter. ta gärna en titt på tråden ;P

Ska ta en titt på det smile
Nej det var inte så svårt faktikst, det var rätt krävande det tog sin lilla tid att få bort vattnet/diskmedlet och luft bubblorna.
Blev faktiskt nöjd, gillar inte Saab bakruta den är så böjd så jag fick ta toningen i två delar för att få det att funka.
Lite jobb men roligt att ha gjort det själv och framför allt billigare smile

Kul att du hitta in här iaf smile

Okej, hur fick du bort vatten/diskmedlet??? Lät du rutorna sitta på plats lr plockade du bort dom, hur gjorde du???

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 september 2007 · 5 042 Inlägg

nice. Tror han använde skrapan Rallyharre.
Kanske byta ut grillen. Kan ju alltid ta bort all den svarta plasten bakom kromet om du hajjar nu o sätta dit svart nät istället smile Enkelt & snyggt

C H E V R O L E T <3
_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Rallyhalle skrev:

_KriZze skrev:

Rallyhalle skrev:
Nice, va de svårt att tona rutorna??? e lite sugen på å tona mina smile Lite likt mitt projekt när jag tänker efter. ta gärna en titt på tråden ;P

Ska ta en titt på det smile
Nej det var inte så svårt faktikst, det var rätt krävande det tog sin lilla tid att få bort vattnet/diskmedlet och luft bubblorna.
Blev faktiskt nöjd, gillar inte Saab bakruta den är så böjd så jag fick ta toningen i två delar för att få det att funka.
Lite jobb men roligt att ha gjort det själv och framför allt billigare smile

Kul att du hitta in här iaf smile

Okej, hur fick du bort vatten/diskmedlet??? Lät du rutorna sitta på plats lr plockade du bort dom, hur gjorde du???

Han frågade bara det är väl bra?

Du trycker ut vattnet med skrapan mot sidorna och ut från solfilmen, så det kommer bli lite kladdigt på dörren men det är sånt man får ta smile.
Usch nej lät rutorna sitta på hehe , det hade bara vatt massa pill och plocka av dom.

Kör på det , solfilm är billigt så det är bara att testa på.
Det tog mig nån extra meter för jag inte blev nöjd, lite små arg så skrynklade jag ihop lite tongue

RS Power is the shit
_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
nice. Tror han använde skrapan Rallyharre.
Kanske byta ut grillen. Kan ju alltid ta bort all den svarta plasten bakom kromet om du hajjar nu o sätta dit svart nät istället smile Enkelt & snyggt

Jo grillen är modifierad smile, fast det blev grått nät bakom. Kan slänga upp en bild på hur den ser ut nu imorn, för den ska bli lite snyggare smile fast det blir en liten hemlis tills den är på plats och klar wink

RS Power is the shit
Nordmark *.*
1 september 2007 · 54 Inlägg

Bara ett tips till dig som skall tona med film, ANVÄND SÅPA I STORA MÄNGDER! Vi snackar fan liter alltså, blev fan galen när jag gjorde det på min numera stulna Mitsubishi.

Gó?
Droors
1 september 2007 · 811 Inlägg

Schysst Krizze. Tycker det verkar som toningen blev riktigt bra. Vad står här näst på tur? smile

_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Nordmark skrev:
Bara ett tips till dig som skall tona med film, ANVÄND SÅPA I STORA MÄNGDER! Vi snackar fan liter alltså, blev fan galen när jag gjorde det på min numera stulna Mitsubishi.

Haha Word smile
Ös på bara för det är ett helvete när det börjar fästa.

RS Power is the shit
_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Droors skrev:
Schysst Krizze. Tycker det verkar som toningen blev riktigt bra. Vad står här näst på tur? smile

Lugnt smile
Tackar jo är nöjd som sagt, inte felfri men helt okej.
Hmm det får väl bli grillen den är på gång just nu iaf smile.

Sen får jag slänga upp bilder på mina söta små skor till bilen wink

RS Power is the shit
Rallyhalle
1 september 2007 · 4 299 Inlägg

_KriZze skrev:

Nordmark skrev:
Bara ett tips till dig som skall tona med film, ANVÄND SÅPA I STORA MÄNGDER! Vi snackar fan liter alltså, blev fan galen när jag gjorde det på min numera stulna Mitsubishi.

Haha Word smile
Ös på bara för det är ett helvete när det börjar fästa.

Hehe, ok smile aaa, ska nog försöka mig på de. ska bara ringa min polare först låter de som, han har lite bättre tålamod än vad jag har ;P

_KriZze
1 september 2007 · 284 Inlägg

Rallyhalle skrev:

_KriZze skrev:

Nordmark skrev:
Bara ett tips till dig som skall tona med film, ANVÄND SÅPA I STORA MÄNGDER! Vi snackar fan liter alltså, blev fan galen när jag gjorde det på min numera stulna Mitsubishi.

Haha Word smile
Ös på bara för det är ett helvete när det börjar fästa.

Hehe, ok smile aaa, ska nog försöka mig på de. ska bara ringa min polare först låter de som, han har lite bättre tålamod än vad jag har ;P

Låter bra alltid ett plus att vara två och slå sina kloka huvud samman, även bra när man behöver avreagera sig smile .
Glöm inte slänga upp bilder på det sen smile.

Ett tips kan vara att du först lägger solfilmen mot rutan på utsidan och mäter ut formen så kan du skära den nästan rätt innan du börjar sputa sopa på den.
(Tänk bara på att du har den på rätt håll när du skär så du får klistret inåt när du väl ska montera dit det, hehe)

Senast redigerat av _KriZze (1 september 2007)

RS Power is the shit
_KriZze
2 september 2007 · 284 Inlägg

Då har jag snyggat till lite under motorhuven.

Köpte mig ett nytt luftfilter på Vallåkra träffen som jag tyckte kunde passa.

Fått hem lack till att lacka listerna, så jag började med att lacka motorkåpan för att gämföra färg och tyckte det blev mycket snyggare med den lackad smile.
Färgen stämde bra också, hehe smile

Före


http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144752_6aj36t.jpg

Efter


http://www.garaget.org/gallery/archive/21829/144753_34o5ri.jpg

Kankse borde tvättat motorrummet först innan nya bilden tongue. Ni får iaf en hum om hur det ser ut, blev nöjd iaf och det ser lite finare ut nu när man öppnar för att fylla på kylarvätska eller annat penga krävande smile

Tycks?

Edit: Datumen på bilderna är upp åt vägarna fel tongue. Flickvännens kamera som fått fnatt, hehe

Senast redigerat av _KriZze (2 september 2007)

RS Power is the shit
Rallyhalle
2 september 2007 · 4 299 Inlägg

Nice de blev tongue du ska inte lacka kåpan vid oljelocket/stickan??? Hut mycke fick du ge för filtret??? Vadå borde tvättat, de e ju hur rent som helst ju tongue

_KriZze
2 september 2007 · 284 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Nice de blev tongue du ska inte lacka kåpan vid oljelocket/stickan??? Hut mycke fick du ge för filtret??? Vadå borde tvättat, de e ju hur rent som helst ju tongue

Tackar bugar och bockar..
Nice det var en bra idé smile får kankse ta och lacka den med.
Filtret ynka 100 kr big_smile, hehe.
Nja ser kankse rent ut , men inför en bild ska man ju alltid putsa lite extra smile vilket ja inte gjort innan den.

RS Power is the shit
_KriZze
2 september 2007 · 284 Inlägg

Håller på ute i pappas garage med att lacka listerna smile. Tog en paus medans de torkar för att titta in här lite och hålla er uppdaterade.

Har lackat ena sidan nu med två lager ska se om det räcker eller det behövs ett trejde för att täcka fult ut.

Listerna på andra sidan har jag precis lagt tredje och sista lagret grundfärg så ska ut och börja lägga lack på dom nu smile

RS Power is the shit
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang