2149
Sök

häst på vägen hur kör du?

1337
1 343 Inlägg
8 september 2007
Jag brukar tuta när jag kör förbi ett ekipage med hästar för att visa att jag sett dem.
Är detta fel?

I'm not a fighter, I'm a lover!

Neerd
1 596 Inlägg
8 september 2007
håller fullkomligt med hedley... cool

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Drop Shop
926 Inlägg
8 september 2007
Nille_del_Mar skrev:
Jag brukar tuta när jag kör förbi ett ekipage med hästar för att visa att jag sett dem.
Är detta fel?

lollol

V4
218 Inlägg
8 september 2007
En annan sak jag undrar bara är om ni har tillstånd att rida i dessa skogar ni rider till på vägen, för det är inte heller roligt att mötas av stora hästlortar på stigar och jag tror att hästen förstör mer eller lika mycket som cross åkare när det är blött och de får ju inte vara i skogen.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

220 Inlägg
8 september 2007
Lustigt att hästar både får framföras både på bilväg och i skogar, då bilar och motorcyklar inte får köra i skogen enligt terrängkörningslagen.

83 Inlägg
8 september 2007
CamillaAndersson skrev:
Jag rider själv en bit på trafikerad väg för att kunna komma hem efter att ha varit ute med hästarna i skogen, och i de flesta fall visar bilförarna som kör förbi respekt för att det är en häst på vägen. Många gånger saktar de ner, går längre ut i vägbanan etc.

Men sen finns det hästar som tycker det är jobbigare/läskigare när bilförarna ställer sig på bromsen, slänger i växeln och krypkör förbi.

Jag har blivit passerad av diverse när jag varit ute med hästarna.
Bilar, MC, moped, fyrhjuling, traktor, lastbil, timmerlastbil, skogsmaskiner...ja det var nog det mesta big_smile

Och jag har aldrig upplevt någon skräckupplevelse där hästen fått ryck och slängt sig ut i vägen. Dock har en av dem hoppat i diket en gång för att han såg en älg, men den riktningen var väl bättre lol

Sen har jag även blivit passerad i bra fart, men mina hästar är såpass trafiksäkra att dom klarar det utan att få fnatt.

Så många av de hästar och ryttare som är på vägarna, skulle nog må gott av att se till att hästarna är 110 % trafiksäkra innan de ger sig ut.
Underlättar för alla.

Hur kan man säga att en häst är 100% trafiksäker... -Det kan du aldrig...

har kontroll

Muttley
8 september 2007
men om vi ska vara snälla mot ryttarna så borde de börja betala en liten vägskatt för de skiter ner våra gator faktiskt. jag har kört i hästskit för många gånger. 

så de borde lägga upp ett förslag om att ALLA som rider kör moped traktor epa och liknande borde förlägga en liten skatt smile
hovarna på hästen sliter ju litegranna ju haha smile

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
8 september 2007
tkd_rille skrev:
men om vi ska vara snälla mot ryttarna så borde de börja betala en liten vägskatt för de skiter ner våra gator faktiskt. jag har kört i hästskit för många gånger. 

så de borde lägga upp ett förslag om att ALLA som rider kör moped traktor epa och liknande borde förlägga en liten skatt smile

Precis, dom är ju ofta utrustade med hästskor. Vilka är gjorda i metall, precis som våra dubbar i vinter däcken, vilka är kända för att slita på sveriges vägnät.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
8 september 2007
hedley skrev:
carroll skrev:
Owzer skrev:
Fan vad alla fjäskar bara för att det är en häst brud sad

Jag tycker att de flesta ryttare är rena jävla svin! Hästasen skiter ner våra vägar och plockar inte upp efter sig. Vi hundägare måste plocka upp efter oss, varför slipper hästarna?

Kul och kliva i den skiten sen, är som satans vägbulor som ligger överallt.

ang hur jag kör om hästar så behandlar jag dem som cyklister, jag håller samma hastighet men håller ut ordentligt. Vafan ska man bromsa in och krypköra för? Inte lite mycket onödiga avgaser som släpps ut då?

//Mike

vet inte hur ni tänker när ni skriver så..... plocka upp hästskiten..... för det första: hur då? med händerna eller?
2:a: vart ska vi göra av det sen? i fickan kanske? ja, bra ide.....
3:e: det är inte alla som kan hoppa upp o hoppa av sina hästar hela tiden/själva....

SJÄLV så när min häst vill baja styr jag alltid ut honom i gräset, där gör det bara nytta.....
Sen måste jag ju få citera körkortsboken:
"Hästar i trafiken
hästekipage är numera ett allt vanligare inslag i trafiken. De förekommer både på landsväg och inom tätorter. Hästar är känsliga gjur och kan lätt bli skrämda, ibland av nästan oförklarlig anledning. det  kan vara ett annat djur, en plastpåse som rasslar till.
NÅGRA RÅD NÄR DU NÄRMAR DIG ETT HÄSTEKIPAGE
-VISA STOR HÄNSYN! det är ofta ungdomar med liten trafikvana som rider.
-SÄNK FARTEN! Var beredd att stanna om hästen verkar orolig.
-UNDVIK att tuta eller att blända med ljus!
-Försök få ögonkontakt med ryttaren eller föraren.
-Håll stort avstånd i sidled!
-Öka farten lungt när du passerat!"

så står det boken. att ingen kan komma ihåg dessa saker...... *suck*

Är man för fin för att plocka upp skiten eller sparka ner den i diket har man fan inget på vägen att göra heller! då kan ni rida runt på era RIDVÄGAR och i skogen och låta oss slippa tvätta om bilen varannan dag p.ga att era hästar skiter här och var.

Precis som föregående har påpekat hundägare får plocka upp efter sig och bära på..då kan la ni också göra det istället för att tro att ni är så jävla fina i kanten som många inom hästsporten tror.

Tummen ner för hästar som skiter mitt i vägen!

Håller med, hästar har inte på vägarna att göra, dom förstör, och skiter ner våra vägar, som vi dagligen använder för att komma till och från jobb och dyl.
Era "leksaker" får ni ha i skogen eller på travbana, precis som vi killar får ha crossen i skogen eller på crossbana!
Senast redigerat av Rushman (8 september 2007)

Sky´s the limit...

Forummoderator
26 473 Inlägg
8 september 2007
baen skrev:
Lustigt att hästar både får framföras både på bilväg och i skogar, då bilar och motorcyklar inte får köra i skogen enligt terrängkörningslagen.

Jag tror hästarna föddes i detta landskap innan crossen kom fräsandes..
Och att hästarna ska förstöra lika mycket som motorcyklarnas däck tror
i alla fall inte jag på.
Vilka har mest kontakt med marken...hovarna eller
nabbarna(stavning?) på däcken?
Inget ont menat...men för mig är det mer naturligt med hästar än crossar
i naturen smile
Sen att jag själv kör skoter på vintern är en annan sak. Men det är bara
att respektera varandra så går det bra. Mig vinkar dom till då jag alltid
stänger av och väntar på att de ska passera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

804 Inlägg
9 september 2007
Owzer skrev:
tkd_rille skrev:

Precis, dom är ju ofta utrustade med hästskor. Vilka är gjorda i metall, precis som våra dubbar i vinter däcken, vilka är kända för att slita på sveriges vägnät.

Inte nog med det, de ska minsan minst ha trafikförsäkring på dom med. Inte f*n ska jag pröjsa 6papp självrisk ifall en häst skuttar ut framför mig! (sen att hästen kanske behöver avlivas skiter jag i, då får de skaffa helförsäkring)

helt galen
388 Inlägg
9 september 2007
baaki skrev:
Inte nog med det, de ska minsan minst ha trafikförsäkring på dom med. Inte f*n ska jag pröjsa 6papp självrisk ifall en häst skuttar ut framför mig! (sen att hästen kanske behöver avlivas skiter jag i, då får de skaffa helförsäkring)

Jaså, så om jag gör på sin morsa för att hon vinglar ut i gatan med sin cykel så ör det hon som ska ha försäkring, jag skiter väl i om hon dör eller inte...

Vi hästmänniskor rider på vägarna så sällan vi någonsin kan, det är åt helvete för många idioter som är där ute.
En häst väger runt 3-700 kg, de sätter ner en hov på ca en kvadratdm med runt en meters mellanrum. Och det jämför du med en dubbelt så tung bil som har ständig markkontakt med FYRA ca 20 cm breda däck? Betydligt fler timmar/mil och högre hastigheter.

Sorry om jag är tjurig, men man är ganska oskyddad när man måste ut i trafiken med häst...

Varför åka fort när man kan åka brett?

804 Inlägg
9 september 2007
Volvotjej84 skrev:
Jaså, så om jag gör på sin morsa för att hon vinglar ut i gatan med sin cykel så ör det hon som ska ha försäkring, jag skiter väl i om hon dör eller inte...

Vi hästmänniskor rider på vägarna så sällan vi någonsin kan, det är åt helvete för många idioter som är där ute.
En häst väger runt 3-700 kg, de sätter ner en hov på ca en kvadratdm med runt en meters mellanrum. Och det jämför du med en dubbelt så tung bil som har ständig markkontakt med FYRA ca 20 cm breda däck? Betydligt fler timmar/mil och högre hastigheter.

Sorry om jag är tjurig, men man är ganska oskyddad när man måste ut i trafiken med häst...

Det var inte jag som drog upp skatten.
Men, om någon människa är vållande till en olycka brukar denne få ta hand om självrisken för personen som har fått använda sin försäkring, så om din häst stegrade och kastade av dig på min huv, skulle du slänga fram 6lapp på en gång utan att gnälla?
Sen, mopeder och motorcyklar måste vara försäkrade, sist jag kollade var en häst både 5-9 gånger tyngre än en mopped och även snabbare, varför är hästen befriad från trafikförsäkringen då?

Edit: just ja, skatten, min bil släpper inte av 10kg dynga var 200meter jag kör, vilken kommunanställd snubbe har du till att plocka upp skiten utan att få betalt för jobbet?
Senast redigerat av baaki (9 september 2007)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
9 september 2007
Gör inge spec förutom att hålla ett litet avstånd! Vad fan har hästen på vägen att göra?? Dom skiter bara ner iallafall!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
min häst visar för mig att han vill skita, då styr jag ut honom i diket o låter honom skita, alltså INGEN SKIT FRÅN MIN HÄST PÅ VÄGEN.

Sen så skatten???? alltså snälla grabbar... hur gamla är ni?
jag har oxå bil som jag tvättar snudd på dagligen, uppenbarligen är det värre på vissa delar av landet men här i vallentuna, som ändå är en av sveriges hästtätaste kommuner, så hittar du ingen skit på vägarna...
sen kan vi visst säga att våra hästar är 100% trafiksäkra, MEN du har allt runt om som kan göra att dom får nåt ryck.

kom en dåre idag som körde så fort att jag inte ens hann se regplåten, jävla idiot, menmen jag satt på min häst, barbacka, o på långa tyglar... när den bilen kom/passerade så skrittade min häst lika glatt o lugnt som innan, som om inget hade hänt... om inte han då är trafiksäker så vet jag inte vad det är.....

174 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
Gör inge spec förutom att hålla ett litet avstånd! Vad fan har hästen på vägen att göra?? Dom skiter bara ner iallafall!

aaa o tänk om de är mig du möter?
som styr ut hästen så fort han vill skita.
sen ser han att det är nåt jätteläskigt i diket hoppar ut framför din bil, kvaddar hela den och kanske inte överlever, kanske inte ens jag som ryttare gör de?

skulle du fortfarande tänka; jävla hästar har inte på vägen att göra?
eller skulle du tänka att du blivit en erfarenhet rikare, att de kan vara värt att visa hänsyn även till andra o inte bara tänka på sig själv?

Leg. Spådam
816 Inlägg
9 september 2007
Full sula, så nära hästen som möjligt. Tutar och sticker ute en GB-clown genom fönstret.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Muttley
9 september 2007
jag håller fortfarande 100 procent på att alla som ska vistas på 70/90 vägar ska betala skatt om de väger över 200 kilo  eller har motor med minimum 2 hjul de vill säga mopeder och sådant skit.

hästar väger ju över 200 kilo så lägg engångsskatter på alla som äger hästar typ 30 - 50 kronor hästen beroende på vikten   vi kan ju köra de med viktförhållande genom antal hästar., sen får vi ju lägga miljöavgiften till vägarbetarna som håller till rengöringen. borde säljas skitpåsar till hästar med som ni kan hänga på era djur.

och sen måste vi ju säga att de måste finnas helförsäkring pluss merförsäkring ++ då de är stor risk att en häst kan skada bilar.

sen tycker jag att de är tvång på att ha en lgf skylt i röven på hästen.
pluss reflexer bak på de.

föraren måste ha en gul skylt och blinkande rött ljus bak och strålkastare fram.
då blir de kanske några procent säkrare med era små djur.

:)
jag är bara jämställd,   och då drar jag alla över en kant inte bara era djur utan alla småbarn som kör med mopeder och epa med så blir vi alla glada.

haha :)

Leg. Spådam
816 Inlägg
9 september 2007
tkd_rille skrev:
jag håller fortfarande 100 procent på att alla som ska vistas på 70/90 vägar ska betala skatt om de väger över 200 kilo  eller har motor med minimum 2 hjul de vill säga mopeder och sådant skit.

Då hade ju överviktiga fått betala skatt med...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

2fast4you
371 Inlägg
9 september 2007
helt ärligt så tycker jag att man ska undvika vägen så mycket som det är möjligt me alla djur o ungar.. men har dom inget val så är det ju bara så.. det värsta som kan hända är ju att man typ möter en häst i en kurva eller att man uppmärksammar den för sent.. borde ju finnas en försäkring för djur som vistas mycket på väg.. jag visar stor respekt för hästar på vägen med liten hastighet o stort avstånd.. men det har hänt att man har mött nån i en kurva. o då blir det kontroll torkning i kalsongerna på båda pilot o hästryttare. och varför i helvete ska vi skatta på allt tkd_rille? va fan vi skiter ju typ lika mycket som en häst. lägg ner vi har olika hobbys fast vi får skatta på våra bilar.. är glad så länge nån släpper o skatta på sina hobbys. Carroll rid försiktigt så vi släpper o möta dig i en kurva.. tack för mig

haru kört fast eller

Sök