Racekat...

Koffa Butikschef
15 oktober 2005 · 116 Inlägg

Idag så är det 3" hela vägen från turbon, kat'en borttagen, skall besikta bilen snart och måste sätta på org. kat'en igen...
Funderar då på att köpa mig en racekat!
Men hur stor skillnad är det mellan en org och racekat?
Och skillnaden mellan rakt rör och racekat?

Vad rekomenderas?

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu
Germax
15 oktober 2005 · 12 086 Inlägg

"Racekat" om du menar bland de bästa då så säger dom att det inte är någon märkbar förlust. Problemet med en högflödeskat är att de kan ha svårt att rena ordentligt. Orginal sitter det oftast kat med keramisk kärna, och i ditt fall en inloppsdiameter på ca 2-2.5" och den lär strypa markant mot en Racekat/raka rör..

Om du inte vill lägga ut 5-10 tusen på en Racekat så finns "Sportkatar", de är antagligen av lite annan uppbyggnad och material (är ingen expert på ämnet). Huvudsaken är att kärnan är metalisk och det är de flesta Sportkatar, men kolla upp det innan du köper.

Ett tips, katalysatorteknik.com har en Sportkat 3" med metalisk kärna med 300 celler/tum^2 för 1800kr, och den lär rena din motor samtidigt som den ger bra flöde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang