2011
Sök

Volvo 144 1970: en gammal rödblockare duger väl åt vem som helst?

Forummoderator
26 455 Inlägg
30 oktober 2007
#41
gregolt skrev:
Funderar starkt på att sälja allt vad trimm heter och köra standard resten av livet. Känner mig ganska deppig just nu smile

Jag kan inget om motorer men ger du upp nu så kommer jag och försöker laga
det själv! big_smile
Bara att pallra dig ut i garaget och ta reda på vart felet är. Det är det som är
tjusningen med problem. Dom är till för att lösas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

MED[liten]LEM
226 Inlägg
30 oktober 2007
#42
Roligt projekt det här! Och faan vad cool inredningen blev med hippiemotiven, synd att det jävlas för dig nu, men det lagar nog till sig ska du se. Keep up the good work!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
30 oktober 2007
#43
Kul med folk som inte fegtrimmar:D (turbo) Håller själv på med liknade bygge fast med två burkar till... b30 smile Fasen inte skall du ge upp nu, det e ju nu det börjar bli roligt att ha bilen! Riv ner o byt koppling, garanterat har oljan läckt från tråg te koppling! Försök hitta en gammel asbets koppling, det brukar vara bättre grepp i dem om de e i ok skick... Alt som dyrare alternativ lämplig modell på KG... Älska Volvo 100 serien!!big_smile
Senast redigerat av v8rickard (30 oktober 2007)


2 122 Inlägg
30 oktober 2007
#44
kan även vara så att de saknas en plugg till kamen på baksidan den brukar lossna om man trycker in kammen för långt och då läcker de olja på kopplingen

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
30 oktober 2007
#45
Kirre skrev:
kan även vara så att de saknas en plugg till kamen på baksidan den brukar lossna om man trycker in kammen för långt och då läcker de olja på kopplingen

jo det stämmer bra det. På en b18 jag rasade gick kammen av, tryckte ut pluggen och när jag tiltade motorn bakåt vid urlyftning kom en sjö av gammel olja...


8 156 Inlägg
1 november 2007
#46
Jag fick rysningar när jag såg vad du gjort med inredningen. Så 70-tal. Gah.
Iaf. Den ser riktigt bra ut i övrigt.
Hoppas att det löser sig. Låter inte så kul just nu.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

- De är jag de.
354 Inlägg
11 november 2007
#47
Du glömde skriv att du ska fixa en bättre lammel o tryckplatta, ta en tryckplatta från en valp, de borde funka rätt så bra. Lammel vetifan, ring runt och fråga?

Jo jag mena att köpa hela motorn, men skriv ett Pm om du är trötter pån wink

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 november 2007
#48
Tja!
Det var nog vettigt av dig att hänga i en ny snurra nu direkt, vet hur jäkla trist det är med haverier o då vill man bara dumpa av skiten. Nu har du ju all tid på dig att få liv i webermaskinen:D Fan jag blir sugen på o rulla 100 serien nu asså, var ett tag sen men ja hoppas få liv i min 164 71 till våren:D Go kännsla över dessa gammle volvos asså:D

Blir det lumpen uppe i Boden då oxå elle? Göra ngt ball?

Mvh RC


272 Inlägg
23 mars 2008
#49
Fantastisk volvo, skönt att någon håller legenden vid liv, dessutom med gamla 70tals tapeter!
Slakta lite tapeter till och klä hela inredningen vetja!

Lycka till med nya motorn när den kommer wink

Sierra-döbel

Smålänning
7 887 Inlägg
26 mars 2008
#50
Gillar denna bilen smile Kul att någon grejer med riktiga saker smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
26 mars 2008
#51
gregolt skrev:
Liggger nog mellan 200-250 hk i den iaf big_smile där har du lite att putsa på ^^

Har också svårt att tro att den ligger såpass högt, det värsta man plockat ur en B20-sugis var väl 236hk? Var det på 2L eller några deciliter till? Weber 50 var det i falla fall.
Strax under 200 tippar jag på, men jag tycker allt över 150 är bra nog wink

Nej man har plockat ut mer än 300 iallafall tro mig vet min gav precis över 300hk som jag byggt....
dubbla su räcker till 180 hk vid rätt bestyckning sen går man över till weber 45 eller 48 man kan oxå göra som jag gjorde köra med 4port holley men min va extremt byggd hade resta kanaler osv dock ingen 16v topp vill ha tag i en om nån har wink finns ju inte många kvar tror om jag inte har fel att raceman toppen gjordes i 10 ex till B20......kan försöka hitta nån bild om nån är intresserad.....

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

utbildad klant
2 197 Inlägg
31 december 2008
#52
Tjo missat denna tråden. gilalr att du fixar till en fin 140ia. synd du haft lite problem men dus ka se det går över så är det alltid med bilar. så kämpa på:D  ska snart få i min motor igen du kans e min tråd. heter typ få i hop motorn. eller något;) ha det gott å lycka till

Mvh O.Frankeståhl

Lokal gasglad kille
112 Inlägg
31 december 2008
#53
Kul projekt smile

124 Inlägg
31 december 2008
#54
Jag gilla dit stuck på grejerna..wink keep up the good work:D

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
1 januari 2009
#55
Kolla tändkablar och fördelare med tillhörande rotor. Kolla även brytarn. Där kan ni ha att det strular.

Lev livet, det kan ta slut fort

2 122 Inlägg
1 januari 2009
#56
du kan kolla min gamla 142a så ser du var jag satte regulatorn! Problemet med att den inte går på 3an borde vara tändkabel eller tändstiftet, ett till tips på trimmade motorer med lite högre komp är att köra med ca 0.3 i elektrod avstånd på tändstiften. körde med 12.5kg i komp på min b20 och det är lite högt på vanlig macksoppa

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

utbildad klant
2 197 Inlägg
2 januari 2009
#57
jag får hålla med påd et sista regulatorn kolla sånan saker. kolla såd et är gnistor över allt såd et komemr fram soppa

Mvh O.Frankeståhl

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 januari 2009
#58
Har en 80 amp generator, som är till salu. Men det är ju en bit att åka med, tar mig ca 15 timmar att åka. Skönt att du fick den att gå på alla cylindrar.

Lev livet, det kan ta slut fort

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 januari 2009
#59
gregolt skrev:
80 amperen, är inte den lite stor? Biltemas var det i alla fall HEHE smile

Bra fråga, men det är ju en 240 generator. wink

Aha, D+ som spökar. Kolla så det inte är oxid där eller att inte kabeln därifrån har nåt brott.
Senast redigerat av darkwizard (2 januari 2009)

Lev livet, det kan ta slut fort

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
2 januari 2009
#60
gregolt skrev:
Far nog till skroten och köper en generatorjävel om inte nästa fungerar

Får inget ladd på D+ sad Biltemas problem iaf, den ska ju ladda iom att den är ny.

Men får du inge ladd där, då kan det vara diod fel. Men ta en tur ner till skroten och leta reda på en 240 generator, dom ska passa.

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök